29.05. 2019 - 27.06. 2019
Diplomky FUD UJEP 2019
Výstavy
Do konce června probíhá v Galerii Emila Filly a v Domě umění v Ústí nad Labem výstava diplomových prací studentů Fakulty umění a designu Univerzity J. E. Purkyně.
Velkorysé prostory galerií umožňují vystavit magisterské práce v jedinečném kontextu k místnímu prostředí. Letošní prezentace zaujme širokou škálou přístupů od volného umění k designu. Studenti z ateliéru Vizuálního designu se zaměřili na ekologická, sociální a politicky angažovaná témata. Diváci si mohou prohlédnout Stručného průvodce environmentálních migrací, který se dotýká globálních změn klimatu, migrace v průběhu historie či jejím důvodům. V autorské knize Co je pro tebe láska? se jiná autorka zabývala výpověďmi anonymních respondentů na jedinou otázku, jež je titulem knihy. Instalace umožňuje pročtení sedmdesáti unikátních textů v pohodlném houpacím křesle. Vedlejší závěrečná práce Animovaná pohádka Probuzení pracuje s černobílým a barevným světlem a je metaforou k černobílému pohledu na svět. Cílem je upozornit na důležitost pohádek v jakékoliv době. Expozice z papírových barevných objektů – Panoply zase představuje dekoraci pro oslavy, svatby, firemní akce a jiné příležitosti. V ateliéru Grafického designu 2 rezonovaly problémy bezdomovectví a chovu domácích zvířat. V interaktivní projekci v podobě animovaného webu je možné najít fakta o exekucích, zastoupení žen a mužů bez domova, či kde hledat pomoc a jak dlouho klienti sociální služby potřebují. Jednoduchý web nahlodává mýty o bezdomovectví a vznikl ve spolupráci s pražskou pobočkou Naděje, Přestupní stanicí a Platformou pro sociální bydlení. V Galerii Emila Filly najdeme ještě jednu autorskou knihu, která popisuje život domácích zvířat od jejich narození až po usmrcení z důvodu zajištění obživy. Čtyři příběhy vyprávějí blízcí příbuzní studentky a můžeme v nich vidět skrytý podtext kritiky nehumánního chovu a zabíjení zvířat ve velkých podnicích.
Obě instalace z ateliéru Přírodních materiálů se zabývají pozorností jedince a vnímáním změn v uměleckém díle. Celé expozici v galerii naproti vchodu vévodí nafukovací foliové balónky. Původně byly srovnané v řadách a vypnuty ke stropu. V průběhu času a především vlivem větru se však balónky začaly různě pohybovat do všech stran. Autorka předkládá běžnou situaci, jež se neustále proměňuje a záleží na návštěvníkovi, zda jeho oko
zaregistruje v zaběhlém systému drobné, ale podstatné změny. Vedle v tmavé kóji se nachází umělecká práce Fungi – symbióza houby s člověkem. Ve vyhraněném prostoru je úplná tma, a proto se do něj vstupuje jednotlivě. Baterka s UV světlem nám umožní vstup do jiného světa v podobě pohádkového magického lesa, kde září nejrůznější druhy hub adřevin.Ateliér Produktového designu má na výstavě také dvě zastoupení. Kolekce městských baťohu a doplňků Aussig se inspirovala geniem loci Ústí nad Labem. Typická je prošedivělá atmosféra a špinavé prostředí průmyslových továren. Kontrast k produktům nastoluje další závěsné dílo - ozdobná stěna ze skla a leštěného nerezu. Velký potenciál nesou také diplomové práce ateliéru Grafického designu 2 dotýkající se citlivých témat recyklace a udržitelnosti. Tzv. obalový design se zabývá konceptem nakupování přírodní kosmetiky, jejíž obaly jsou ekologické a šetrné k životnímu prostředí. Publiku jsou představeny dva přístupy ke zpracování obalového materiálu výrobků.
Charitativní kampaň ve formě fotokoutku, videa a web designu je zaměřena na nemocné cystickou fibrózou. Jejím cílem je prostřednictvím sociálních sítí zvýšit povědomí o této nemoci mezi veřejnost. Při výstavě klauzurních prací v zimní období v roce 2019 měli návštěvníci možnost vidět v ateliéru Grafického designu 2 několik druhů společenských her. Současná expozice v Domě umění Ústí nad Labem není výjimkou. Dřevěné hrací karty Piráti rozvíjí naší imaginaci a fantazii. Piktogramy jsou na dřevěném materiálu tištěny technikou sítotisku.
Druhá desková hra se věnuje vzdělávání dětí v předškolním věku v oblasti života zvířat, rostlin a hub v českých lesích. V osmi magnetických knihách si děti mohou procvičit svojí paměť a znalosti o lese. Magnety fungují také jako pexeso. Ateliér Oděvního a textilního designu reprezentuje jediná práce. Celoroční kolekce s názvem Pomalá móda je postavena na principech udržitelné textilní produkce. Využívá strategie nulového odpadu při tvorbě střihů. Oděvy jsou tvořeny z přírodních materiálů jako je len, bambus, konopný flís nebo bio bavlna. Kolekce se snaží podnítit cirkulární ekonomiku. Pro
samotného nositele je velmi komfortní. V posledním výstavním prostoru najdeme umělecká díla z ateliéru Designu keramiky. Porcelán nesoucí název Hmota vzpomínek rozvíjí téma kosti a jejich možných modifikací. Série tří objektů Humerus, Scapula a Strenum prezentují koncept sériovosti, mutací a využití materiálního experimentu v podobě sochy. Následující dílo Brouk se pokouší pomocí bajky vyjádřit současnou problematiku týkající se transsexuality v České republice. Prostřednictvím okamžiků založených na reálných prožitcích představuje veřejnosti konfrontace mezi trans osobami a okolím. Scény vybízejí k zamyšlení nejen nad světem takové osoby, ale i nad oběma úhly situace.
Andrea Vaňourková