Design Cabinet CZ

09.04. 2022

Co s podivnými galerijními design shopy?

Design v souvislostech

Nedávno někdo v humorném příspěvku o českém designu vtipně v médiích zveřejnil, co si inteligentní lidé dávno myslí o formálních galerijních design shopech. Co ale s nimi? Rušit je netřeba, jen změnit jejich nabídku tak, aby podporovala základní ideu designu – sériová výroba umožní díky nízkým cenám získat i nemajetným vrstvám vysoké estetické, a někdy i užitkové kvality.

Nemá tedy smysl, aby muzea a galerie přebírala do svých design shopů prodej luxusních předmětů, ale jednotlivě nebo v rámci profesních sdružení sama podnítila výrobu vkusných produktů. Jejich prodej za výrobní ceny i při menších kolekcích bude přístupný širokým vrstvám, mezi nimiž bude tříbit vkus. Muzea pak mají v působení na veřejnost také velký prostor (a s ním i povinnosti) v nabídce sériových modelů svých exponátů. Jde samozřejmě o pracnější postup než při převzetí prodeje luxusní produkce, ale to souvisí s jejich posláním a společenskou odpovědností. Očekávat naopak od takové činnosti doplňkový zisk je značně pokleslé.

Je třeba bohužel ale počítat stále s tím, že vnímání profesní etiky je u nás celkově málo rozvinuté. Lidé nemají připraveny dobré úhly myšlení. Představte si jen, že si zakoupíte za 450 korun běžný, designově průměrný hrnek s potiskem logotypu muzea umění nebo ještě o sto korun dražší nákupní tašku. Budete z něj v práci pít, dělat tak muzeu reklamu, takže propagační předměty by měly být spíše zadarmo. Kolik se najde u nás institucí, které si uvědomí, že by se měly za takový přístup stydět?

 

Tomáš Fassati

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu