Design Cabinet CZ

27.06. 2010

Diplomky 2010 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové

Recenze

Vysoká škola uměleckoprůmyslová Praze opět otevřela svoje brány 16. června 2010. Až do druhého července se můžete volně procházet jejími ateliéry a prohlížet si to nejlepší, co v nich letos vzniklo. Někteří letošní diplomanti svoje práce představí na externích výstavách, většina je však pěkně pohromadě k vidění v budově školy.
To přináší celou řadu výhod. Můžete načerpat zdejší svobodomyslnou atmosféru, ve které vystavující autoři šest let tvořili a která zároveň utvářela je. Můžete nahlédnout do teoretických částí diplomových prací, které vám usnadní pochopit dané dílo do hloubky a přesně tak, jak je autor zamýšlel. Také máte jedinečnou šanci prohlédnout si práce řady budoucích špiček ve svém oboru pěkně na úplném začátku kariéry.

Vybrat z dvaceti tří ateliérů a více než sedmdesáti autorů ty nejlepší je velmi těžké a také velmi individuální. Pro mě byly nejzajímavější zejména ateliéry architektury, kovu a šperku, písma a typografie a grafického designu a nových médií. Kromě nich pak vyniká výstava v malé galerii VŠUP, která nás seznámí se studenty Ateliéru designu I a II ze Zlína.
Zlínská studentka Anna Bornová zde představuje svůj originální projekt Estetika nových technologií v designu. Pod tímto názvem si ne každý dovede představit něco konkrétního; jde o využití nových médií tak, aby zákazník mohl co nejvíc ovlivnit konečnou designovou podobu vybraného produktu. Můžete si to vyzkoušet v (zatím) velmi jednoduché podobě na jejích stránkách www.doitparametric.com. Dále v galerii můžete vidět nápaditou sportovní módu Denisy Merklové, venkovem inspirované doplňky Borise Klímka, „živou" lampu Jindřicha Vodičky, praktický mobilní bar Jaromíra Materny a Odysseu 2010 Michala Bočáka.

Ale abychom se vrátili k „domácím"... Ateliér architektury II se zaměřil na řešení existujících problémů městského prostoru - Lina Procházková se pokusila navrátit smysl a funkci pivovaru v Uhříněvsi, Eva Lůžová porovnávala Prahu s Porto Alegre a navrhla pro brazilské město víceúčelovou budovu. Ateliér architektury III se zabýval krajinou a venkovem. Ondřej Vopravil navrhl jachtařský klub pro Mělník a osobitě upravil břeh Labe, Ida Čapounová postupovala pocitově a důkladně zkoumala vliv architektury na vztahy na české vesnici. Jestli vás zajímají spíš kontroverznější projekty, vydejte se do Ateliéru architektury a designu podívat na fantaskní návrh Staroměstské radnice.
V Ateliéru písma a typografie se mi líbil zejména návrh kompletního grafického vzhledu pro Ústav pro péči o matku a dítě od Michaely Hájkové. Ten se z nemocnice snaží udělat příjemnější místo, a pokud můžeme soudit podle vystavených děl, opravdu se mu to daří. Jednu z nejhezčích instalací svých prací připravil Ateliér kovu a šperku. Zde vzbudily mou pozornost zejména šperky Lucie Houdkové a pak Kateřiny Řezáčové, která se inspirovala například intenzitou zemětřesení, porodností či českou hymnou. Grafický design a nová média představují práci Trans_it, která výstižně ilustruje soudobé všudypřítomné přetížení informacemi.
Přetížení jmény se možná cítíte i vy po přečtení tohoto článku; a to bych ráda jmenovala ještě celou řadu dalších autorů. Lepší pro vás ale bude zajít na Diplomky osobně. Kdo asi nejvíc zaujme vás?

Veronika Rollová

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu