22.11. 2010
David Bramston: Design výrobků: Hledání inspirace
Recenze
Recenze knihy
Brněnské nakladatelství Computer Press, a.s. vydalo knihu, kterou by si měl prostudovat každý student designu stejně jako pedagogové tohoto oboru. Kniha se totiž zabývá tím, jakou úlohu při vytváření efektních nápadů hrají zkušenosti, kontext, napodobování a praxe z jiných oborů. V šesti kapitolách se představuje proces tvorby a inspirace doprovázené množstvím příkladů od současných designérů, citacemi od významných osobností kulturního a vědeckého světa i odbornými termíny a slovníkem, s nimiž se budou designéři setkávat.
Už názvy kapitol napovídají, že půjde o zajímavé čtení - Jak získat z této knihy maximum, Jen si představte, že by to šlo, Chce to zdravý rozum, Zkoumej a bav se, Otázky smyslového vnímání, Vývoj nápadu, Přání, nebo realita? Knihu lze otevřít na kterékoliv stránce, nemusí se začínat stranou 1, protože se k ní pak čtenář rád, a se zájmem vrátí. Je to kniha psaná skvělým jazykem, poučná a současně hravá a inspirativní.
Naším studentům designu bych doporučovala kapitoly o empatii, profilování, inspirovaném výběru, o charakteru, doslovném a laterárním, materiálech, zábavě, řeči výrobku, smyslovém vnímání, přidané hodnotě, pohlaví výrobku, zážitku z výrobku ad. Vedou si například naši studenti designu nebo designéři například výstřižkové a inspirační album nebo inspirační koláže? Ovládají umění pozorovat, naslouchat, vciťovat se? Vedou si fotodiář? Jsou schopni definovat profilovou, cílovou skupinu pro své výrobky? Umění rozpoznat historické a kulturní vlivy? Vědí, co je kmenová řeč?
Kniha může být inspirativní také pro pedagogy - nabízí seznam atraktivních projektů, které nenásilně vedou studenty i pedagogogy k aplikaci všech postupů, které kniha předkládá.
Zajímavý je také výkladový slovník česko-anglických pojmů.
K čemu je vlastně design? Autor to vidí v jedné z kapitol takto: ..."Smyslem designu musí v jistém ohledu být zlepšování kvality života a tento základní předpoklad se týká všeho, co prochází stádiem úvah..."... Autor David Bramston je zkušený průmyslový designér a ví, o čem píše. Podílel se například na projektech firem Motorola, Swatch, Christian Dior.
Autorizovaný překlad originálního anglického vydání knihy: David Bramston - Basic Product Design 01: Idea Searching, originální copyright 2009 AVA Publishing
Computer Press, a.s., Brno, 2010, 176 stran
Lenka Žižková