Design Cabinet CZ

09.05. 2018

Co mě zaujalo na v Miláně 2018

Novinky

Jana Brandtlová

 

Při návštěvě Salone Internazionale del Mobile v Milánu je nezbytné během Milan Design Weeku navštívit také zönu Tortona. A tak jsem se tam vydala. Bylo nádherné počasí a bývalé průmyslové uličky Milána ožily ještě více a slavily týden designu. Byla jsem v Miláně poprvé, a tak jsem se nemohla dočkat instalací, o nichž jsem slyšela. Pověst nelhala.

Hned ze začátku mé cesty zónou Tortona mě zaujala instalace Nendo Novacolor. Byly zde vystaveny geometrické útvary se zvětšenými materiály. V bílém kontejneru vypadaly opravdu nepřehlédnutelně. Prostřednictvím materiálové hravosti se představila také zajímavá Outdoor Kitchen v rámci instalace Materials village. Překvapila mě její surovost, nicméně položené vzorky materiálů na trávníku vedle robustní pracovní plochy měly opravdu něco do sebe.

Pokud jste milovníkem spojení umění a designu, mohli jste to najít právě zde. Nacházelo se tu nepřeberné množství skulptur, ať už vně či mimo budovu. Mezi ty světově proslulé patřil rozhodně Crystal Rain od umělce Takahira Matsua. Crystal Rain prezentoval spojení technologie, piána a umění.

Na pomezí designu a umění se pohybovala instalace italského studia Melogranoblu. Představovala osvětlení, které komunikovalo s divákem. Bylo mimojiné inspirováno mořskými živočichy.

Zaujal mě produkt, který prezentovala firma Sapeniensdesign. Oplamp je stolní lampa, jejíž částí je keramické tělo a elastické dřevo (durmast). Tělo svítidla lze otáčet do třech směrů. Pokaždé vytvoří jinou světelnou kombinaci.

S recyklovatelnými plasty si hrály firmy Ecobirdy nebo Mabea. Obě firmy představily velice pestré instalace. Myslela jsem si, že na práci s 3D tiskem bylo již vše odhaleno, ale není tomu tak. Vystaveny zde byly různé postupy práce s materiálem pro 3D tisk či finální výtvory jako například vkusný obal na šperky. Po zhlédnutí instalace bylo možné si za malý příplatek nějaký ten malý 3D objekt odnést.

Celými interiéry se pyšnila firma Nadim, která oslavuje 40 let spojení precizní práce se dřevem s moderními prvky interiéru. Firma od roku 1978 zaměstnává již tisíce řemeslníků. Prezentována byla Nile Collection by Gulio Capellini.

Opravdu skvělou myšlenku přineslo studio containerwerk Future is living in a cube. Kontejner navržený tak, aby se v něm opravdu pohodlně dalo žít, na mě zapůsobil. Byl zde řešený každý malý detail. Bála jsem se, že prostor bude působit stísněně, ale opak byl pravdou. Vzdušností a lehkostí by mohl kontejner soupeřit s kdejakým běžně zařízeným interiérem. Projekt získal tento rok ocenění Greentec Awards.

Kolaborace značky Puma s MIT Design lab se pro mě stala jasnou špičkou. Prezentován byl právě probíhající výzkum na poli biodesignu. Poháněno Biorealize, se instalace zaměřovala na další generaci nositelných prvků v reálném životě využitím žijících organismů, například k zvýšení výkonu či osobního vyjádření. Breathing shoes jsou boty, které při běhu a následném pocení pot absorbují, a vytvoří během aktivity originální strukturu boty. Naopak tričko Carbon Eaters reaguje na faktory prostředí změnou jeho vzhledu a informováním uživatele o kvalitě ovzduší. Mezi další části projektu patří například Deep Learning Insole a Adaptive Packaging. Mám radost z toho, že se tak obrovská značka zajímá o tento druh designu a těším se, že se další rok setkám s vícero podobně zpracovaných projektů.

 

Foto: autorka a archiv firem

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu