Design Cabinet CZ

29.10. 2021

Ani kuře zadarmo nehrabe

Novinky

Tak proč by měli spotřebitelé bez motivace třídit obaly na recyklaci? Pomalu začínají vznikat start-upy, které je hodlají pomocí různých odměn v mobilních aplikacích přesvědčit, aby prázdný obal vhodili do příslušného kontejneru.

V obchodech amerického řetězce Safeway se zkoušejí umělou inteligencí a NFC vybavené high-tech stroje Olyns, které přijímají hliníkové plechovky a PET a skleněné lahve. Stroje jsou určené pro silný provoz v interiéru, dokážou slisovat a uložit – čistě a bez zápachu – přes 1 000 plastových lahví, 850 hliníkových plechovek a 50 skleněných lahví a dodat víc než 1,5 t čistého recyklovaného PET ročně. Materiál drtí a pak třídí pomocí umělé inteligence, jež využívá rozeznávání obrazu, s uživatelem komunikuje prostřednictvím bezdotykové bezdrátové komunikace (NFC) přes mobilní aplikaci. Mimo to má 165cm skleněnou HD obrazovku jako jedinečnou platformu pro inzerenty. V deseti státech USA, kde existuje zálohování lahví, může Olyns spotřebitelům refundovat zálohu přes Paypal. Protože funguje v rámci zakázkové ekonomiky (tzv. gig economy), příslušníci komunity dostávají z aplikace upozornění, aby vyzvedli plné nádoby a dodali je do recyklačního centra (podobně se dobíjejí sdílené koloběžky, pozn. red.).

Počátkem roku byl v rámci pilotního programu umístěn stroj do jednoho obchodu Safeway, na konci července provoz narostl skoro na 1 000 obalů čili kolem 30 zákazníků denně. Pak byly spuštěny další dva stroje. Tim Carey, viceprezident pro udržitelnost, PepsiCo Beverages North America: „Uznáváme, že neexistuje jediný přístup, který by fungoval všude, a trvale udržitelný pokrok vyžaduje spolupráci mezi obory.“

 

Před pěti lety Alberto Saavedra z Los Angeles založil společnost, která přes aplikaci informuje spotřebitele, zda je obal recyklovatelný, nebo ne. Pak se spojil s Ericem Schaffnerem, bývalým manažerem Tetra Lavalu, a vytvořili aplikaci ZeLoop. Ta odměňuje uživatele za aktivity v oblasti recyklace původní kryptoměnou, nazvanou eco reward čili ERW, založenou na ethereu. A. Saavedra, vedoucí rozvoje podnikání v USA, ZeLoop: „Nemůžete mít oběhové hospodaření bez nějaké formy měny, kterou lze převést na skutečné peníze.“ Aplikaci lze stáhnout z App Store a Google Play Store. Uživateli umožní zaregistrovat veřejné sběrné místo nebo nádobu (pro obyvatele USA třeba popelnici) a pak vyfotit, jak do ní vyhazuje recyklovatelné prázdné obaly, zatím funguje jen pro PET lahve. Odměnou je jim ERW token za každý kus odpadu, za registraci sběrného místa a za pozvaného přítele. Dále aplikace umožňuje korporátním sponzorům motivovat ke sbírání prostřednictvím tzv. ekologických misí, kdy ti nejaktivnější vyhrávají ceny. Např. v Dubaji, kde v roce 2020 probíhal pilotní projekt, společnost pro nakládání s odpady Bee’ah nabízela pobyt v dubajském mrakodrapu. Vedle toho aplikace propaguje organizace, které chtějí zdůraznit fakt, že se podílejí na recyklování. Každá společnost – např. výrobci lahví, maloobchodníci, značky ad. – může vložit do projektu peníze. Např. 1 000 ERW pak vynese 5% slevu na produkt dané společnosti. Mimo to je možné přes aplikaci darovat na dobročinné účely a také obsahuje fórum s tipy, jak přispět k oběhovému hospodářství a ochraně prostředí, kde nejlepší přispěvatel opět vyhrává cenu.

 

Převzato z: https://www.packaging-cz.cz/2021/10/ani-kure-zadarmo-nehrabe

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu