31.12. 2007
Design pro zlatý věk / Design do tmy
Projekty
Design je demokratická disciplína, která je určena všem společenským vrstvám a skupinám a musí tedy umět reagovat i na problémy marginálních sociálních sfér.
DESIGN PRO ZLATÝ VĚK
Design do tmy – design pro zrakově postižené a nevidomé
Design Beyond Sight
V duchu této teze se zrodil i projekt Design do tmy - design pro zrakově postižené. Jde o startovací projekt obsáhlejšího projektu Design pro zlatý věk, který by se měl reagovat na evropské demografické a sociální změny v návaznosti na početně silnou populaci narozenou těsně po skončení druhé světové války.
Jednou ze specifických skupin, které lze zařadit do této sociální sféry jsou lidé, kteří mají postižený zrak. Odhaduje se, že v každé společnosti má problémy se zrakem 4 až 8 % obyvatel. V České republice se předpokládá, že zrakově postižených, slabozrakých a nevidomých osob je kolem 100 000. Při pohledu na demografickou strukturu české populace je na první pohled zřejmé, že takto zasažených osob bude během následujících let zásadně přibývat, neboť silný nárůst zaznamená především skupina starších občanů narozených v populační vlně po druhé světové válce.
Česká společnost není na tuto okolnost připravena systémem sociálního zabezpečení ani předmětovým světem, bez něhož si život současného člověka neumíme představit.
Nejde o nějaké nové a nepotřebné věci, ale o odpovědně navržené předměty pro každodenní běžný život. Některé z již existujících předmětů je třeba funkčně vylepšit, jiné nově vytvořit. Produkty by měly sloužit všem, proto musí být jejich funkční a výtvarná hodnota atraktivní i pro vidomé.
Zrod projektu
Projekt Design do tmy probíhal od roku 2004 do roku 2007. Ukončil se zrušením Design centra ČR (Ministerstvem průmyslu a obchodu v roce 2007), pod jehož křídly od roku 2005 fungoval.
Prostřednictvím rozhovorů s erudovanými odborníky a nevidomými či zrakově postiženými se prvně shromažďovaly podklady o potřebách handicapovaných lidí. V téže době byly osloveny všechny české, moravské a slovenské vysoké školy a university vychovávající designéry a také organizace, instituce, spolky a skupiny, které různým způsobem podporují zrakově postižené a pomáhají jim, zda se chtějí projektu zúčastnit. Kontaktovány byly také firmy vyrábějící některé produkty, které by šly celkem nenáročným způsobem upravit pro používání nevidomými a slabozrakými.
Pro přihlášené adepty designu proběhl v Institutu rehabilitace zrakově postižených Fakulty humanitních studií UK v Praze (tento institut byl státem zrušen v roce 2008) speciální workshop v jeho jedinečných výukových laboratořích. Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých pak zprostředkovala spojení na tyfloservisy (tréninková centra zaměřená na zrakově postižené) v různých městech. Studenti (budoucí designéři) tak měli možnost od počátku projektu problémy konzultovat se zrakově postiženými. Probíhaly také diskuse s očními lékaři a lidmi, kteří mají v této oblasti zkušenosti. Během studijního semestru se ve všech zúčastněných školách rodily modely nových či upravených předmětů, které pak byly hodnoceny nevidomými, pedagogy, autorkou projektu a kurátorkami. Vybrané modely byly veřejně prvně vystaveny v Praze v Muzeu hlavního města Prahy a v Národním technickém muzeu (v rámci přehlídek českého designu art & interior). Nevidomí návštěvníci měli možnost hodnotit jednotlivé práce. Vítěz této ankety, Petr Korecký s čajovým setem Do tmy, získal stáž v berlínském Českém centru. Čajový set se začal průmyslově vyrábět ve firmě Český porcelán v Dubí a dostal se do celosvětové sítě výběrového klubu Lions. Výstava se zatím představila v České republice, USA, Maďarsku, Slovensku, Polsku a ve Velké Británii. Její reprezentace v zahraničí skončila zrušením Design centra ČR, ačkoliv o ní jevily zájem i další státy.
Účastníci projektu
Do projektu se zapojily: pražské a zlínské ateliéry Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, Vyšší odborná škola grafická a Střední průmyslová škola grafická v Praze, Pedagogická fakulta UK (katedra speciální pedagogiky), Fakulta humanitních studií UK (katedra obecné antropologie), Fakulta výtvarných umění VUT (ateliér produktového designu) v Brně, Fakulta strojního inženýrství VUT (odbor průmyslového designu) v Brně, Fakulta užitých umění a designu UJEP (ateliér Designu keramiky) v Ústí nad Labem, Ústav umění a designu Západočeské univerzity v Plzni, Fakulta textilní Technické university v Liberci (katedra designu) a Vysoká škola výtvarných umění v Bratislavě (atelier Industrial Design). Projekt finančně podpořilo Design centrum ČR, Národní technické muzeum, Muzeum hlavního města Prahy, agentura AC EXPO a Česká centra.
Významnými pomocníky při realizaci myšlenky byl Institut rehabilitace zrakově postižených Fakulty humanitních studií UK, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých, tyflocentra v Praze, Brně, Zlíně, Ústí nad Labem a Liberci a Knihovna a tiskárna pro nevidomé K. E. Macana. Do projektu se aktivně zapojily firmy Electrolux ČR, ETA a. s., Linet, spol. s r. o. a Tescoma s. r. o.
Kurátorkami projektu a výstavy byly Lenka Žižková (Design centrum ČR, dnes Design Cabinet CZ) a Jana Pauly (NTM). Architektem putovní výstavy byl Pavel Griz.
Lenka Žižková
autorka a kurátorka projektu
Kde se projekt DESIGN DO TMY v letech 2005–2007 představil:
DESIGN DO TMY - design pro zrakově postižené a nevidomé
Muzeum města Prahy, Národní technické muzeum, ČR
21. 4. – 29. 5. 2005
DESIGN FOR DARKNESS - DESIGN FOT THE VISUALLY IMPAIRED
České centrum/Czech Center, 11 09 Madison Avenue, New York, USA
16. 6. – 9. 9. 2005
DESIGN A SÖTÉBE
České centrum/Czeh Centrumban, Szegfü u.4, 1063 Budapest a Vákok Állami Intézetében, Hermina ut 21, 1146 Budapest, Maďarsko
15. 10. – 17. 11. 2005
DESIGN DO TMY – design pro zrakově postižené a nevidomé
Galéria Médium, Hviezdoslavovo nám., Bratislava, Slovensko
21. 3. – 12. 4. 2006
DESIGN DO TMY – design pro zrakově postižené a nevidomé
Galerie Slaski Zamek Sztuki i Przedsiebiorczosci w Cieszynie, Cieszyn, Polsko
7. 9. – 10. 10. 2006
DESIGN BEYOND SIGHT
RNIB Scotland´s Employment and Learning Centre, (The ELC), 24d Milton Road East, Edinburgh EH15 2NJ, Skotsko, Velká Británie
22. 5. – 14. 6. 2007
DESIGN BEYOND SIGHT
Cardiff University School of Optometry and Institute of Vision, JBC London, Cardiff School of Art and Design, Design Wales and RNIB
6. 9. – 10. 10. 2007
DESIGN BEYOND SIGHT
Qeen Alexandra College, Birmingham B 17
16. 10. – 8. 11. 2007
Konference a zahraniční semináře
7. 9. 2006 – přednáška o projektu Design do tmy na konferenci „Projektowanie dla osob niepelnostparwnych", Lenka Žižková, Slaska Siec na Rzec Wzornictvwa, Cieszyn, Polsko
10. 10. 2006 – seminář pro studenty designu vysokých škol a univerzit v polském Slezsku
na téma Design pro nevidomé a zrakově postižené, Lenka Žižková, Slaska Siec na Rzec Wzornictvwa, Cieszyn, Polsko
Design Beyond Sight – Design for the Visually Impaired
Design is a democratic discipline intended for all layers and groups of the society and it has to be able to react also to issues from marginal social areas. This is why the Design for Darkness project - design for visually impaired - has been born. People with impaired vision do belong to such a specific group.
It is estimated that about 4 to 8 per cent of population in every society is experiencing some troubles with vision. It is estimated that we have about 100 000 persons visually impaired, partially blind or fully blind in the Czech Republic. Looking at the Czech demographic structure it is quite clear that the number of handicapped people will experience a substantial growth in the next years because of the large group of older citizens born after World War II.
Our society is not prepared for this situation, either from the point of view of our social security system or from the point of view of the material world without which we cannot imagine the life of temporary man.
It is not a question of designing new and unnecessary things, but of responsible design of items needed for common everyday life. Some existing items require a functional improvement, others should be newly created. The products should serve to all, therefore their functional and design value must be attractive also to the sighted.
Genesis of the Project
The Design for the Darkness project has been running from the year 2004. First, base materials on the needs of handicapped people has been gathered by discussions with erudite experts and with the blind and/or visually impaired. At the same time, all Bohemian, Moravian and Slovak high schools and universities training the designers and also organisations, institutions, associations and groups supporting and helping visually impaired were contacted to see if they would like to participate. Companies which produce products which could be adapted without great difficulty for use by the blind and the visually impaired were also contacted. A special workshop for enrolled students was held in education laboratories at the Faculty of Humanity of the Charles University in Prague. Integrated Organisation of the Blind and Visually Impaired (SONS) hooked up with services for the visually impaired in various towns. Students had from the very beginning a possibility to permanently consult the issues with visually impaired people. There were discussions with eye doctors and people with experience in this field.
During the semester new models or adapted items were worked on in the schools later on assessed by the blind, teachers from the participating schools, the author of the project and curators. Selected models were first displayed at the Museum of Prague and at the National Technical Museum (within the framework of the art and interior exhibition). Visually impaired visitors had a possibility to assess individual works. Winner of this opinion pool, Petr Kopecky with his teaset For Darkness has won an intership in the Berlin Czech Centre . The teaset is already produced in the Cesky porcelan (Czech porcelain) in Dubi and entered the world net of the Lions Club. The exhibition has been so far introduced in the Czech Republic, USA, Hungary, Slovakia, Poland and UK.
Participants in the Project
Following institutions have taken part in the project: Prague and Zlín Schools of Applied Arts, the Prague School of Graphics and the city's Graphics Secondary School, Teaching Faculty of the Charles University (special pedagogy department), Humanities Faculty of the Charles University (general anthropology department), Faculty of Creative Design of the Brno Technical University (product design studio), Faculty of Machine Engineering of the Brno Technical University (product design department), Faculty of Applied Art Design of the Ustí nad Labem University (porcelain and ceramics studio), Institute of Arts and Design of the West Bohemian University in Plzeň, Textile Faculty of the Technical University in Plzeň and Bratislava's University of Creative Art (Industrial Design studio). The project has been financialy supported by the Design Centre of the Czech Republic, by the National Technical Museum, Museum of the Capital of Prague, AC EXPO Agency and the Czech Centres.
Important assisatnts for the project were the Institute for the Rehabilitation of the Visually Impaired at the Faculty of Humanities at Charles University, the Integrated Organisation of the Blind and Visually Impaired (SONS CR), centres for the visually impaired in Prague, Brno, Zlín, Ústí nad Labem and Liberec and the K. E. Macan printing house for the blind. The companies Electrolux Czech Republic, ETA a.s., Linet, spol. S r.o. and MITOP a.s. were actively involved in the project.
The project's curators were Lenka Žižková and Jana Pauly. Pavel Griz was the exhibition architect.
PhDr. Lenka Žižková
Author and curator of the project