06.05. 2010
300 let porcelánu
Recenze
Poté, co Čína neuhlídala tajemství „bílého zlata“, podařil se roku 1708 položit základ porcelánu i v Evropě. Založením Míšeňské porcelánky roku 1710 slaví nyní oficiálně porcelán v Německu 300. výročí. Vynikající kreace z této epochy prezentovala atraktivní podívaná na letošním únorovém veletrhu Ambiente ve Frankfurtu nad Mohanem. Postaral se o to designér a stylista Gerd Sommerlade. Ten dal dohromady fascinující prezentaci porcelánu s autentickým nádobím porcelánové produkce v typickém bílo-modrém dekoru. Jedinečné je, že téměř všechny exponáty se budou vyrábět a mnoho krásných kousků se dalo na výstavě Ambiente objednat.
Rozkvět 18. století
Inspirací ze stolního náčiní ze stříbra nebo cínu stejně jako orientálních dekorů se vyvinul barokní evropský porcelán - s hlavním tématem cibulkového dekoru, nebo se slavnými labutími servisy šlechtického dvora. Drahé porcelánové figurky slouží místo dosavadních sladkých uměleckých děl jako tabulová výzdoba a dává impuls pro konverzaci u stolu. Mnoho druhů nádobí je exkluzivně vyhrazených pro knížecí dvory a nové luxusní kusy budou vystaveny v soukromých skříňkách s porcelánem.
Odpolední káva Biedermeieru
Začátkem 19. století ještě dominovaly středové ozdoby na stolech a antikizující empírový styl. Po napoleonských porážkách pak definitivně skončila doba nádherných slavnostních večeří. Někdo se omezil na domácí odpolední dýchánky. Nový kultovní produkt - „sběratelské šálky" - našel v nábytku této epochy místo ve skleněných vitrínách, tzv. sklenících.
Měšťanstvo se stane „urozeným"
Čas masové výroby nádobí začíná. Truhla bohatství 18. století bude plundrována a nově interpretována - od úpravy cibulkového dekoru a exotických motivů jako „Dorothea" modrého porcelánu od Seltmanna přes použití královských jmen až k největší výbavě nádobí 20. století, bílé „Maria" od Rosentahlu.
Tvorba štětcem
Během 300 let vývoje se na umění porcelánové ruční práce nic nezměnilo. Ještě pořád budeme „bílé zlato" malovat ručně. Jen barvy a tvary se přizpůsobí dané době.
Špičkový čaj třemi stoletími
Od nádherných barokních kusů až k dnešním uměleckým dílům připomínající papír - neztratil čaj, moderní nápoj 18. století, ani dnes nic na své oblíbenosti a provokuje vznik nových kreací čajových konvic.
Věcnost století moderny
Bauhaus ve Výmaru ovlivnil jako průkopník moderny také porcelánový vzhled s pravými materiály a tvary a jasným zjednodušením ho dovedl k podstatě, jako u „Tvaru 1382" od Arzbergu nebo u „Urbina" od KPM. Porcelán spolupracuje také na tvaru umělecké plastiky a ta prochází změnou od secese k nové věcnosti - a září nad stolem ve tvaru lustru pro Schwarzburgerské dílny od Huga Meisela.
Moderna dostane životní styl
Dnes je funkčnost samozřejmostí. Osobitost a autenticita ale činí přidanou hodnotu a specificky oslovuje různorodou konzumní cílovou skupinu. Životní styl je heslo, to se ve virtuálních projektech Teda Mühlingse pro Nymphenburg stejně střetává s designérskou strategií Kahly, renesancí biskvitového porcelánu Hering Berlín, nebo s inovativní technologickou produkcí u Rosentahlu a Villeroye&Bosche.
Okázalost talířů - všechno je v běhu
Tradiční produkce stolní kultury se uvolňuje, na našem stole se potkává celý svět a přináší s sebou nové druhy jídel od sushi po jednohubky.
Kuchaři - nádobí
Zatímco dříve určovali porcelánový vzhled nádobí aristokracie a významní sochaři, dnes bouří porcelánovou oblohu populární kuchaři.
Nela Tréšková
Foto: archiv Messe Frankfurt