05.05. 2010
50. výročí značky Stelton
Recenze
Stelton - dobrodružství z nerezové oceli
Pánové Stellan a Carton byli dva přátelé, kteří sloučili svá křestní jména, a tím vytvořili jednu z nejznámějších dánských značek - Stelton. Niels Stellan Høm a Carton Madelaire byli kamarádi z války, kteří před 50 lety spojili své síly k zahájení obchodní činnosti. Zkoušeli podnikat se sportovní obuví a nábytkem, ale jejich obchod příliš nevzkvétal, dokud se nedoslechli o malé továrně Danish Stainless ve Fårevejle v Dánsku.
Danish Stainless vyráběla nerezové stolní nádobí, které bylo v 60. letech v Dánsku velmi módní. Po dohodě s Danish Stainless začal Stelton obchodovat s nerezovými miskami na omáčku. Prodávaly se takřka samy a staly se hitem i mimo Dánsko. Ve Spojených státech byly produkty Stelton považovány za ztělesnění dánského designérství a v high-end obchodech a módních buticích se prodávaly za cenu 10x vyšší než v Dánsku.
Nový generální ředitel Peter Holmblad přinesl do společnosti silnou vizi. Nové katalogy, nový design obalů a grafiky, to vše pomohlo vytvořit kompletně nový design značky. Peter Holmblad byl přesvědčen, že jen s novým designem produktů může Stelton přežít. Příliš mnoho společností vyrábělo stejné produkty...
Peter Holmblad zcela přirozeně oslovil k realizací svých vizí Arne Jacobsena, svého nevlastního otce a jednoho z největších dánských architektů a světových designérů vůbec.
Cylinda Line a Arne Jacobsen
Peter Holmblad se opakovně přesvědčoval Arne Jacobsena, aby pro Stelton navrhl něco nového. Uspěl až v okamžiku, kdy svému nevlastnímu otci ukázal některé ze svých skic. Arne Jacobsen je shledal tak beznadějnými, že začal sám navrhovat něco jiného. Krátce na to vznikl čajový a kávový servis, misky, nádoby na led a džbány pro jídelní stůl a bar - to vše z nerezové oceli.
Stelton uvedl nové produkty na trh o 3 roky později jako Cylinda Line. Nová produktová řada zaznamenala okamžitý úspěch jako nejvíce inovativní produkt ve své kategorii. Jednoduchost cylindrických tvarů a speciálně navržených úchytů z plastu spolu s matným ocelovým povrchem stály v pozoruhodném protikladu s v té době obvyklými křivkami v leštěném nerezu. Řada Cylinda Line získala v roce 1967 významné dánské ocenění designu ID.
Termostatická konvice
Řada Cylinda Line měla obrovský obchodní úspěch. Nicméně po smrti Arne Jacobsena v roce 1971 bylo další rozšíření řady nemožné. Stelton však stále potřeboval nové produkty - hlavně termostatické konvice, neboť termostatické konvice v době nové a více uvolněné kultury pití kávy tradičním kávovým konvicím významně konkurovaly. V této situaci vstoupil do hry mladý hrnčíř a návrhář Erik Magnussen. Navrhl termostatickou konvici, která se od pojetí Cylinda odlišovala, ale současně s ním úzce souvisela. „Stelton konvice" se brzy staly známými díky svému houpavému uzávěru, který se při nalévání kávy do šálku automaticky odklopuje. Termostatická konvice Stelton získala dánskou designovou cenu ID v roce 1977. Od té doby se jí prodalo více než 10 milionů kusů.
Nový Stelton
Termostatická konvice Stelton odstartovala 30tiletou spolupráci mezi Peterm Holmbladem s jeho obchodní prozíravostí a Erikem Magnussenem s jeho kreativní tvořivostí. Během 80. a 90. let vyprodukovala tato dvojice rozsáhlé spektrum produktů, které se staly prodejními hity.
Peter Holmblad společnost v roce 2004 prodal a nový majitel Michael Ring okamžitě zahájil komerční renesanci společnosti. Rozvětvil kolekci a přizval nové designéry s novými nápady, které oslovují širší okruh dnešních zákazníků a více splňují jejich potřeby. Cylindrický tvar je stále typický pro výrobky Stelton, ale nové kolekce navíc zahrnují řadu jiných inovativních tvarů.
Paul Smith pro Stelton
Reinterpretace svého dědictví je jednou ze strategií značky Stelton, jak udržet designovou klasiku stále moderní. A právě z toho důvodu je ideálním způsobem, jak oslavit historické 50. výročí značky, spolupráce s Paulem Smithem - předním britským módním návrhářem, který vnesl čerstvý pohled do dánské designové ikony Cylinda Line.
LŽ
Více informací na www.stelton.cz