Design Cabinet CZ

21.02. 2013

Bleskově z Kolína 2013

Novinky

Kolínská lednová výstava IMM je tak rozsáhlá, že by se dvě osoby těžko shodly na tom, co je nejzajímavější. V časovém stresu dvou dnů je nemožné získat kompletní a objektivní přehled o rozsáhlé problematice nábytkářského oboru. Každý ho vnímá svýma očima.

Někoho zajímají ekonomická data, jiného způsob prezentace exponátů, dalšího pohodlné uspořádání výstavní plochy pro návštěvníky, inovace, doprovodný program atd. Není proto od věci vyslyšet několik názorů a vybrat si z nich případně dle úvahy informace pro vlastní praxi.

Pořadatel výstavy uspořádal i letos pro novináře již tradičně dvouhodinový okruh po technologických a designových novinkách. V úvodu přehlídky zazněla dobrá zpráva, že se německá nábytkářská výroba jako třetí světová velmoc hned za Čínou a Amerikou vrátila do ekonomických dat roku 2008, kdy v Německu nastala krize. Znamená to tedy, že krize byla konečně překonána. Navíc je dle německých odborníků nábytek komoditou, která znamená dobré uložení peněz přeměnou v kvalitu s každodenní působností na svého uživatele, což se o penězích uložených v bankách rozhodně nedá říct.

Kdo se ale rozhlížel s otevřenýma očima, musel konstatovat, že vystavovatelé poněkud „přiškrtili“ kohoutek. Rozhodně byli šetrnější jak v rozdávání propagačních materiálů (které se zpravidla posléze povalovaly ve všech veřejných prostorách) i celkem zbytečných dárečků. Salón ovládla větší střídmost. Informace se předávaly na flash discích nebo na DVD, případně se firmy odkazovaly na svoje weby. Pozornost byla zaměřena jednoznačně na působivou prezentaci exponátů. Vše podbíhalo v komerčním duchu, různé vizionářské akce byly radikálně omezeny, známý projekt Ideal house Cologne proběhl jen v úsporné podobě konceptuálního interiéru domu.

Výrobci se poučili z krize a hledají na trhu díru. Mnohé interiéry jsou uspořádány do podkrovních místností, což svědčí o flexibilitě nabízených prvků a systémů, ale vypovídá to také něco o bytovém trhu. Nábytek je často navržen i pro klasické minimální interiéry. Je demontovatelný a ihned připravený k četnějšímu stěhování svých majitelů za prací. Dalším „interiérovým trendem“ je doslovná invaze zeleně. Nalézáme ji dokonce i jako součást zdí vtipně umístěnou v betonových nebo kompozitních panelech, je integrována ve společenských stolcích nebo v kuchyňských pultech, kde má vedle funkce zvlhčování vzduchu, potěchy oka i funkci ryze pragmatickou ve formě skvělých bylinek. Velmi patrné je i splývání interiéru s exteriérem v podobě nábytku, který snese rozmary počasí. Už to není jen tvrdý sedací prvek do deště a větru, umí být i velmi měkký a příjemný na tělo použitím outdoorové trikotáže, opět v duchu polyfunkčnosti nábytku do minimálního prostoru.

Barevnost

Nejmarkantnějším trendem příslušného roku bývá vždy barevnost. Organizátor prohlásil za barvu roku modrou. Čekala jsem její masivní nasazení, ale v terénu jsem ji objevila jen sporadicky, zatímco hlavním barevným proudem byla elegantní béžová až béžovošedá, a to napříč všemi nábytkovými skupinami. Modrou mám ráda, ale odborníci vědí, že pro bytový interiér není příliš vhodná a už v minulosti se několikrát snažila uplatnit bez většího úspěchu. Třeba na nás čeká v Paříži.

Novinky

I když nemůžu říct, že mne nějaký produkt „posadil na zem“, našla jsem na dvoudenním maratónu pár potěšujících bonbónků a pár společných rysů, které stojí za zmínku. Některé jsou nové, jiné navazují na loňské tendence. Handicapem výstavy je to, že se exponáty velmi těžko fotografují, jednak kvůli přeplněným expozicím a také kvůli světelným podmínkám, které podporují příjemné přítmí navozující intimní domácí prostředí, což je pro malý kompaktní fotoaparát vražedné. Tak se stane, že ty nejzajímavější objekty objektivu zpravidla vzdorují.

Loňský typologický hit v podobě minioffice se dále rozvíjí, i když už není tak četně zastoupen. Zato se u něj objevují nové prvky jako znovu používaní cylindrové uzavírání nebo slučování funkce toaletky a pracovního stolu.

V oblasti lůžek je patrné pokračování trendu zvyšování lehací plochy. Různé mechanismy umožňují její zvedání (možnost lepší obsluhy v případě choroby) i naklápění (lepší vstávání). Finanční stránka ale zřejmě neumožní masivnější využívání těchto lůžek cílovou skupinou (senioři), a tak tento druh designu bohužel nelze zřejmě označit jako demokratický. Bonbonkem v této oblasti je i masáž lehací plochy pro zlepšení srdeční činnosti. Jako jádra matrací se stále častěji využívají gelové vložky a pěnové „spirály“ různé tuhosti. Zaujal mne noční stolek pro pána i dámu. Ani oblast ložnice se nevyhne invazi elektroniky. K vidění byl monitor osazený do skříně i zvuková soustava v toaletním stolku.

Skříně jakou součást ložnicového interiéru se často snaží o porušení monotónnosti plochy vkládáním nik nebo prosklených segmentů, které bez otevření částečně zpřehledňují uložení oděvů. Časté je i otevírání posouváním širokých dveřních dílců. Dokonalé vnitřní vybavení a osvětlení například i na čelech bočních dílců skříní je samozřejmostí. U dětských pokojíků jsou oblíbeným řešením minišatny.

Sestavy do obývacích pokojů jsou často tvořeny pomocí velmi malých prvků a jejich možnosti ukládání jsou velmi úsporné. Úložný nábytek začíná zřejmě brát v úvahu jiné ukládací potřeby mladé generace spojený také s nástupem čteček vytěsňujícím nenápadně klasické knihy. Technickou novinkou je dotykové kování pro otevírání vitrín směrem nahoru. Zavěšování úložného nábytku nejen do obývacích pokojů zvyšuje ergonomickou kvalitu nábytku i jeho lepší údržbu.

Čalouněný nábytek je spíše jednoduchých tvarů, často se objevuje retro 60. let s velkým podílem dřeva na kostře a dokonalým provedením se zvýrazněním všech funkčních spojů. Firma Knoll přišla s úsporným řešení zvýšeného sedáku jen v místě, kde skutečně slouží k podepření hlavy a sestavy doplňuje vložením lehkých stolků. V potahových textiliích jednoznačně dominuje střídmá béžovo-šedá barevnost bez vzorů. Technické a motorické vymoženosti zlepšující funkčnost čalounění už nikoho nepřekvapí. Požadavky starší generace jsou zohledněny zvyšováním sedacích ploch u dražších křesel a zvýšenou opěrkou hlavy.

Velmi mne zaujala nová typologie koupelny: integrace vany s odpočivnou plochou nad úložným prostorem s umývadlem. Oboustranné zrcadlo je ze strany vany doplněno osazeným monitorem umožňujícím přes Ipod a Ipad sledování videí nebo vyřizování pošty.

Kuchyně

V roce 2013 byla součástí výstavy IMM opět samostatná sekce kuchyní. Pozornost byla věnována jak formě, tak funkci. Dokonalé kuchyňské přístroje včetně masivnější prezentace indukčního vaření byly doplněny invazí nových řešení povrchů a ploch. Stále častější je nabídka aplikace digitálního tisku použitého na plochách dvířek i prostoru mezi horními a dolními skříňkami.

Jako typologickou zajímavost jsem zaznamenala zvětšení hloubky spodních skříněk na 80 cm (výsuvné mechanismy umožňují přístup k uloženým předmětům), z čehož je 60 cm využito na pracovní desku a 20 cm na bezprostřední ukládání – dokonalé využití prostoru. Zajímavý byl i zasouvací mělký úložný prostor z boku sestavy. Oproti minulým letům bylo k vidění více výškově stavitelných kuchyňských bloků, často s dvojím dělením, případně s vysouváním vnitřního úložného prostoru (například firma ALNO). Ovládací zařízení je osazeno přímo v pracovní desce. Správnou výšku pracovních ploch dle tělesné výšky uživatele doporučí zákazníkům nové zařízení – ergonometr, který vychází z výšky ohnutého lokte při práci.

Co se týče materiálů, řekla bych, že dominovalo tvrzené sklo, které použitím na vodorovných i svislých plochách zajišťuje barevnou kompaktnost nábytku. Dřeva bylo k vidění méně. Zajímavou kombinací je i použití jednobarevných dvířek a vodorovných ploch a výrazného dezénu plochy mezi skříňkami.

Čestní hosté

Salon je příležitostí setkání nejen s nábytkem, ale také s jeho tvůrci. I letos jsem měla opět možnost obdivovat nové produkty čestného hosta Mobitexu Brno 2007 pana Petera Malyho a také čestného hosta Mobitexu Brno 2009, Wernera Aisslingera, který mne už teď pozval do Milána na prohlídku svých nových modelů pro firmu Moroso.

Prezentace ČR

Českého návštěvníka IMM musí nutně zajímat i prezentace českých i slovenských firem. Slovensko zastupovala firma Javorina a Česko již tradičně TON. Kromě vlídného přijetí celé skupiny studentů LDF Mendelovy univerzity, kterou jsem doprovázela, nás čekalo setkání s mladým slovenským designérem Michalem Riabičem, autorem křesla Wave (nábytek roku 2011) a toho času i firemním art direktorem. Jeho osobní příběh cesty do fascinujícího světa velkého designu byl jistě inspirací a motivací pro mladé tvůrce našeho budoucího životního prostředí.

IMM představuje nejen novinky, ale lze se zde setkat i s výrobci produktů tzv. klasiků, ke kterým patří například Verner Panton (firma Verpan), Le Corbusier, Marcel Breuer (firma Tecta) a další. Při pohledu na tyto stálice člověka mimoděk napadne představa, že se svět zase až tak nezměnil, a že je nám všem, kdo si můžeme dovolit byť jen pouhou návštěvu veletrhu IMM, vlastně dobře. I to je poselství této akce.

Rozsáhlou obrazovou přílohu z IMM 2013 naleznete na www.drevmag.com v sekci Výstavy.

Ludvika Kanická

Převzato z časopisu Dřevařský magazín 1-2/2013

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu