Design Cabinet CZ

23.01. 2017 - 25.02. 2017

'33 - '29 - '36 Výstava v Galerii UM

Výstavy

Do 25. února 2017 je mžno vidět v galerii UM na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze zajímavou výstavu '33 - '29 - '36.

 

V roce 1929 se v československém Brně zrodil projekt hledající odpovědi na problém, v jehož řešení modernismus do té doby zaostával – na tzv. ženskou otázku. Výstava a katalog s názvem Civilisovaná žena, organizované skupinou avantgardních návrhářů včetně Boženy Rothmayerové-Hornekové, propagovaly funkcionalistický životní styl založený na myšlence upřednostňování kalhotového kostýmu a krátkých vlasů. Výstava představila praktické oblečení pro spojené sféry práce, volného času a těhotenství a umístila ženu do časově úsporné tzv. Frankfurtské kuchyně. Ale kromě toho, že podněcovala stříhání copů a efektivní vedení domácnosti, neměla Civilisovaná žena ve věci skutečné emancipace příliš co nabídnout. Přehnaně zviditelňovaná postava „nové ženy“ byla v meziválečném období symbolem modernity, něčím svůdným a současně znepokojivým pro společnost. Doktrína, kterou výstava a kniha přijaly za vlastní, spojila femininitu s iracionálnem a zdobnost s primitivismem podobným způsobem jako teorie Adolfa Loose ve stati Ornament a zločin. Narcistní a zasněné ženy bránily pokroku; jejich ženskost bylo proto třeba vymýtit. V samotném projektu se tento rozpor mezi ideologií a realitou projevil v návrzích kalhotových kostýmů Rothmayerové-Hornekové, které doslovně citují stylové konvence tehdejšího módního návrhářství, přestože jejich autorka tvrdila, že odmítá dívčí frivolnost. Principiální rozporuplnost poselství tohoto projektu však nejlépe ztělesňují realistické, ultra-femininní figuríny v nesourodě působících svetrech a volných kalhotách. Civilizovaná žena, kterou hlásali, očividně nemohla existovat mimo dosah dobové propagandy. 

 

Je-li řeč o něčem, co vypadá radikálně, přestože to radikální vůbec není, pak Civilisovaná žena nachází svůj protipól v postavách Madeleine Vionnet a Kató Lukáts. Vionnet byla přední francouzská módní návrhářka meziválečného období. Její práce působí na první pohled jako luxusní večerní róby pro nejvyšší vrstvy, ale pro definování moderní ženské identity si zaslouží bližší pohled. Vionnet sledovala vlastní představu racionalismu; zredukovala oděvní střihy do geometrických abstrakcí odvozených ze znalosti textilního materiálu, jeho vlastností a lidského těla v pohybu a předznamenala tím vývoj sportovního oblečení, které proměnilo módu celého 20. století. Její návrhy byly často v rozporu s dobovou nenasytnou touhou po novosti, protože dávaly přednost nadčasovým ideálům –  dynamické symetrii přírody a antickým proporcím. Její autoritativní syntéza pohybu a abstrakce však nebyla negací femininity; její modely naopak proměňovaly zákaznice v pružné futuristické bohyně, a to, společně s jejím praktikováním humánního zacházení se zaměstnanci, z ní učinilo představitelku zrychleného pokroku.

 

Neoklasicismus reinterpretoval anachronistické formy a spojil je s novými materiály a modernistickými myšlenkami. Podobně experimentálním způsobem pracovala s konvenční obrazností grafická návrhářka a ilustrátorka Kató Lukáts, aby vytvořila v rámci omezení konzumní kultury vlastní vizi, která zaznamenala obrovský komerční a umělecký úspěch. Její kompozice a zejména práce s opakovanými vzory přinášejí svůdný kaleidoskop archaických ideálů ztělesňovaných světem náboženských slavností, dětských her a rakousko-uherské nostalgie. Avšak tyto sentimentální kódy jsou natolik průbojné, že je usměrnila pro své vlastní potřeby a projekty.  Lukáts často užívala hybridní archetypy – na jedné z ilustrací stojí v popředí elegantní kráska dvacátých let, přičemž je rámována siluetou historické figury v krinolínové sukni s kudrlinami. Podobně jako v klasickém erotickém textu Příběh „O“ Pauline Réage formalizuje hrdinčiny sexuální touhy pomocí kostýmu z 18. století, chápala Lukáts rozkoš jako něco, co je podněcováno a posilováno fantazií, a vrstvením minulosti a současnosti. Lukáts, mimo rodné Maďarsko dnes prakticky neznámá, pracovala v meziválečném období jako ilustrátorka a návrhářka v oblasti reklamního a obalového designu pro výrobce cukrovinek, automobilů, spodního prádla a pro módní a turistické časopisy. Společně se svým manželem Gyuláném Kaeszem vyráběla také nábytek. Po druhé světové válce, jelikož komunistický režim zrušil soukromé podnikání, se těžiště její tvorby přesunulo k ilustracím dětských knížek. Její předchozí tvorba byla vystavena anti-buržoazní kritice. 

 

Práce Rothmayerové-Hornekové, Vionnet a Lukáts společně vytvářejí komplexní řadu vzájemně se prolínajících estetických otázek zahrnujících dualismus feminismu a ženskosti, vzoru a opakování, antikvity a ultra-modernity. Ukazují nám, jak se radikalismus může skrývat, a přitom nám být přímo na očích, když budeme používat konvenční narativní standardy a jak mohou být zobrazení emancipace a útlaku zavádějící. Díla těchto autorek jsou také názornou ilustrací toho, jak móda a užité umění mohou působit jako dvojitý agent, volně oscilující mezi dvěma protichůdnými silami. 

 

Lucy McKenzie oslovila také několik současných umělkyň a designérek, aby odpověděly na zmíněné otázky. Umělkyně pracující s geometrií a abstrakcí byly vyzvány, aby se vyjádřily k tomu, jak se daná problematika vztahuje k jejich vlastnímu vnímání ženské identity a nakolik jim tyto zdánlivě „nadčasové“ struktury připadají v rámci současného diskurzu relevantní. Stejně tak byly přizvány také designérky, aby reagovaly na komplexní, ale rozporuplné poselství Civilisované ženy. Stále se totiž pohybujeme v kultuře, v níž představy o ženskosti fungují jako síly ovládající chování žen a kde se zároveň móda a masová kultura mohou stát hlavními nositeli feministické agendy. 

 

Atelier E.B je designové studio založené za účelem tvůrčí spolupráce mezi návrhářkou Becou Lipscombe a umělkyní Lucy McKenzie. Ve výstavě '33 - '29 – '36 se zaměřují na výstavní techniky, díky kterým se Civilisovaná žena stala tak fascinujícím projektem. Zkoumají, jak jejich vlastní módní kolekce rezonují se stylem Boženy Rothmayerové-Hornekové, například zařazením tzv. capsule wardrobes (nadčasových šatníků) praktického pracovního oděvu (pracovní kabáty, svrchníky, adaptace sportovního oblečení – sportovní košile a běžecké kalhoty), na které jsou navrstveny komplexnější oděvní prvky. Modely, vystavené na stejně anti-moderních figurínách, jaké byly použity v Civilisované ženě, v sobě slučují různé styly a období a odhalují, jak se formují a zavádějí hierarchie vkusu. V reakci na ideologii Civilisované ženy vytvořila Beca Lipscombe sérii tištěných plakátů a textilií, které zkoumají, co vznikne, když se spojí praktičnost se zdobností.

 

Pop-up sochy Möbius a Zikurat Tauby Auerbach pracují s podobným kinetickým potenciálem, který je charakteristický pro plošné vzory Madeleine Vionnnet a aktivují se stejnou kombinací pohybu a napětí. Soubor digitálně tištěných soch Meander Helix (Meandrová spirála) je trojdimenzionální extrapolací opakující se struktury starořeckého meandrového ornamentu. Každá ze soch prověřuje základní strukturu tím, že k ní přidává nový dynamický nebo konceptuální záhyb a nechává na něj působit pohyby vysunování nebo rotace. Mezi vystavená díla patří rovněž A Partial Taxonomy of Periodic Linear Ornament — Both Known and Speculative — Arranged by Symmetry, Dimension and Iteration (Částečná taxonomie periodického lineárního ornamentu známého i spekulativního uspořádaná na základě symetrie, velikosti a opakování). Práce Tauby Auerbach bývají vystavovány v rámci jednoho celku s výstavními nosiči vyrobenými na zakázku, které dále rozšiřují autorčino zkoumání dekorativních vzorů a zahrnují do její praxe historický výzkum. 

 

Katja Mater vytváří své fotografie opakujících se obrazců vrstvením vícenásobných expozic, které dokumentují manipulaci s fyzickým prostorem. Prostor, v tomto případě galerie, byl transformován pomocí systematicky vytvářené nástěnné malby. Výsledná fotografie je pak pomocí opakování motivu malby dále přetvářena do strukturální kompozice. Autorka tímto způsobem abstrahuje formy z materiálu, propojuje malbu s fotografií a používá čas jako čtvrtý rozměr. Specifický proces, jakým obrazy vznikají, i maximální skrytost způsobu jejich konstruování, odrážejí práci módních návrhářek, v níž hodiny dřiny a dlouholetá zkušenost jim umožnily šít šaty, které se zdají být jen lehce spíchnuté dohromady.

 

Lucy McKenzie zkoumá, jak napodobivá malba a kresba může sloužit jako pole pro historický výzkum. Lineární kresba hrála v meziválečném světě módy podobnou roli jako dnes fotografie – byla hlavním způsobem dokumentace a reprodukce a odborníci i veřejnost ji „četli“ způsobem, který se nám dnes jeví jako nedostupný. McKenzie studuje práci Vionnet, Lukáts a Rothmayerové-Hornekové, osvojuje si jejich styl a imituje způsob, jakým každá z nich užívala lineární kresbu k přenosu informací a myšlenek. Tak, jako akt rozložení oděvu na jednotlivé části může odhalit jeho tajemství, přemalování a překreslení historických děl pomáhá odkrýt aspekty umělcovy motivace, které by jinak zůstaly skryté. McKenzie interpretuje nástěnné malby, které zdobily pařížský salón Madeleine Vionnet, na nichž Georges de Feure v roce 1923 zobrazil asyrské, egyptské, byzantské a římské postavy oblečené do modelů Madeleine Vionnet. McKenzie také vytvořila módní ilustrace ve stylu Civilisované ženy pro Atelier E.B a kresbu Elle Cigaretta imitující obalový design Kató Lukáts.

 

Eileen Quinlan představuje výběr polaroidových tisků, které používá v procesu tvorby svých fotografických zátiší. Tyto fotografie jsou hned z několika důvodů nestabilní. Protože jsou povětšinou focené na prošlý materiál, jejich chemické složení se s postupujícím časem mění. Navíc jako nedokončená díla odhalují mechanismus autorčiny metodologie postupného precizování do finální formy. Quinlan čerpá inspiraci z reklam na módu a kosmetiku a z díla modernistických fotografek Lee Miller a Florence Henri, které prací v reklamě sponzorovaly svou volnou tvorbu. Miniaturní měřítko a živé barvy vystavených prací Eileen Quinlan nutí diváka dešifrovat jednotlivé scény podobně jako kompozice Kató Lukáts podněcují touhu zmenšit se a vstoupit do jejich světa. Dílo Eileen Quinlan tematizuje složité osobní a genderově zabarvené narativy skryté za perfekcionismem komerčních reklamních fotografií.  

 

Lucy McKenzie

 

Další informace jsou v přílohách.

Připojené obrázky

Připojené soubory

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu