27.06. 2010
Diplomky 2010 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové
Recenze
Vysoká škola uměleckoprůmyslová Praze opět otevřela svoje brány 16. června 2010. Až do druhého července se můžete volně procházet jejími ateliéry a prohlížet si to nejlepší, co v nich letos vzniklo. Někteří letošní diplomanti svoje práce představí na externích výstavách, většina je však pěkně pohromadě k vidění v budově školy.
To přináší celou řadu výhod. Můžete načerpat zdejší svobodomyslnou atmosféru, ve které vystavující autoři šest let tvořili a která zároveň utvářela je. Můžete nahlédnout do teoretických částí diplomových prací, které vám usnadní pochopit dané dílo do hloubky a přesně tak, jak je autor zamýšlel. Také máte jedinečnou šanci prohlédnout si práce řady budoucích špiček ve svém oboru pěkně na úplném začátku kariéry.
Vybrat z dvaceti tří ateliérů a více než sedmdesáti autorů ty nejlepší je velmi těžké a také velmi individuální. Pro mě byly nejzajímavější zejména ateliéry architektury, kovu a šperku, písma a typografie a grafického designu a nových médií. Kromě nich pak vyniká výstava v malé galerii VŠUP, která nás seznámí se studenty Ateliéru designu I a II ze Zlína.
Zlínská studentka Anna Bornová zde představuje svůj originální projekt Estetika nových technologií v designu. Pod tímto názvem si ne každý dovede představit něco konkrétního; jde o využití nových médií tak, aby zákazník mohl co nejvíc ovlivnit konečnou designovou podobu vybraného produktu. Můžete si to vyzkoušet v (zatím) velmi jednoduché podobě na jejích stránkách www.doitparametric.com. Dále v galerii můžete vidět nápaditou sportovní módu Denisy Merklové, venkovem inspirované doplňky Borise Klímka, „živou" lampu Jindřicha Vodičky, praktický mobilní bar Jaromíra Materny a Odysseu 2010 Michala Bočáka.
Ale abychom se vrátili k „domácím"... Ateliér architektury II se zaměřil na řešení existujících problémů městského prostoru - Lina Procházková se pokusila navrátit smysl a funkci pivovaru v Uhříněvsi, Eva Lůžová porovnávala Prahu s Porto Alegre a navrhla pro brazilské město víceúčelovou budovu. Ateliér architektury III se zabýval krajinou a venkovem. Ondřej Vopravil navrhl jachtařský klub pro Mělník a osobitě upravil břeh Labe, Ida Čapounová postupovala pocitově a důkladně zkoumala vliv architektury na vztahy na české vesnici. Jestli vás zajímají spíš kontroverznější projekty, vydejte se do Ateliéru architektury a designu podívat na fantaskní návrh Staroměstské radnice.
V Ateliéru písma a typografie se mi líbil zejména návrh kompletního grafického vzhledu pro Ústav pro péči o matku a dítě od Michaely Hájkové. Ten se z nemocnice snaží udělat příjemnější místo, a pokud můžeme soudit podle vystavených děl, opravdu se mu to daří. Jednu z nejhezčích instalací svých prací připravil Ateliér kovu a šperku. Zde vzbudily mou pozornost zejména šperky Lucie Houdkové a pak Kateřiny Řezáčové, která se inspirovala například intenzitou zemětřesení, porodností či českou hymnou. Grafický design a nová média představují práci Trans_it, která výstižně ilustruje soudobé všudypřítomné přetížení informacemi.
Přetížení jmény se možná cítíte i vy po přečtení tohoto článku; a to bych ráda jmenovala ještě celou řadu dalších autorů. Lepší pro vás ale bude zajít na Diplomky osobně. Kdo asi nejvíc zaujme vás?
Veronika Rollová