Design Cabinet CZ

27.02. 2009 - 12.03. 2009

A 1234

Výstavy

Výstava ateliérů Katedry architektury Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze / Dox Prague, Centrum současného umění

V Centru současného umění DOX v Praze představí na necelých čtrnáct dnů svou tvorbu čtyři ateliéry  Katedry architektury VŠUP. Co je cílem jednotlivých ateliérů popsali jejich vedoucí v krátkých komentářích.

A1

Vedoucí ateliéru doc. ak. arch. Jindřich Smetana, asistent MgA. Josef Čančík
Jedinečnou výhodou systému VŠUP je ateliérová výuka. Díky ní má posluchač možnost vnímat a porovnávat svůj vývoj jak v horizontále ročníkových kolegů, tak ve vertikále vyšších ročníků. Tímto způsobem získá mnohonásobnou zkušenost a setká se i s tématy, kterých by se v běžném systému výuky za 6 let ani nedotkl.

Co by měli mít a co by měli splňovat absolventi, posluchači a adepti atelieru Architektura 1?

Absolventi
Měli by mít cit pro situaci, kontext - hodnoty, které jsou na nich nezávislé. To je záruka pro kvalitu v profesi. Měli by mít odvahu, kritičnost i víru. Měli by mít sociální citlivost. Měli by mít štěstí

Posluchači
Základní pracovní metodou je hledání a zdravý experiment. Tedy opak rutiny a předpoklad pravdivosti. V architektuře není místo pro autorské rozmary. Na škole se mohou naučit naslouchat, kam je dané téma samo zavede. Měli by umět hodit i dobré koncepty pod stůl, když nevedou jednoznačně k cíli. Měli by mít zájem poznat uvažování svých kolegů v ateliéru. A to také v jiných oborech na škole. Je to předpoklad respektu k druhým. „Závidět“ dobré nápady, je ale také projevem ocenění, zárukou růstu a nepřímo i projevem pokory.

Adepti
Měli by být všeobecně vzdělaní. Měli by mít schopnost číst prostor kolem sebe, krajinu, město a společnost, ve které se pohybují. Měli by mít z toho nějaké pocity. Měli by také číst literaturu. Analytické myšlení a technická gramotnost jsou předpokladem. Měli by se umět vyjadřovat, pochopitelně i výtvarně. Měli by mít smysl pro humor a schopnost si ho udržet po celou další „kariéru“ (test je součástí talentových zkoušek).

A2

Vedoucí ateliéru prof. Ing. arch. Ivan Kroupa, asistent ing. arch. Jana Moravcová
Kompletní architektura - celé spektrum architektonických dovedností s přesahy do souvisejících oborů. Architektura, v co možná nejširších souvislostech. Důraz a podpora osobního přístupu každého studenta, účastníka diskuse. Zdůvodněná současná či futuristická architektura s věcným vztahem k realitě. Svoboda, zodpovědnost.

A3

Vedoucí ateliéru prof. Akad. arch. Petr Keil, asistent MgA. Patrik Zamazal
Cílem studia v ateliéru A3 je výchova samostatných tvůrčích osobností, které se profesionálně orientují v celém spektru architektonické tvorby. Během studia se seznamují s co nejširší oblastí architektury - od detailu a jeho designu přes návrhy interiéru, drobné architektury a architektury budov, až ke tvorbě urbanistického prostoru. Společná ateliérová práce studentů všech ročníků umožňuje učit se od svých pedagogů, ale i jeden od druhého a zároveň poskytuje zpětnou inspirující vazbu i pedagogům. Smyslem výuky je v prvé řadě učit studenty nacházet pro danou náplň domu co nejlepší dispoziční a objemové řešení. Teprve pochopení všech dispozičních principů a znalostí jednotlivých typologických druhů staveb, uplatněné s patřičnou fantazií, jsou předpokladem ke kvalitnější tvorbě. Budoucí architekt by měl vzít za své, že celá jeho tvorba má sloužit především potřebám člověka a pochopit, že teprve dobře vyřešená funkce dává prostor pro architektonickou tvorbu, z které by mělo vyzařovat pochopení místa a jistá laskavost. Pak už jen čas ukáže životaschopnost díla.

A4

Vedoucí ateliéru prof. akad. arch. Jiří Pelcl, asistent MgA. Radim Babák
Náš atelier na VŠUP je ve třetím poschodí, je to velký prostor 8x12 m s kabinetem profesora nahoře pod stropem. Je nás kolem dvaceti studentů v šesti ročnících. Od ostatních ateliérů architektury na škole se lišíme tím, že se věnujeme také designérským úkolům.

Každý ročník pracuje na různých projektech, někdy máme všichni společný úkol.

Přemýšlíme o domech, ve kterých lidé bydlí, a o věcech, které užívají. Zároveň s přemýšlením tyto věci kreslíme, děláme modely a zkoušíme, jestli fungují.

Jsou to nejen domy, interiéry a nábytek, ale i svítidla a věci, se kterými lidé žijí. Baví nás experimentovat a dělat věci tak, jak je cítíme.

Na konci každého semestru ateliér uklidíme a práce vystavíme.

Pravidelně se účastníme domácích a mezinárodních soutěží. Někdy vyhrajeme hlavní ceny, jindy nevyhrajeme nic.

Kromě práce v ateliéru máme přednášky z doprovodných disciplín spojených se studiem architektury. Přednášky z dějin umění a dalších teoretických disciplín máme společně s ostatními studenty školy, malíři, sochaři, grafiky, textiláky, keramiky atd.

Téměř každý student během studia jede na stáž na některou zahraniční uměleckou školu, naopak, průběžně je s námi v ateliéru jeden nebo několik stážistů z jiných škol.

Tisková zpráva, upraveno

Dox Centrum současného umění
Poupětova 2a, Praha - Holešovice

Více informací na www.vsup.cz

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu