Design Cabinet CZ

05.06. 2009 - 09.06. 2010

Design jako prostředek inovace a marketingu v průmyslu

Workshopy a semináře

Na počátku června letošního roku uspořádalo Nizozemské království ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu v rámci „Festivalu of Dutch contemporary culture NethWork.cz“ seminář „Design jako prostředek inovace a marketingu v průmyslu“. Seminář byl pořádán ve spolupráci s Unií profesionálních designérů ČR a podpořen řadou odborných institucí a organizací. Design Cabinet CZ podpořil akci mediálním partnerstvím, takže se ho mohli zúčastnit všichni, kdo sledují webové stránky nebo jsou informováni o různých akcích prostřednictvím adresáře Design Cabinetu CZ.

O oficiální uvítání se postaral náměstek ministra průmyslu a obchodu ing. Milan Hovorka a velvyslanec Nizozemského království v ČR pan Jan Lucas van Hoorn. Projev náměstka ministra MPO jsme sledovali se zatajeným dechem, neboť mluvil o nové politice státu vůči designu a jeho orientaci směrem k malým podnikům a firmám. Tuto novou politiku měla podpořit a představit vedoucí oddělení a projektu Design pro export vládní agentury CzechTrade ing. Klára Nápravníková. Zopakovala to, co lze najít na webových stránkách této instituce na internetu (http://design.czechtrade.cz) - veřejný adresář 60 designérů (nikým nepodporovaný tým dobrovolníků Design Cabinet CZ má v poctivě vedeném a denně obměňovaném adresáři kolem 4 000 profesionálních designérů a odborníků), analýzu stavu designu ve firmě, založení dvou aliancí (jejich funkce nebo poslání vysvětleny nebyly) a propagaci designu v tištěných médiích a na zahraničních veletrzích (k letošní milánské prezentaci se vrátíme). MgA. Ivan Dlabač, zakladatel studia Divan, vedoucí zlínského ateliéru designu VŠUP a prezident Unie profesionálních designérů ČR ve svém příspěvku „Designér – výrobce – inovace“ vysvětlil velmi názorně, co představuje inovace v designu, a o jak významný strategický nástroj ekonomického růstu jde. Představil několik případových studií, formuloval postupové kroky pro uplatnění designu, designéra a inovace ve firemní politice (tj. definici problémů, brainstormingu a inovace, vývoje a řešení, aplikovatelnosti inovace, schopnosti výroby, stanovisek výrobce, vztahu výrobce s designérem ad.). Wolfram Peters, představitel Asociace nizozemských designérů a studia NPK Design (50 inženýrů a designérů) v referátu „Added value by design: being a partner in fading the right solutions“ velmi názorně formuloval, v jaké strategické úrovni vstupuje, resp. by měl co nejoptimálněji vstupovat design jako nástroj inovace. Poukázal na nutnost fungování linie produkt-market-technologie (v úrovních market penetration, market development, technology innovation, market innovation, market/technology development, invention ad.) a na důležitou položku risku v každé úrovni (risk level, risk gap). Teorii ověřenou praxí studia doložil na vybraných případových studiích firem, pro které ateliér pracoval, a v nichž sehrál hlavní roli design (DELL, Heineken, Hamax, Blue). Sicco Santema z Technické univerzity v Delfu v referátu „Adding value in design by using knowledge from the supply chain“ doplnil předchozí teorie Wolframa Peterse o další koncept funkce designu a inovací. Vysvětlil naplnění konceptu „rychleji, levněji, lépe“ , formy nákladů na produkt (administrations costs, quality costs, logistical costs, sales costs, stocks cost), snižování koncové hodnoty/ceny výrobku prostřednictvím snižováním nákladů v celém řetězci, nutnost změnit současné budování kariéry „v silech“ úzce zaměřených na obor na sdílení informací v celém řetězci od vývoje po prodej produktu. Teorii doplnil o praktické ukázky „case studies“. Siocco Santema ukončil referát slovy „Být rychlý je velmi důležité, protože design je všude!“ Vedrana Ajdin ze známého studia Flex/cocoon (industrial design, structural packing) vysvětlila ve svém referátu „Innovative product design and cost saving“, že jejich společnost se snaží navrhovat „design v kontextu“ na případových studiích firem Tefal, TNT Post, Ahrend, Skil, v nichž sehrál design základní roli a změnu. Nejde jen o návrhy produktů, ale schopnost je vyrobit a prodat cílové skupině. Současný design neznamená jen uplatnění kreativity doplněné o emoce, ale musí mít pro uživatele přidanou hodnotu v „lepší“ funkci – designér či designérské studio musí mít na mysli koncového uživatele, nejen klienta, pro kterého pracuje. Aplikaci teorie, zkušenosti a práci studia velmi názorně ukázala na návrzích vrtaček pro firmu Skil pro kutily a poloprofesionály. Poslední přednášející, MgA. Martin Tvarůžek, majitel stejnojmenného studia a viceprezident Unie profesionálních designérů ČR představil ve svém referátu „Design jako základ inovace v době hospodářské krize“ nový stojan pro čerpací stanice a na tomto příkladu dokázal, jak změna designu přinesla firmě dobytí nových trhů, zvýšil se její obrat a zisk, a to mj. úsporami na použitém materiálu, snížené hmotnosti výrobku a zvýšení jeho stability ad. Firma mohla prodloužit záruční dobu o 12 měsíců. Pro konečného uživatele se zlepšilo intuitivní používání produktu. To všechno přineslo firmě i úspěšnější public relations . Seminář byl obsahově zajímavý. Některé referáty jistě zasely domácím firmám semínka nového pohledu na strategické rozhodování o aplikaci designu. Seminář skončil - zda se nějaké semínko uchytí, uvidíme. Chceme poděkovat Nizozemskému království a pracovníkům jeho ambasády v Praze za to, že se jim podařilo získat pro pražský seminář významné osobnosti holandského designu, a těm chceme poděkovat za to, že se s námi rozdělili za zkušenosti, za které se normálně hodně platí. Lenka Žižková

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu