Design Cabinet CZ

05.04. 2023

Česko se nezná k Nutri Score

Design v souvislostech

Svět se vyvíjí a mnohá česká média věnující se designu o tom nedokážou informovat. Nejhůře je na tom oblast informačního designu, který přesto, že představuje velké specifikum, je u nás ztotožňován s grafickým designem, ale v jeho výuce se v podstatě nevyskytuje. Vyžaduje totiž větší propojení s vědeckými obory mimo klasickou historii umění, což je v českém prostoru stále velký problém.

Jedním z podstatných problémů informačního designu jsou obaly potravin, které potřebují funkčně informovat, a to bohužel ve velké konkurenci uživateli užitečných informací s informacemi marketinkovými. Ve světě se hledají způsoby jak na to, ale hlavní problém je prosadit dobrá řešení v praxi, protože jdou proti zisku výrobců.

Jedno z řešení vzniklo před nedávnem na půdě české pobočky International institute for information design. Šlo o zjednodušené označování kvalit balených potravin obrázkům klasického malého semaforku. Bylo publikováno na řadě míst, a tak není divu, že došlo k potřebné inspiraci v zahraničí na místech, která dokážou věc prosadit v praxi.

Jde o tzv. Nutri Score, semaforek rozšířený ze tří na pět barevných signálů, který informuje o celkové kvalitě nutričního složení balené potraviny. V západní Evropě zvyklé na vyšší nároky na zdravou výživu se již aplikuje, postkomunistické státy zatím dík odporu výrobců váhají. Nicméně se západními výrobky se značení k nám tak jako tak rozšíří, takže grafici navrhující obaly s ním musejí počítat.

Můžeme čekat, zda evropský západ budou inspirovat také další řešení navržená institutem, například grafické značení přítomnosti přirozených a umělých sladidel, nebo konzervantů či aromat. Vše vychází z předpokladu, že textové informace jsou málo funkční a v souboji s marketinkovými nemají dostatečný prostor, pročež musí být realizovány tak malým písmem, že jej těžko čtou i zdraví mladí lidé.

 

Jana Klavanská

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu