27.01. 2020
Ateliéru Fišer – Nezpěváková Ústavu designu Fakulty architektury ČVUT porcelán sluší
Novinky
Letošní zimní výstava studentských prací a projektů Ústavu designu (původně Ústavu průmyslového designu) na Fakultě architektury ČVUT, potvrdila, jak úspěšně se jednotlivé ateliéry věnují širšímu pojetí designu, včetně nových sociálních, a zatím nezpracovaných témat, i pracím s různými materiály a jejich řemeslnému zpracování.
Ateliéru Fišer – Nezpěváková Ústavu designu Fakulty architektury ČVUT porcelán sluší Letošní zimní výstava studentských prací a projektů Ústavu designu (původně Ústavu průmyslového designu) na Fakultě architektury ČVUT, potvrdila, jak úspěšně se jednotlivé ateliéry věnují širšímu pojetí designu, včetně nových sociálních, a zatím nezpracovaných témat, i pracím s různými materiály a jejich řemeslnému zpracování.
V Ateliéru Fišer se v zimním semestru 2019 věnovali keramickým hmotám pod vedením externího pedagoga, emeritního docenta akad. soch. Pavla Jarkovského. Již v minulých ročnících se ukázalo, že práce s porcelánem studenty baví a dovedou se i na běžné předměty z něho podívat nově a netradičně.
Studenti předvedli řadu různých předmětů – od klasických misek, kořenek, dóz, svítidel, hrníčkových setů na kávu a čaj, mís na stůl i pro psa, váz, reliéfních nebo dekorovaných obkladů i netradičních jako byla forma na pečení bábovky, nádoba na výrobu domácího vína, karaf na vodu, bezdrátová nabíječka na telefon, reproduktor na mobilní telefon i hlavu na výrobu masek.
Na ukázku jsme vybrali několik z nich. Anežka Krézková z 2. ročníku bakalářského studia navrhla například netradiční porcelánovou vějířovitě hranatou formu na bábovku Treis, částečně inspirovanou kubismem. Jde o opakované užití jednoho širšího modulu (dílu), čímž vzniká zajímavý tvar i objekt. Petr Matoušů z 3. ročníku se pustil do setu na espresso Me'aza, který je tvarově shodný s keramickými bucláčky, jaké známe z tradičních dílen a trhů. On se inspiroval skleničkami na červené víno, a tak i jeho šálky zachycují a postupně odkrývají vůni kávy i zajišťují vířivý pohyb nápoje uvnitř. Místo ouška však navrhl prohlubeninu ve tvaru velké tečky, do které palec držícího hrnek dobře zapadne. Na podšálku lze do této prohlubně odložit lžičku. Práci konzultoval s Robertem Trevisanem, italským kavárníkem žijícím v Čechách, který ji prezentoval na vídeňském festivalu kávy. Tak doufejme, že se snad v malé edici vyrobí. Na hrníčku, z něhož by se káva dobře pila, ale dobře se nosil také servírkám v kavárnách, zapracovala i Barbora Malovaná z 2. ročníku. Trojúhelníkové, vysoko posazené ouško se dobře drží, konkávní prohlubenina ve dně dobře zapadne do konvexního bodu na podšálku, takže jsou společně stabilní.
Michal Zmek navrhl set fermentační nádoby a pohárů Na zdraví. Jde o sadu na přípravu a kvašení šťávy z vinné révy, tedy na výrobu domácího vína. Do víčka se nalíje voda, do nádoby vinná šťáva, kvasinky, cukr a voda a proces kvašení může začít. Zhruba po 30 dnech víno přestane kvasit, poté se zasíří a slije do lahví. Ke koštování slouží navržené pohárky.
Kristian Rudenko navrhl členěnou mísu Circle of life-mísu pro život. Pokud se opatří třemi vyššími dřevěnými nohami, může sloužit jako odkládací stolek, s nižšími nohami jako stabilní miska pro psa. Voda se dává do středního kruhu (necáká tak na podlahu), do obvodu suché krmivo. Bez nohou může sloužit jako mísa na ovoce, pečivo, cukroví apod.
Netradičně pojala nápojový set Let’s talk water Klára Janypková z 2. ročníku magisterského studia. Set nádob na vodu ze žárohlíny vychází tvarově z kompozice plastového potrubí na odvod odpadní vody. Odolný a houževnatý plastový materiál běžných trubek a jejich spojů nahradila tvrdou a křehkou žárohlínou.
Tereza Kůrková navrhla 50 cm vysokou vázu Karolína, do níž lze naaranžovat kytice a květiny různých velikostí, výšky a průměrů. Je to možné pomocí otvorů v horní části vázy, do nichž lze libovolně zasouvat kovové jehlice. Tím se může uvnitř nádoby vytvořit systém zábran, který udrží jakékoliv květiny ve správné poloze. Marek Tomčiak navrhl jednoduchou bezdrátovou nabíječku z žárohlíny, v níž se mobil udrží vždy ve správné nabíjecí poloze.
Tadeáš Cienciala vytvořil z porcelánu reproduktor na mobilní telefon Tube. Mobil do něj stačí zasunout, tvar objektu a materiál zvuk bez použití baterie nebo napájení zesílí a upraví. Mezi obkladovými materiály zaujala i porotu hodnotící výsledky všech ateliérů na Fakultě architektury práce studentky 3. ročníku Diany Hress, která navrhla 3D obklady z diturvitu s bílou a šedou glazurou. Navrhla jeden plastický prvek, který může opakováním nebo otáčením v kombinaci s ostatními vytvářet různé vzory. 3D obklady umožňují vytvořit na metr čtvereční bez opakování více než 20 variant. Pro studenty se ukazuje jako přínosná možnost rotace mezi různými ateliéry, a to nejen pro rozdílný přístup pedagogů, ale také pro potenciál práce v různých oborech, řemeslech, s různými materiály a technologiemi.
Lenka Žižková
Foto: archiv autorů