11.04. 2011 - 11.05. 2011
Automobiloví designéři převzali AutoDesign Awards
Soutěže
Ženevský autosalon se stal nejen místem prezentace novinek v automobilovém průmyslu, ale také slavnostního předání cen AutoDesign Awards. Anketu vyhlašuje každoročně časopis AutoDesign&Styling. Ocenění uděluje porota složená z českých designérů, odborných publicistů a dalších autorit z oblasti průmyslového designu.
Oficiální předání cen letošním vítězům proběhlo během tiskových dní na ženevském autosalonu, který je jednou z nejsledovanějších motoristických, ale i designérských událostí roku.
V kategorii sériově vyráběných automobilů získal od poroty nejvíce hlasů Range Rover Evoque. Cenu z rukou Radka Laube, šéfredaktora časopisu AutoDesign&Styling převzal Gerry McGovern, ředitel designu Land Rover. Slavnostnímu předání byli přítomni i členové nejvyššího vedení automobilky.
Pro Evoque jde prozatím o jedno z prvních ocenění za design, které budou bezpochyby následovat mnohá další. V české anketě zvítězil s historicky největší převahou nad druhým Audi A7 Sportback a třetím Mini Countryman.
Kategorii konceptů ovládla studie dvoumístného spideru Pininfarina 2uettottanta, která zvítězila s těsným náskokem před Jaguarem C-X75 a Renaultem DeZir. Ocenění od zástupců poroty osobně převzal Paolo Pininfarina, předseda představenstva Pininfarina S.p.A. „Každé takovéto ocenění je pro nás důkazem toho, že svou práci děláme dobře a že našemu designu lidé rozumí. Ocenění od odborné poroty nás však naplňuje ještě větší radostí", prohlásil Paolo Pininfarina.
Anketa AutoDesign Awards letos vstoupila už do čtvrtého ročníku a jedním z jejích úkolů je ukázat, jak design chápou, a co oceňují samotní designéři. Kritéria, podle kterých porotci hodnotí nominované projekty, nepředstavuje jen estetická kvalita, ale také funkčnost, inovace, myšlenka a provedení.
Anketa AutoDesign Awards
V letošním roce bylo v kategorii konceptů nominováno 35 projektů a v kategorii sériových vozů se předvedlo 41 automobilů.
Mezi sériovými automobily suverénně zvítězil Range Rover Evoque, který před druhým Audi A7 Sportback získal náskok 38 bodů a stal se tak historicky nejjednoznačnějším vítězem.
„Za fantastický výkon považuji design přední masky, do níž jsou vsazeny úzké světlomety s jemnými obrysy, nebo za předním blatníkem umístěný výdech, který je zde posunut do role vyvažujícího a scelujícího prvku. Na celém voze je jasně definováno, co dominuje a co je doplňkem: poměr světlometů a spodních nasávacích otvorů, různé jemnosti rastrů mřížek a další," řekl k vítěznému automobilu designér a jeden z členů poroty, Petr Novague.
Mezi koncepty těsně zvítězila Alfa Romeo 2uettottanta, jenž je dílem italského studia Pininfarina. „2uettottanta je krásná, tak jak by měla být každá Alfa. Ideově navazuje na model Duetto z 60. let, ale svou lehkostí, rafinovanými, ale přesto stále srozumitelnými tvary působí velmi moderně a svěže. Je to dokonalý příklad toho, jakým způsobem by se měly oživovat legendární modely," hodnotí design vítězného konceptu Radek Laube, šéfredaktor časopisu AutoDesign&Styling.
Jako nejprogresivnější automobilová kategorie letošního ročníku se ukázal segment kompaktních SUV; mezi první pěticí byly tři zástupci. Mezi koncepty jasně vládla sportovní kupé.
Kategorie sériová auta
1. Range Rover Evoque 78 bodů
2. Audi A7 Sportback 40 bodů
3. Mini Countryman 26 bodů
4. Nissan Juke 23 bodů
5. Audi A1 22 bodů
Kategorie koncepty
1. Alfa Romeo 2uettottanta 58 bodů
2. Jaguar C-X75 Concept 55 bodů
3. Renault DeZir Concept 33 bodů
4. Mazda Shinari Concept 27 bodů
5. Porsche 918 Spyder Concept 23 bodů
Vítězové minulých ročníku AutoDesign Awards
sériové vozy
Mercedes-Benz SLS AMG (2010)
Alfa Romeo MiTo (2009)
Volvo C30 (2008)
koncepty
BMW Vision EfficientDynamics (2010)
BMW Gina Concept (2009)
Mazda Taiki (2008)
Porota
Akad. soch. Vojtěch Anderle, vedoucí oboru design, SUPŠ Uherské Hradiště
Ing. Josef Čadek, designér
Ing. Jan Čech, motoristický novinář, TN.cz
MA. Ing. Jan Dědek, transportation designer, Design Storz
František Dvořák, novinář iDNES/MF DNES
Ing. Jindřich Dušek, vydavatel AutoDesign&Styling
Ing. Stanislav Hanuš, šéfdesignér, Blata s.r.o.
Ing. Jiří Hera, designér
Josef Hrazdíra, JH design
MgA. Pavel Hrubý, designér a architekt
Mgr. Jiří Hulák, historik designu, vedoucí oddělení průmyslového designu NTM v Praze
Ing. Tomáš Hyan, šéfredaktor, Automobil Revue,
člen mezinárodní jury Car of the Year
Ing. Michal Jan, redaktor, AutoDesign&Styling
Ing. Jiří Král, místopředseda Asociace průmyslových designérů
Ing. Radek Laube, šéfredaktor, AutoDesign&Styling
Ing. arch. Jiří Musil, K.I.M. Brno
MgA. Petr Novague, šéfdesignér, Studio Novague
Pavel Olivík, motoristický novinář
Ondřej Pavlůsek, motoristický novinář, auto.cz
Akad. soch. František Pelikán, Ústav umění a designu, ZČU Plzeň
Mgr. Roman Poláček, motoristický novinář, Svět motorů
MgA. Dušan Poliaček, šéfdesignér, 1to1 design
Ing. Petr Siebert, designér
Akad. soch. Josef Sládek, ÚK FSI VUT Brno, odbor průmyslového designu
MgA. Ladislav Škoda, hlavní designér, Tescoma
Ing. Tom Valenta, redaktor, AutoDesign&Styling