Design Cabinet CZ

05.07. 2024

Absolvent UMPRUM Tomáš Chludil, šéfdesignér Škoda Transportation získal své první ocenění Red Dot

Novinky

Spíše než studentské soutěže přináší náročná ocenění až realita. Za pozornost stojí, že absolvent UMPRUM Tomáš Chludil získal záhy po dokončení školy funkci šéfdesignéra u velkého světového výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation Plzeň. Veřejnost, která si pamatovala jeho předchozí školní návrhy, byla potěšena, že obdobný styl použil pro novou tramvaj Škoda ForCity Smart. Nevtíravý design využívající oblých tvarů byl v českém prostředí vyzdvižen již v roce 2014 Českou cenou za ergonomii tramvaji EVO2 projektantů Ondřeje Hilského a Pavla Táborského, kteří je navrhli pro českou alianci TW Team. Česká praxe však byla velmi nevyrovnaná a nekvalitou se vyznačovaly především interiéry vozidel hromadné dopravy, mj. proto, že obor ergonomie se u nás prosazuje velmi pomalu.

Když se objevila v nedávných zprávách o objednávkách dalších vozidel pro Prahu nová tramvaj Škoda ForCity Smart, médiím ani náměstkovi primátora (architektovi!) v tu chvíli, jak to v praxi chodí, nestálo za to uvést jméno designéra Tomáše Chludila. Ten ale pro Škodu nyní čerstvě získal ocenění Red Dot, protože první dva kusy tramvaje už jezdí v německém Bonnu. Při prezentaci někdejších studentských prací jsme mohli o Chludilových tramvajích v pražských ulicích jen snít. Nyní se to pomalu stává realitou. Protože je Chludil absolventem jedné ze tří českých progresívních škol designu, kde se vyučuje ergonomie a to i pomocí sofistikovaného software Siemens PLM, můžeme očekávat, že vedle exteriéru bude také interiér ukázkovým produktem dnes tolik vyzdvihované uživatelské přátelskosti. Testy naznačují, že její největší nedostatky v českém prostředí se nacházejí v rovině potřeb zdravotně postižených cestujících.

Poznámka redakce: Tomáš Chludil získal i v soutěži o Národní cenu za studentský design v roce 2019 s návrhem autonomní tramvaje Urbi pro Prahu 2030  ocenění Dobrý studentský design. 

Tomáš Fassati

 

Popisky k obrázkům:

01 Oceněná Škoda pro německý Bonn

02 Důležité je, že odborné veřejnosti konečně došla problematická stránka nekvalitně vysoutěženého „salámového stylu“ grafického designu dopravy PID, komplikujícího zrakové vnímání celkové hmoty dopravního prostředku dalšími účastníky dopravy i samotnými cestujícími. Pro novou tramvaj byla upravena barevnost exteriéru tak, aby nezpůsobovala zmatek při hledání dveří. K úpravám muselo dojít také u návrhů řešení exteriéru souprav metra, a i ty se DPP zatím oprávněně bojí přemalovat.

03 Ukázka přiměřeného vizuálního řešení vstupů do soupravy i posílení vnímání celkové hmoty vozidla pro účastníky málo přehledné městské dopravy.

04 Ukázka prvního návrhu řešení interiéru – míst pro zdravotně postižené a kočárky. Základem je nutnost vizuálně výrazného barevného odlišení sedadel i podlahy a instalace nepřehlédnutelných psychologicky účinných slovních nápisů o vyhrazených místech. Z testování vychází nejlépe červená barva, mají-li mít ostatní sedadla červený design, pak je nezbytné použít barvu žlutou.

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu