Design Cabinet CZ

11.04. 2011

CERSAIE 2010, z pohledu obkladové keramiky

Novinky

Cersaie je nejvýznamnější světový veletrh obkladové a sanitární keramiky. Výrazná novinka či nápad renomovaného výrobce, představený v rámci tohoto veletrhu, je výzvou pro všechny ostatní vystavovatele.

Znamená to, že se v příštím roce najde množství variant téhož i v nabídce dalších firem. Ty se snaží předvést, že to svedou také, dokonce lépe a pro spotřebitele zajímavěji, ať už cenou, atraktivností vzhledu, snadnější manipulovatelností, údržbou či jinými lákavými výhodami. To je motor všech veletrhů. Hledali jsme tedy odezvy nedávno úspěšných novinek.


Ještě dokonalejší ...
Ještě dokonalejší „dřevo". Je vidět, že touha vytvořit dokonalou repliku dřevěného obkladu zatím nepolevila a mnoho výrobců se tomuto trendu dlouhodobě věnuje. S mottem „Ochránit plíce planety" vyrábí keramické dlaždice s našimi smysly stále obtížněji identifikovatelnými rozdíly mezi přírodním dřevem a jeho „hliněným" duplikátem (obrázek 1).

Při kontaktu se dřevem, a tedy i jeho keramickou replikou, je vnímání stupně lesku stejně důležité jako optická i dotyková struktura povrchu. Věrné napodobení dřeva jistí i mnohočetnost vzoru v každé sérii a hlavně záměrně použité „chyby v opracování", jako jsou nahodilé stopy po dlátě či hoblici spolu s přepisem nedokonalosti rostlého materiálu samotného (obr.2). A tady je třeba znovu zdůraznit motivaci, která vede keramiky ke kopírování nejen dřeva, ale i kamene. Nechtějí podvést spotřebitele, jen se snaží skloubit jeho citové i racionální potřeby a současně argumentují ochranou živé přírody s odkazem na to, jak dlouho strom roste a jak důležitý je pro nás ve svém biotopu. I velmi náročný zákazník a zapřisáhlý nepřítel jakýchkoli náhražek se při kontaktu s takovýmto obkladem zamyslí nad tím, co ho vlastně motivuje při volbě materiálů, kterými se obklopuje, a je tak veden k úvaze o kritériích a preferencích, které jeho volbu ovlivňují.

K přírodním motivům dekoru patřily opět rostlinné inspirace, ať už v reliéfu (splétaná vlákna, obr. 3) nebo v motivu žebroví listů pod „sklem" (obr. 4).

Opakovaně se objevily i archetypální spirály, tentokrát v „rukodělném" provedení, plasticky nanesené na jakoby staré bělnině, ale na velkém formátu (obr. 5).

Kerlite, který byl představen už před třemi lety - nejtenčí třímilimetrový slinutý keramický materiál (viz Obklady, dlažby, sanita 6/2008), se díky své přesné kalibraci a snadné zpracovatelnosti objevil kromě podlah a stěn i na povrchových plochách koupelnového nábytku (obr. 6). Hned vedle nás upoutaly skříňky, na nichž finální povrch dvířek tvořila čtyřmilimetrová „dýha" z kamene - a pro srovnání - kování se téměř nelišilo.

Mnozí výrobci nabízejí nové struktury s mělkým i výrazným reliéfem na povrchu obkladů (obr. 7), jsou oslovováni známí designéři, aby uplatnili své nápady, například Patricia Urquiola (její koupelnový set pro firmu Hansgrohe včetně baterií a celé aranže se stal hitem již před třemi roky a stále se objevují jeho varianty) na Cersaie 2010 představila design pro jinou značku i dlažbu (obr. 8, 9). Velmi vyzdvihovaným se zdál design Japonce Tokujin Joshioky pro firmu Mutina, který vytvořil hrou světel a stínů z malých dílků keramiky odkaz na přírodní archetypy (obr. 10, 11). Jeho práce má však blíž k výtvarnému dílu než k užitému umění, ale i to dnes patří k reprezentaci průmyslové firmy.

Výraznou novinkou na dlaždicích byl potisk a la černobílá fotografie s tématem města, doplněný grafikou fragmentů písma (obr. 12). Vystavená plocha působila jako grafická fototapeta nebo jako dekorativní celostěnová mozaika ze záměrně nesouvisejících obrazů.

Příjemně působila i tematická barevná kolekce dlaždic inspirovaná výtvarnou postmodernou (obr. 13).
Důkazem dokonalosti technologie keramičky je, spolu s kvalitou, maximální velikost dlaždic, nyní většinou v přírodních zemitých odstínech; varianty vznikají rozdílným utvářením reliéfu povrchu a doplňkových optických efektů. Preferuje se variabilita užití pro vnitřní i venkovní prostor, na svislé i vodorovné plochy. Výrobci dokazují své schopnosti dokonce zvlněnými dlouhými tenkostěnnými pásy (obr. 14).

Tento trend je vyvažován kolísající, ale stálou oblibou mozaikových obkladů (ať už z kamene, skla nebo keramiky), které přímo hýří barvami a designérům dovolují maximální kreativnost zejména v nepravidelném a křivolakém prostoru (obr. 15, 16). Zajímavý účinek má použití perleťových a drobných zrcadlových částic. V černobílé koupelně s luxusní kamennou vanou, za níž byla stěna pokryta drobnou mozaikou se zrcadlovým efektem, se díky němu opticky zvětšil prostor, černou mozaiku kolem umyvadlové kamenné desky rozsvítily zrcadlové čtverečky různobarevnými odrazy (obr. 17, 18, 19).

Obliba přírodní, ručně zpracované mozaiky se zase zpětně odráží ve struktuře povrchu velkoformátových dlaždic. V důsledku dokonalé pokládky nám dalo velkou práci najít spáry (obr. 20, 21).

Z celkově jemné přírodní barevnosti většiny uvedených novinek tu a tam zasvítily výrazné barvy (obr.22). Právě taková modrá (škála mezi azurem a petrol) se objevovala u různých výrobců, ať už obkládaček, koupelnového nábytku či skleněných desek pod umyvadly, většinou doplněná nevýraznými teplými odstíny mezi starorůžovou a šedohnědou. Mihla se už na jarním nábytkovém veletrhu v Miláně 2010. Uvidíme příště, zda si získala oblibu a objeví se znovu. Vzhledem k tomu, že ladí právě s teplou šedohnědou, která se znovu vrací na glazuru sanity, myslím, že s ní můžeme počítat.

Ing. arch. Zdenka Janků
Foto: Ing. arch. Michal Janků
Převzato z časopisu Obklady, dlažba, sanita č. 1/2011
www.profimag.cz


Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu