02.10. 2016 - 02.10. 2016
3x z Milána
Festivaly a veletrhy
Česká nábytkářská tvorba byla na letošním Salone Internazionale del Mobile v Miláně již tradičně zastoupena výběrem toho nejlepšího pod hlavičkou Czechselection. O přízeň obchodníků se ucházelo 7 produktů založených na využití českých materiálů, respektování unikátní řemeslné tradice a v neposlední řadě autorském designu. Ráda bych představila tři z nich. Účast na největším svátku designu si pochopitelně neodepřel ani TON. Překvapil velkorysou expozicí umístěnou na prestižním místě.
Brněnský otisk
Ateliér A.M.O.S. DESIGN s.r.o. předvedl na nejprestižnější výstavnické scéně žhavou novinku – židli Mendel. Název sice připomíná světově uznávaného genetika spojeného s augustiniánským klášterem na Starém Brně, židle ale byla učena pro Mendelovu univerzitu v Brně do její nově zrekonstruované auly. Vlastnosti židle Mendel odpovídají požadavkům dlouhodobého multifunkčního sálového sezení, a proto je její vzhled, který jí vtiskl autor designu Vladimír Ambroz, mírně nadčasový a velmi seriózní.
Kostra je vyrobena z masivního dřeva, a tak najde svoje uplatnění v interiérech, které používají především přírodní materiály. Standardně lze volit bukové nebo dubové provedení, ale výrobce je schopen vyhovět i specifickým požadavkům.
Čalouněný sedák i opěrák jsou dokončeny odolnou textilií z firmy Gabriel s protipožární úpravou. Komfort opěrky při dlouhodobém sezení zajišťuje vnitřní odpružení, sedák obsahuje mikropružiny. Dokončení usní je předmětem úvahy.
Jako židle pro variabilní sezení je židle Mendel vybavena i kovovými spojkami dokončenými metalickým, nebo matným černým lakem umožňujícím uspořádání do řad s možností číselného označení a dle zájmu lze objednat i sklápěcí stolky. Je stohovatelná po 7 kusech, splňuje tedy požadavky variabilního interiéru. Židle funguje jako stavebnice a je schopna reagovat na nejrůznější požadavky klientů včetně volby šířky sedáku. Její vlastnosti byly odzkoušeny ve Zkušebně nábytku na Mendelově univerzitě dle předepsaných norem. To by měl být další argument pro zákazníky. Konkurence produktu na trhu je prakticky zanedbatelná.
Je třeba připomenout, že A.M.O.S. DESIGN s.r.o. není v Miláně žádným nováčkem. Vystavoval zde např. redesign slavného křesla Brno (Ludwig Mies van der Rohe). Z tohoto odvážného činu jasně vyplývá, že se firma nevyhýbá experimentům, stejně jako slavný genetik Gregor Mendel.
Křehké ženy Helena a Audrey
Pravým opakem židle Mendel, která zaujme svojí seriózností, je kabinet Audrey, jenž zaujme svojí hravostí. To je typický rys všech produktů, které vzešly z rukou české designérky Heleny Dařbujánové. Ani Helena není v Miláně žádným nováčkem, v minulých letech jsme ji mohli vidět v Zóně Tortona. Oficiální výstaviště je možná lepší pozice pro byznys a protože expozice Czechselection svým vystavovatelům poskytuje různé služby, je to jistě i pohodlnější.
Helena Dařbujánová vidí inspiraci ve všech časových i geografických pásmech. Optimistický kabinet kombinující růžový lak se světlou arodýhou ozdobený černou elegantní mašlí vychází ze současné obliby retro stylů, konkrétním podnětem byl slavný film Prázdniny v Římě s Audrey Hepburnovou. Kabinet se tváří skutečně prázdninově bezstarostně. Mohl by proto vnést špetku optimismu do každého interiéru, stejně jako třeba autorčin budoár Lola, taburet Makronka a ostatní projekty.
Jedna ze zásuvek je vyložena sametem a má sloužit mimo jiné k uložení šperků a dalším ryze ženských drobností, jako je třeba prádlo, ale české podnikatelky do něj mohou uložit i firemní agendu. Dokonalá práce českých řemeslníků odolá i náročnějšímu provozu. Audrey je solitér, který na sebe v každém interiéru strhne pozornost a může být ozdobou třeba i kadeřnictví nebo parfumérie.
Není divu, že jeho autorka za svoje projekty získala řadu ocenění včetně Objevu roku 2010 v rámci soutěže Czech Grand Design. Možná to byl impuls k založení vlastní značky (předtím spolupracovala např. s firmou Polstrin) a otevření butiku Helena Dařbujánová v Praze.
Bez TONu by to nešlo
Preztiž firmy se v Miláně posuzuje podle umístění v areálu. V tomto ohledu TON nezklamal a v letošním roce se ocitl skutečně v „dobré společnosti“ své konkurence. Expandoval dokonce i plošně. 200 m2 je už ambiciózní expozice, jakou si každá firma bez marketingové rozvahy nemůže jen tak dovolit. Loni si vystačil s plochou cca 150 m2.
TON zkrátka „jede“. Na svou pomyslnou hruď si mohl připevnit další RED DOT, tentokrát za klubové křeslo (s nižším sedem) navržené Arikem Levy v rámci programu Split, který byl v Miláně předveden v loňském roce.
Za zmínku stojí i nenápadná elegantní expozice. Zatímco v minulých letech na sebe firma upozorňovala doplňky vyrobenými z dýhy, nebo efektním aranžmá z dílců židlí, je letošním heslem elegantní nenápadnost modulového systému vytvořeného ze čtverců dokončených bělenou borovicovou dýhou. Ta nechá skutečně vyznít všechny exponáty. Autorem scénografie je Jan Plecháč, vítěz soutěže, kterou TON za tímto účelem vypsal.
Novinkou salónu je program Leaf obsahující židli, barovou židli a stůl. Jeho autoři se inspirovali stromem jako syntézou pevného základu a jemných listů. Tuto představu židle splňuje spojením nosné konstrukce z masivního dřeva se sedadlem a opěradlem z lehké, tvarované překližky. Motiv listu lze najít i v průřezu opěradla. Židle existují v hladké i čalouněné verzi a k jejich výrobě byla použita i tradiční technologie ohýbání, která je od roku 1861 v Bystřici pod Hostýnem součástí výrobního procesu. Pevnost konstrukce byla prokázána v cyklu téměř půl milionu simulovaných sednutí osoby o hmotnosti 130 kg. Kromě bytů obstojí Leaf i v náročném provozu restaurace.
Už jsme si zvykli, že TON zve ke spolupráci zahraniční designéry. Italská skupina E-ggs je tandem autorů Gaia Giotti a Gion Scarselli. Působí ve Florencii, kolébce radikálního designu, a tak logicky hledá nové způsoby vyjadřování a nové materiály. Název připomínající vejce symbolizuje zrození, které je na počátku každého nápadu a současně obsahuje iniciály obou sympatických tvůrců.
Nezbývá než doufat, že se z vejce vylíhnou kuřátka, která se pod značkou TON rozletí na všechny světové strany. K exotickým destinacím, kde končí výrobky TONu, patří např. Island, Ekvádor nebo Kolumbie. Leaf k tomu měl nakročeno už během výstavy, na níž byl zařazen na seznam špičkových produktů nejvyšší kvality a inovace Design selection a Archiproducts.
Pro pořádek se sluší vyjmenovat i ostatní firmy, které rámci expozice Czech Selection předvedly nábytek a skleněné objekty. Jsou to společnosti QC Floors, mmcité, Meser, Verreum a Tablo.
Ludvika Kanická
Foto: autorka
Převzato časopisu Dřevařský magazín 6/2016