22.06. 2024 - 22.09. 2024
Ajeto 30
Výstavy
Do 22. září 2024 se představuje ve Sklářském muzeu v Novém Boru průřez retrospektivní tvorbou sklárny Ajeto, která slaví 30. výročí existence.
Světově proslulá sklářská firma Ajeto leží v Lindavě u Cvikova v srdci Křišťálového údolí. Porevoluční vlajková loď českého sklářství stále patří mezi přední partnery designérů a sklářských výtvarníků z celého světa.
I když oficiální prameny datují vznik sklárny Ajeto od roku 1994, příběh umělecké značky Ajeto se začal vyprávět již v 80. letech minulého století. „V Čechách se chýlil k zániku komunistický režim a na světovém veletrhu Salone del Mobile již vlála vlajka s nápisem Ajeto”, vzpomínal před lety jeden ze spoluzakladatelů sklárny, nedávno zesnulý, Petr Novotný, který je dodnes jednou z nejvýznamnějších osobností sklářství na Novoborsku. „To byla Bořkova filozofie, že firma se musí prezentovat i reklamou. A protože v Čechách se nosily anglické “západně” znějící názvy produktů, zvolil Bořek opačnou strategii: začal pojmenovávat naše objekty ryze českými názvy. A protože byl Bořek umělecky i obchodně zdatný, tak se to dobře prodávalo a přišly další zakázky, které zůstaly tady v Boru a my jsme na nich dělali, i když to bylo ještě před revolucí. Takže my jsme byli po revoluci na startu v zajímavé situaci: měli jsme zakázky i zákazníky.”
Bořek Šípek začal do novoborských skláren jezdit se svým poručníkem a neméně slavným sklářským výtvarníkem René Roubíčkem. Postupně objevoval tajemství řemesla, které se stalo jeho vášní až do konce života. Navazoval cenná přátelství, jak sesklářem Petrem Novotným, tak i se zdatným technologem Liborem Fafalou, který v té době “stavěl” sklářské pece a míchal desítky odstínů sklářského kmene, většinu z nich podle vlastních receptur.
Vlastní uměleckou sklárnu Ajeto výše zmíněná trojice slavnostně otevřela v Lindavě u Cvikova u příležitosti konání Glass Ambition, náhradního ročníku Mezinárodního sklářského symposia, 28. října 1994. Vybudována byla na základech bývalé německé soukromé manufaktury pro stříhání a barvení sametu, kterou v 19.století založil a vlastnil významný místní textilní podnikatel Ignaz Richter a jeho synové.
Značka Ajeto se záhy stala ve světě synonymem pro české ručně tvarované dekorativní sklo po téměř dalších 20 let, a sklárna Meccou hutního zpracování skla pro světové sklářské umělce, designéry, architekty, osobnosti ze showbusinessu i filmařů.
Velkou zásluhu na tom má bezpochyby renomé Bořka Šípka, který v té době aktivně navrhoval pro italskou značku Driade, švýcarskou Vitru či francouzskou porcelánku Sévres. Jeho dílo se objevuje v soukromých sbírkách i veřejných galeriích po celém světě. Našli byste je třeba u francouzského módního návrháře Jean-Paul Gaultiera, Karla Lagerfelda (ten si od něj nechal navrhnout i podobnu svých módních butiků v po světě dle jeho “Boutique Bible”), Micka Jaggera či Boba Dylana, ale také ve sbírkách veřejných, například v Muzeu moderního umění v New Yorku či v pařížském Musée des Arts Décoratifs a podobně.
Podle jeho architektonických návrhů se stavělo v Hamburku, Amsterdamu, Francii, na pražském Hradě, ale i v Japonsku, Senegalu či v Číně.
Doma v Čechách je i díky osobnímu vztahu s výtvarníkem René Roubíčkem, vnímám především jako sklář. Stal se uměleckým ředitelem sklářské společnosti a jeho ryze dekorativní barokní rukopis se propisuje do všech signifikatních kusů, které ve sklárně vznikají jako autorské kolekce. Sklárnou však současně prochází tvorba designérů a sklářů z celého světa, což je trend, kterého se drží současné vedení sklárny drží i dnes.
“Víc než do nových technologií investujeme do lidí. Dáváme jim prostor, aby si mohli se sklem hrát. Pro mne bude největším úspěchem, když se ve své sklárně stanu jednoho dne podprůměrným sklářem,” uvedl kdysi v jednom z rozhovorů Petr Novotný. Všem svým studentům také vždy vtloukal do hlavy, že pokud chtějí uspět, musí se zkrátka snažit více než ostatní. A být trpěliví. Sklářské řemeslo díky své křehkosti vyžaduje kromě talentu také notnou dávku pokory.
Hravé tvarosloví nespoutané postmoderny, široká škála barev a hutní dekorativní nálepy jsou trademarkem Ajeto po celá desetiletí.
Dodnes se tu ročně utaví na 10 různých barev dle vlastních receptur v 6-pánvové peci, a desítky odstínů z barevných tyčí, pudrů a frit dle zadání klientů. K dispozici jsou tu výtvarníkům čtyři týmy sklářů s letitými zkušenostmi a citem pro řemeslo, z nichž někteří tu působí již v době vzniku sklárny jako třeba huťmistr Ivan Kubela, kterému se přezdívalo “ruce Bořka Šípka”.
Našli byste mezi nimi v minulosti i skláře, kteří dnes mají svá vlastní studia, jako výjimečně talentovaný sklářský “sochař” Martin Janecký, sklářský mistr Jiří Pačínek či spoluzakladatel studia Dechem Jakub Janďourek.
Skleněné vázy a dekorativní objekty z Ajeta byly také jako státní dary pravidelně předávány Václavem Havlem při státních návštěvách.
Roku 1998 se zde začaly vyrábět české divadelní ceny Thálie, v roce 2011 pod taktovkou Lasvitu přibyly ještě trofeje pro nejslavnější cyklistický světový závod Tour de France. Během let se ozývají další organizátoři významných sportovních i společenských akcí. Z posledních let můžeme zmínit například spolupráci s RunCzechem či European Hockey Tour.
Bořek Šípek opustil sklárnu v roce 2010. Založil si malé autorské studio v nedalekém Novém Boru, které bylo v provozu až do jeho smrti v roce 2016.
V roce 2017 se značka i sklárna Ajeto stala součástí skupiny Lasvit, která zde realizuje část svého luxusního designového portfolia projektových světelných plastik, kolekcových svítidel, dekorativního a stolního skla. Dnes sklárna zaměstnává okolo 50 lidí a její roční obrat je přes 50 milionů CZK.
“Obdivuji lidi, kteří milují to, co dělají, bez ohledu na to, jak extrémní nebo náročné to je. I proto je udržení sklářské tradice v Čechách součástí našeho poslání,” uvedl nedávno na sociálních sítích Leon Jakimič, zakladatel designového domu Lasvit.
Značka Ajeto si však i nadále drží své samostatné postavení a vrací se k tradici tvorby vlastních designových kolekcí. Zadání je celkem prosté: propojit signifikantní vizuální prvky původní estestiky s pohledem současných designérů a sklářů. Vznikají nové kolekce, například Opulent od Lukáše Jabůrka, Underwater od Františka Jungvirta a Kontrast od Davida Ševčíka, v nichž se odráží charakteristické znaky hutního řemesla, které jsou tolik typické pro produkty, které tu po desetiletí vznikají.
Letos oslaví Ajeto 30 let nepřetržitého provozu. Její oslavou, stejně jako během jejího slavnostního otevření, bude Zahájení XV. ročníku Mezinárodního sklářského symposia, které se uskuteční 3. – 6. října 2024.
Více informací na www.ajetoglass.com.