16.03. 2015
60 let firmy Zanotta
Historie a osobnosti
Šedesáté narozeniny jsou výrazným životním mezníkem. Muž přechází z pozice statného jedince do fáze seniora a v životě ženy se toto jubileum spíše taktně přehlíží. Ale co narozeniny firmy? Ne každá má to štěstí, že se svého výročí vůbec dožije. Pokud ano, je tu velký důvod bilancovat s pokud možno jasnou představou o tom, co bude dál.
Firemní úspěch bývá často spojen s osobností zakladatele - majitele. Ten musí jít odhodlaně za svou vizí a často jí obětuje veškerý svůj čas i rodinný život. Nesmí primárně myslet na svůj zisk, ale finanční prostředky tvrdošíjně používá tak, aby předčil silnou konkurenci. V nábytkářské oblasti to znamená uvádění do praxe nejnovějších výstupů výzkumu v oblasti materiálů a technologií, které umožňují nové tvarování produktů a s tím i spojené nové funkce. Tak, jako se nám v současnosti jeví jako revoluční třeba použití technologií rotačního tvarování, nebo dokonce rychlé prototypáže, způsobily v poválečné Itálii skutečnou revoluci plasty nebo laminát.
Design Zanotta
Fenomén italského designu vyrostl z poválečné naléhavé potřeby všechno renovovat. Aurelie Zanotta svoji firmu založil v roce 1954. Začal vyrábět nábytek do bytového prostoru, zejména pohovky a křesla. Byla to léta plná vitality a exploze konstruktivní energie. Poháněla ho hluboká touha zamést s minulostí a vytvořit nový svět. K tomu přispěla šťastná setkání s mnohými talentovanými designéry, kteří byli ochotni podstoupit riziko spojené s vytvářením nových věcí. Přitom si vůbec neuvědomili, že vytváří něco, co bude později nazýváno italský design. Neuvažovali o tom, že jejich produkty budou určovat historii a ovlivňovat vývoj. Jejich hnací silou byla spontánnost a nadšení. Nad rozumem často vítězila intuice a práce podnikatele stejně jako designéra postrádala cokoliv vědeckého nebo vykalkulovaného. Byl to čistý a prostý tvůrčí akt.
Pro majitele továrny existují dvě cesty vedoucí k prosperitě. Spokojit se s aktuálním ziskem, nebo permanentně zvyšovat kvalitu. Aurelie Zanotta se rozhodl pro to druhé. Nechtěl jen sloužit masovému trhu, chtěl něco navíc. Partnerství s osobnostmi, jako je Achile Castiglioni, Gae Aulenti, Marco Zanuso, Ettore Sottsass, Joe Colombo, Alessandro Mendini, Andrea Branzi, Giuseppe Terragni, Carlo Mollino, Max Bill, De Pas D´Urbino-Lomazzi, Enzo Mari, Bruno Munari, později Alfredo Häberli, Roberto Barbieri či Ross Lovegrove umožnilo vznik produktů, jejichž uvedení na trh zajistilo firmě už v 60. letech mezinárodní uznání odborné i laické společnosti.
Zanotta překypoval kreativitou a byl už dostatečně silný, aby pochopil problematiku designu a výroby. Uvědomil si, že může současně se ziskem vytvářet i kulturu. Tato role je však pro podnikatele velmi těžká. Má-li být produkt současně kulturním nástrojem, musí zákazníka vzdělávat. Volba této cesty znamená mít komplexní znalosti o průmyslové realitě, vědět jak efektivně rozmístit investice a energie a odhadnout potřebnou míru zisku. Je to běh na dlouhou trať. Vedle tržních faktorů je třeba využít výzkum, a to ve smyslu estetickém, formálním, sociologickém i technologickém. Výzkum je totiž tím nábojem, kolem kterého se točí italský úspěch.
Zanotta nabízí řadu produktů precizní funkce i emocionální kvality. Vyvíjí objekty, které nejsou vždy revoluční ve smyslu módy. Podle něj je móda konformismus a věc minulosti. Používá různé materiály: mosaz, bronz, nerezovou ocel, hliníkové slitiny, plast, mramor, žulu, useň, textilie, dřevo i sklo.
V 70. letech vznikly jako experimenty s novými technologiemi unikátní modely, často navržené pro specifické interiéry. Do sériové výroby nikdy nebyly zařazeny. Najdeme mezi nimi například nábytek 40. let od Carla Molina, sedačku Mezzandro Achilla Castiglioniho nebo famózní stoličku Maxe Billa z 50. let.
Na rozbřesk italského designu 70. let navázala v roce 1989 řada Zanotta Edizioni. Ta je zase více propojena s užitným uměním. Všechny produkty jsou vyráběny ručně, a tak připomínají a oživují opuštěné a kdysi proslulé techniky italského řemesla jako mozaika, intarzie a malované dekorace. Vznikají limitované číslované série, které budou postupně svoji hodnotu jenom zvyšovat. Někdy jsou karikaturou již obehraného výrazu nebo jdou proti proudu. Proto jsou často citovány v odborných publikacích a zastoupeny ve významných světových muzeích jako je MoMA v New Yorku, Centre Pompidou v Paříži, London´s Design Museum, Vitra Design Museum Weil am Thein či Izrael museum Jerusalem.
Neochvějná pozice firmy Zanotta v čele italského designu je stvrzena řadou ocenění, mezi nejprestižnější patří 3 významná italská ocenění Compasso d´Oro: v roce 1968 za Guscio hut (autor Roberto Menghi), v roce 1979 za věšák Sciangai (autoři De Pas D´Urbino-Lomazzi) a v roce 1987 za židli Tonietta Chair (autor Enzo Mari).
Kvalita Zanotta
Kvalitu považuje Zanotta za srovnatelnou s designem. Dokonalé materiály a dokončení, zaměření na detail, funkčnost, komfort, bezpečnost a trvanlivost byly vždy charakteristickými rysy veškeré produkce. Firemní filozofie umožňuje výrobu jen takového zboží, které v průběhu užívání zachová původní kvalitu a řadu let je každodenním spolehlivým společníkem svého uživatele. Musí být pevné, lehce udržovatelné, vysoce funkční, ale i recyklovatelné a přátelské k životnímu prostředí.
Kvalita produktů Zanotta je založena na systematickém výzkumu, dobré organizaci práce, důvěryhodnosti a spolehlivosti, ale i na postprodejním servisu. Úsilí o její průběžné zajišťování je závazek bez kompromisů.
Aktuální výrobní kolekce zahrnuje skříně, úložné systémy, knihovny, pohovky, křesla, židle, stoly, stolky a nábytkové doplňky. Jsou k mání v 60 zemích. Prodejní síť je přizpůsobena lokálním požadavkům. Protože je firma od roku 1990 členem mezinárodního i italského institutu pro standardizaci, může vytvářet produkty v souladu s aktuálními normami, zejména ve smyslu ergonomie, bezpečnosti, odolnosti vůči ohni, vlídnosti vůči životnímu prostředí, ochrany zákazníka a trvanlivosti. Vše je průběžně testováno a kontrolováno.
Kvalita zboží vysoké estetické hodnoty garantuje jeho úspěšné použití ve všech životních situacích, ale i v hotelech, restauracích, na nádražích, letištích i lodích.
Vedle kvality charakterizuje produkty i funkčnost, komfort, trvanlivost a dokonalý design. Strategickým pilířem vývoje firmy je inovace. Tato filozofie je uváděna do praxe prostřednictvím intenzivního výzkumu a experimentátorství v technologickém i stylistickém rámci.
Produkci Zanotta lze bez ostychu označit jako mikromodel italského nábytkového designu. Obsahuje totiž klíčové momenty jeho historie. 60. výročí je tedy důvodem k oslavám. Ty proběhly mimo jiné i v rámci podzimního bienále designu Interieur v belgickém Kortrijku. Expozice byla rozdělena do dekád, každá z nich odpovídala jiné sociální kultuře a životnímu stylu reprezentované dekorací a designovými ikonami včetně novinek roku 2014. Strhující příběh úspěšného italského producenta oslovilo přibližně 30 000 návštěvníků bienále.
Zdroj: tiskové materiály Milano 2014 a www.zanotta.it
Ludvika Kanická
Převzato z časopisu Dřevařský magazín 1-2 / 2015
Více informací na www.drevmag.com