Design Cabinet CZ

06.06. 2011

Cassina – sázka na design a kvalitu

Historie a osobnosti

Bratři Cesare a Umberto zakládají v roce 1927 v Miláně společnost Amedeo Cassina. V roce 1935 je přejmenována na Figli di Amedeo Cassina. Výroba malých stolků se záhy rozšiřuje o křesla a čalouněné soubory. První nábytek je ještě eklektický, později se orientuje na čisté tvary 20. století. Firma nepodlehne jako mnohé ostatní předválečné krizi a po válce se díky kvalitě produktů stále rozrůstá. Prvním externím designérem je Franco Albini. Jeho minikřeslo 430 strohých tvarů neguje dobovou typologii. Cesare a Umberto pochopí, že základem úspěchu a trvanlivosti výrobku je jedině inovace technologií spojená s kvalitou.

Cassina stojí u zrodu italského designu. Má totiž mimořádně šťastnou ruku při volbě svých designérů. Ti jejím produktům vtisknou svůj nezaměnitelný rukopis a posléze se promění v ikony. Oddělení designérské tvorby od výroby ovlivní přechod od řemeslné tvorby k výrobě průmyslové. Firma začne stavět na výzkumu a experimentu. Může ho propojit s dokonale zvládnutým řemeslem. Transformace filosofie je stimulována množstvím objednávek lodí pro poválečnou italskou flotilu. Nábytek pro tyto účely musí vydržet vysoké namáhání. Dobře dimenzované kostry musí být opatřeny solidním čalouněním. Tyto zkušenosti vytvářejí dobrý základ pro atypické zakázky barů, hotelů, restaurací a posléze i pro sériovou výrobu.

Gio Ponti odstartuje přechod k lehkosti. Křeslo Distex (1953) z kaučukové pěny s kovovými nohami a područkami ohromí 10. trienále. Čalounická péra střídají elastické popruhy, potah tvoří nové materiály včetně umělé kůže. Skutečnou revoluci ale přinese jeden z italských archetypů - židle Superleggera - opravdová symfonie lehkosti a pevnosti. Subtilní trojúhelníkové nohy unesou 166 kg. Židle je testována shazováním z velké výšky a odolává. Jako symbol dialektiky poetického tvarosloví a schopností technologie spojené s řemeslem je dodnes šperkem firemní kolekce. Vyrábí se výhradně z jasanu s rákosovým výpletem.
60. léta jsou ve znamení exportu a využití nových technologií. Vstřikované plasty a expandovaná PUR pěna osvobozují nábytek od předchozího tvarosloví. Afra a Tobia Scarpa navrhují křeslo Ciprea se snímatelným dacronovým čalouněním.

Revoluční krok - kolekce Cassina I Maestri

V roce 1964 podniká Cassina revoluční krok: získáním práv na výrobu nábytku renomovaných tvůrců zakládá kolekci Cassina I Maestri. Modely LC1 až LC4 Le Corbusiera následují některé objekty z archivu Bauhausu, dále nábytek G. T. Rietvelda, CH. R. Mackintoshe, E. G. Asplunda, F. L. Wrighta a v roce 2004 vstoupí mezi „mistry" Charlotte Perriand. Následuje mravenčí práce s kresbami a prototypy, jež vyústí v dokonalou rekonstrukci příslušných modelů.
Cassina si uvědomuje, že svoji inovační politiku může podpořit i touto aktivitou šíření univerzálně známých kulturních hodnot vytvořených předchozími generacemi.
Konec 60. let je ve znamení vzpoury proti sériové výrobě v duchu neo-avantgardy. Radikálové Alessandro Mendini a Gaetano Pesce svým provokujícím designem strhují pozornost veřejnosti. Jejich nábytek z kolekce BracciodiFerro je interpretován scénickým způsobem vedoucím až k negaci samotné funkce. Už to není nábytek, ale rituál spojen s jejich použitím. Vede k vzniku limitovaných sérií objektů, příkladem je morbidní stvoření židle Golgotha (G. Pesce) natvarováním rubáše namočeného v pryskyřici nebo židle Terra (A. Mendini) z plexiskla a hlíny.

V tomto klimatu rozvratu přichází Paolo Deganello a jeho křeslo Aeo přinášející ideologii prostou veškerých konvencí. Je to asambláž 4 oddělitelných částí (sokl, sedák, opěrák, přehoz) a 4 materiálů (plast, pěna, kov, textil). Bavlněná textilie napnuta přes ocelovou kostru jako košile vnáší do nekonečného světa sezení nový impuls. Aeo je lehké, demontovatelné, prací, pohodlné, kompatibilní s čímkoliv, bez tvaroslovných vazeb na předchozí modely. Neguje představy o sedacím nábytku jako měkkém symbolu opulentnosti a pohody a prosazuje cestu znovuobjevení prvků, které vytvářejí strukturu sezení.
Mario Bellini vnáší do firmy aplikaci nových technologií a s nimi i nových tvarů. Model 932 vzniklý použitím studené pěny je vlastně jen seskupení 2 - 4 samostatných polštářů fixovaných pásem. Dalším emblematickým modelem je židle CAB, která se stane základem celé produktové řady. Lze ji přirovnat k prodloužení nebo protéze těla. Kůže je pomocí zipů upevněna ke kovové kostře, na níž sedí jako košile na těle.

Pro Belliniho je právě židle vzhledem k její těsné vazbě na tělo nábytkem nejvíce zafixovaným v lidské mysli. Vzniká na základě firemního lexikonu „Il Libro del Arredamento", v němž Belini definuje nábytkovou typologii, návody k použití nových prvků, materiály, technologie, dokončení i sémantické charakteristiky.
70. léta jsou významným obdobím kreativity italských designérů, důležití jsou ale i jejich partneři - průmyslníci. Cesare Cassina je kdykoliv ochoten diskutovat o skicách, definovat součástky, pojednávat detaily a změny. Výchozím modelem další produktové řady se stává židle 115 Vica Magistrettiho navržená pro golfový klub v Carimate. Je syntézou vzpomínek, tradic, ale také nových vlastností, jako je stohovatelnost a flexibilita. Mistrovským dílem téhož autora je ale nenápadné sofa Maralunga (1973), které je později hojně kopírováno. Jeho kouzlo spočívá v jednoduchém způsobu nastavení opěrky hlavy a područek dané sofistikovaným kováním. Knihovna Nuvola Rossa je sklápěcí regál připomínající žebřík. Nová interpretace funkce vyžaduje minimum materiálu, navzdory absenci bočnic je elegantní knihovna dostatečně tuhá a může fungovat i jako prostorový předěl. Revoluční je i křeslo Sindbad (1981) - odnímatelný přehoz upevněný na kovovou kostru vyplněnou PUR pěnou - inspirované koňskou houní.

80. léta přinášejí další firemní ikonu - křeslo Wink (1980), křeslo, které se přizpůsobí člověku. Toshiuki Kita v něm zhmotní propojení západní a východní kultury sezení. Wink funguje jako chaise longue nebo křeslo s područkami. Záleží na umístění velkých uší připomínajících Mickey-mouse a regulaci sklonu opěradla, což umožňuje příjemné neformální polohy sedu/lehu.

Gaetano Pesce mění experimenty v produkty v duchu jeho přesvědčení, že člověk by měl určovat sám sobě svůj vkus. Plánování a homologace ubírají životu spontánnost. Žít podle něj znamená být odlišný. V tom smyslu také tvoří. Prošívaný potah jeho křesla Sit down (1975) funguje jako forma, do které se „nalije" PUR pěna. Nekonvenční výrobní způsob šetří náklady a umožní každému objektu vypadat jinak. Pesce vidí budoucnost v měkkosti. Velkou tvarovou volnost vdechne i křeslu Feltri (1987) vyrobeného ze silného filce vyztuženého pryskyřicí, k němuž je konopným provázkem připevněna snímatelná prošívaná matrace.
Některá setkání s designéry vedou k dlouhodobé spolupráci, jiná skončí realizací jednoho projektu, který k produktové řadě nevede, to však neznamená, že je méně kvalitní. Na přelomu tisíciletí se v katalogu objevují vedle zavedeného sortimentu také lůžka a plejádu hvězdných designérů rozšíří kromě Italů i Philippe Starck (židle MISS C.O.C.O., sofa L.W.S., S.W.B, M.I.S.S., MISTER, MISS YOU), Piero Lissoni (pohovky MET, NEST, REEF, TOOT), Tokujin Yoshioka (židle Heaven), Konstantin Grcic (křeslo Kanu) a Jean-Marie Massaud se svojí pohovkou Aspen a křeslem Auckland.

Inovace i v expozicích

Cassina při výběru designérů sází na jistotu, a tak může svými inovacemi neustále překvapovat, ať už je to na evropských salónech (výstavu Made in Cassina v milánském pavilónu Trienále uvidělo 40 000 návštěvníků), nebo ve svých firemních show-roomech. K těm nejzajímavějším patří i její „vlajková loď" na pařížském bulváru Saint Germain. Interiér navrhl Piero Lissoni. 25 metrů dlouhá rohová výloha skýtá dostatečný průhled do pěti mezipater minimalistické architektury umožňující dokonalé vnímání vlastního nábytku.

U příležitosti posledních „Pařížských dní designu" se právě Piero Lissoni postaral o působivou show. Namísto „naleštěných" reálných exponátů předvedl v magické scénografii jejich kostry, jako kdyby je podrobil rentgenovému záření. Expozice X-RAY jasně demonstrovala tři dimenze každého objektu „Made in Cassina": tvar, strukturu a funkci jako nedílnou součást životního stylu. „Rentgenové paprsky" odhalily návštěvníkům téměř stoleté tajemství úspěchu jedinečného firemního designu. Lze tušit, že v tomto duchu budou i inovace roku 2010.

Literatura:
Mehlhose A., Kellner M.: Modern furniture, Tandem Verlag 2009, ISBN 978-3-8331-5049-4
Sparkeová P.: Století designu, Slovart, 1999, ISBN 80-7209-142-5
Tiskové materiály Cassina 2010
www.cassina.com

Ludvika Kanická
Lesnická a dřevařská fakulta Mendelovy univerzity v Brně

 

Převzato z časopisu Stolařský magazín 6/2010
www.stolmag.com

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu