Design Cabinet CZ

30.08. 2010

Divadelní křesla a židle

Recenze

Radim Ulmann

Na útlé knize Radima Ulmanna nazvané Divadelní křesla a židle mě upoutal už samotný její název. Téma samo o sobě je poměrně neobvyklé - ani člověk, který se o design a umělecké řemeslo zajímá, se s ním příliš často nesetká. Natož, aby mu bylo nabídnuto samostatně zpracované! Text je čtenáři k dispozici nejen v češtině, ale také v angličtině.
Kniha (či spíše katalog) se věnuje realizacím architekta a designéra Radima Ulmanna v oblasti divadelních křesel a židlí. Sedací nábytek pro prostory hledišť se stal autorovou specializací. Jeho záběr je velmi široký; vytváří nový nábytek do současných staveb, stejně tak je ale schopen vytvářet variace na původní sedadla do historických divadel. Věnuje se této práci řadu let s velkým citem a pochopením pro konkrétní místo a období, ve kterém vzniklo. Text je rozdělen do čtyř částí podle čtyř historických slohů, počínaje klasicismem. Autor nás uvádí do situace obecnou charakteristikou stylové epochy. Tu doplňují příklady v té době užívaných křesel. Následuje pak několik konkrétních budov, pro které vytvořil nový sedací nábytek. Ulmannovy realizace najdeme v takových architektonických skvostech, jakými jsou: Stavovské divadlo, karlovarské divadlo od architektů Fellnera a Helmera, Balšánkovo pardubické divadlo, Hubáčkův teplický Dům kultury nebo sala terrena Ledeburské zahrady. Poslední zmíněná realizace je jednou z jeho nejvíce ceněných prací vůbec. Katalog by se neobešel bez velkého množství barevných fotografií staveb, pohledů do interiérů i modelů divadelních křesel. Ty mají snad ještě větší výpovědní hodnotu než samotný text. Na konci knihy se můžeme dozvědět základní fakta o jejím autorovi a zejména o jeho tvorbě, nejen v oblasti nábytku.

Díky četbě tohoto katalogu jsem si odnesla řadu zajímavých informací a mohu ji jedině doporučit. Přesto nevynechám ani několik slabin, které z mého pohledu kniha má. Z velmi obecně pojatých charakteristik slohových epoch čtenář získá dojem, že je text určený naprostému laikovi. Naopak jak úzce vymezené téma, tak připojené doslovy naznačují, že si z něj více odnese odborník. Přitom i laický čtenář by možná ocenil, kdyby se úvodní texty soustředily spíš na vývoje forem nábytku než obecnou slohovou charakteristiku. Dojem z katalogu mi pak mírně komplikoval zvolený grafický design. Rozvržení stránky je místy poněkud nepřehledné; obrázky jsou rozmístěné na první pohled často téměř nahodile a někdy se pod nimi objevují „pracovní" popisky typu „Sec 3", „Hist 1" apod., které čtenáři nic neřeknou. Chvíli mi také trvalo, než jsem pochopila, jestli čtu o divadelním nábytku obecně, nebo čistě o Ulmannových realizacích, jestli se dívám na modely nábytku skutečně někde použitého, nebo pouze na příklady typické pro dané období. Přesto doufám, že podobných knih bude moci vycházet více!

Veronika Rollová

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu