29.05. 2022
Design není vizuální, ale výtvarná tvorba!
Design v souvislostech
Ve volné tvorbě je to jasné. Přímý kontakt s uměleckým originálem je respektován. Dokonce i když vznikne dílo, které vyžaduje nejen zrakové vnímání, ale nějakou další interakci, jsou galerie připraveny ji umožnit. Bohužel mnoho lidí, včetně odborníků, si neuvědomuje, že v užité tvorbě to tak není. Kdyby šlo jen o tradici sklářské, nebo šperkařské tvorby, která je určena především pro obdiv našich očí, by se to dalo tolerovat. Ale už i v historii existuje dlouho nábytkářská tvorba, která je prioritně určena tělesnému kontaktu. A dnes v designu převažují průmyslové produkty, které mají mnoho důležitých funkcí, jež se zrakem posoudit nedají. A tady kontakt s originálem (až na výjimku mizivého procenta originálních galerií) nikdo nenabízí a všichni jsou přitom (dokonce asi náramně) spokojeni.
Také edukátoři institucí, které se považují za špičkové, se na odborných konferencích prezentují mnoha konvenčními metodami a příklad těch několika málo, které dokázaly nabídnout návštěvníkům promyšlený režim umožňující zkoušet technický design v reálném použití, je absolutně nezajímá. Je to jeden z příkladů, jak konzervativní konvenční davové myšlení brání potřebným inovacím, a přesto je adorováno!
Je svébytné, jak to vše souvisí s celkovými trendy. Už počátkem 20. století s nástupem moderny konstatovali (pozorní) historici umění, že výuka designu a návazně proto i tvorba přešla více do bezdotykového stavu, jaký jen dnešní vizuální technologie ještě více posílily. Přineslo to mnohé nedostatky, vůči nimž ale tradiční kunsthistorie nedokáže zaujmout (opět módně žádaný) kritický přístup. A při tom všem, pro někoho možná náhodou, pro někoho ze zástupného důvodu prosazení vizuální techniky, došlo k přejmenování "výtvarné tvorby" na "visual arts". Soustřeďme se na ta slova: vý-tvar-ná tvorba je jistě zrakově-hmatová. A vizuální? Někomu by se chtělo tvrdit, že proč by také nebyla. Ale přiznejme si, že ten slovní posun nenápadně komentuje negativní změnu odvrácení pozornosti od hmoty designu.
Jiří Brabec