Design Cabinet CZ

27.01. 2014

100. narozeniny Hanse J. Wegnera s PP Møbler

Historie a osobnosti

2. dubna by slavný dánský designér Hans J. Wegner oslavil 100. narozeniny.

Hans J. Wegner (1914-2007) patří mezi nejvýznamnější nábytkové návrháře. A byl také jedním z těch nejproduktivnějších, protože dnes počet jeho modelů přesahuje tisícovku. Jeho návrhy jsou označovány jako "nadčasové", "věčné", "dokonalé v plném rozsahu toho, co je možné", a "osvobozené od vlivu současných trendů". Kvalita Wegnerova nábytku se opírá o mnoho aspektů. Nejdůležitějšími z nich jsou jeho řemeslnost a pragmatický přístup k obchodu. Pro Wegnera přístup k designu znamenal skutečnost, že s každým návrhem mohl jít vždy o krok dále.

V období mezi lety 1960 a 1968 byla řada z Wegnerových prototypů vyvinuta v PP Møbler, dříve než šly do výroby u Johannes Hansen a Erik Jørgensen a kol. V letech 1968 - 1969 se spolupráce mezi Wegnerem a PP Møbler zintenzivněla a Wegner začal navrhovat první modely, které byly posléze u PP Møbler vyráběny. To bylo významným krokem nejen pro PP Møbler. Pro Wegnera Wegner to představovalo možnost pokračovat dále ve zkoumání možností dřeva, co se tvaru a konstrukce týče. V současné době PP Møbler vyrábí širokou nabídku Wegnerova nábytku.

Wegner vždy korigoval praktické aspekty procesu navrhování zřízením řady přísných pravidel, které určovaly zejména proces tvarování. Tato pravidla nepovolují bláznivě volnou inspiraci, ale vyžadují kreativní spolupůsobení navrhování a samotných možností materiálu. Jak Henrik Most píše ve svém článku o Wegnerovi: "Největší svoboda pramení z tvrdé přísnosti". V dialogu materiálu a kreativity, Wegner předčil většinu svých vrstevníků.

V letech 1928 až 1932, Wegner vstupuje do učení u truhlářského mistra H. F. Stahlberga v Tønder. Ve svém volném čase vyřezává dřevěné figurky a sní o tom stát se řezbářem. Ve věku 15 ti let vyrábí svou první židli. Mezi roky 1935 a 1936 se Wegner účastní dvou a půl měsíčního truhlářského kurzu na Teknologisk Institut a posléze nastupuje na školu umění a řemesel, kde se specializuje na truhlářství. Zde se setká a spřátelí s kolegy Jutlanderem a Borgem Mogensenem.

V roce 1943 Fritz Hansen žádá Wegnera o podněty pro jejich výrobu ohýbaného dřeva. Výsledkem jsou tzv."Čínské židle", z nichž dvě jdou do výroby (FH 4283 a FH 1783 - později známé jako PP 66 u PP Møbler). Wegner pokračuje v navrhování pro Fritze Hansena až do poloviny padesátých let. Díky tomu, že se Wegner stěhuje do Kodaně, se jeho spolupráce s Johannesem Hansenem (PP Møbler) stává užší. Johannes Hansen umožňuje Wegnerovi, aby v jeho dílně pracoval na jakémkoliv nábytku se Wegnerovi zlíbí, a Wegner se blíže spřátelí s předákem Nielsem Thomsenem, který začne pracovat v dílně v roce 1947. "Peacock Chair " z roku 1947 je první z řady unikátních kusů nábytku.

V roce 1949 Wegner navrhuje "The Round one"/židli se slaměným sedákem, skládací židli, a trojnohou skořepinovou židli „Schell chair", všechny u Johannes Hansen. Židli "Y - Chair" (CH 24). Židle „Round One", na kterou se Wegner odkazoval se svou obvyklou provinční skromností, je jedním z nejznámějších dánských kusů nábytku - a určitě nejvýznamnější a zřetelně dánský. Svým vlastním skromným a jednoduchým způsobem shrnuje podstatu tradičního dánského zpracování dřeva a filozofie designu. A je to rozhodně nejvýznamnější dílo Hans J. Wegnera. Díky této židli byl Wegner konečně osvobozen od inspirace pocházející od jiných kultur a návrhářů, kteří ovlivňovali jeho dřívější tvorbu. Tato židle byla vytvořena v jazyce tvaru a konstrukce, kterým jen Wegner uměl mluvit, a vyvolala vůbec první zahraniční ohlasy o dánském designu v americkém Interior Magazine. Tato židle se stala základním kamenem široké škály návrhů, které po více než deset let byly hlavním předmětem podnikání 6 dánský výrobců nábytku a představuje tak hlavní hnací sílu ve velkém mezinárodním průlomu dánské moderny.

V roce 1950 je navržena židle "Flag Halyard Chair" a to bez určení konkrétního výrobce. Brzy však byla zadána firmě Getama. PP Møbler převzali produkci " The Flag Halyard Chair" v roce 2002. "Flag Halyard Chair" Hanse J. Wegnera, navržená v roce 1950, je opravdu jediná svého druhu. Vyrobena z pevné nerezové oceli, 240 m speciálně vyvinuté pásky a ovčí kožešina s dlouhým vlasem představují maximální relaxační luxus! " Musíme být opatrní, aby se všechno nestalo strašně vážným. Musíme si hrát - ale musíme si hrát vážným způsobem" - Hans J. Wegner. Navzdory futuristickému vzhledu, základní myšlenka tvaru křesla byla zkoncipována v horkém letním odpoledni za zcela triviálních podmínek. Zatímco si děti hrály v mělké vodě na pláži, Wegner si do písku vyhrabal pohodlné křeslo, aby si užil dovolenou.

Navržena v roce 1952, "Cow Horn Chair" bezprostředně navazuje na průlomu ve Wegnerově kariéře, na"Round Chair", a kontinuita ve tvaru a filozofii je zřejmá, i když židle vznikala za jiným účelem. Wegner vytvořil židli, která měla hrát důležitou roli v řadě jeho následujících prací. Wegner chtěl vytvořit kompaktní židli, která je poctou dech beroucí kráse masivního dřeva, ručně vyřezávaného do organických tvarů. Z toho důvodu udělal područky z pevných dřevěných kusů a záda jsou zredukována na dva kusy, spojené k sobě. Spoj samozřejmě musel být v souladu s vlákny dřeva stejně jako čepy a případně hmoždinky, ale v tomto případě se Wegner rozhodl pro jejich zdůraznění spojů, namísto jejich skrytí, a učinil z nich nejdekorativnější součásti návrhu. Pro získání naprosto viditelného efektu, Wegner používá pro spoje dřevo kontrastní barvy. Tento originální nápad se později stal charakteristickou ochrannou známka pro mnoho jeho prací a významným příkladem upřímného a řemeslného přístupu k designu.

Zábava často hraje hlavní roli ve Wegnerových pracích. A je to možná nejvíce patrné u „Valet Chair". Nápad na židli vznikl v roce 1951 po dlouhém rozhovoru s profesorem architektury Steenem Eilerem Rasmussenemem a designérem Bo Bojesenem o problémech se skládáním oblečení před spaním nejvíce praktickým způsobem. S „Valet Chair" Wegner vzal výsledek této diskuse a sjednotil požadované funkce ve hravém sochařském návrhu. Horní příčel je ve tvaru ramínka na šaty, zatímco sedák je v podstatě boxem pro ukládání věcí. Původně měla židle čtyři nohy, ale Wegner byl nespokojený s tímto řešením, a pokračoval v práci na tvaru židle. Poměrně těžký vzhled židle vyřešil tím, že odstranil jednu nohu. PP Møbler obnovila výrobu této třínohé verze v roce 1982.

Když Wegner slavil 90. té narozeniny v roce 2004, 130 jeho modelů bylo stále ve výrobě a poptávka po jeho nábytku stále roste. Např. Carl Hansen & Son úspěšně znovu uvedli na trh několik modelů. V roce 2007 Hans J.Wegner zemřel zanechávaje po sobě dědictví pozoruhodné svým designem a kvalitou zpracování, ze kterého se budou budoucí generace těšit. Je pohřben v lesním hřbitově a PP Møbler je v úzké spolupráci s jeho dcerou Marianne Wegner na jeho pomníku - vyřezávaném dubovém kříži, který bude stát u jeho hrobu.

 

Připravila Květa Čulejová.


zdroj: http://www.duendepr.com

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu