Design Cabinet CZ

07.01. 2025

Edukace galerií umění a designu - Ondřej Horák, Kreativní Praha

rozhovory

S odstupem času je užitečné sledovat historii rozvoje edukace v českých galeriích a muzeích umění, která nastala zejména po roce 1990. Při pozorném pohledu se vynořují otázky související s mnoha dnes aktuálními tématy. Souvisejí i se schopností a ochotou edukačních oddělení odborně využívat poznatky kognitivní psychologie, teorie komunikace, sociologie a také filozofie umění vztažené k filosofii obecné.

Obrátili jsme se na Ondřeje Nováka z Kreativní Prahy, který se v současnosti věnuje mj. projektu Pražské plácky, dříve vedl například lektorské centrum Národní galerie v Praze, působil v lektorském oddělení Galerie Rudolfinum aj.(viz https://ondrejhorak.info).

Tomáš Fassati: Přístup k edukaci má dvě základní větve, které se dají charakterizovat jako hlasitá, kolektivní (animace) a tichá, individuální (interaktivní expozice). Na jednom z brněnských sympozií v 90. létech 20. století věnovaném galerijní edukaci se diskutovalo o srovnání obou přístupů a lidé se shodli na přednostech druhého z nich, protože odpovídá situaci umělce, který tvoří své dílo v nerušené tichosti osobního bezeslovního kontaktu s materiálem. Národní galerie prezentovala ve Veletržním paláci modelovou interaktivní expozici, Asociace muzeí a galerií i Rada galerií ČR k tomu vydaly metodické publikace, ale tichý přístup je užíván jen výjimečně v nejprogresívnějších institucích. Jak si to vysvětlujete?

Ondřej Horák: Důvodem bude nejspíš fakt, že jde o náročnější (prostorově, ekonomicky) a komplikovanější (náročnější obslužnost větších skupin návštěvníků) proces komunikace s návštěvníky. Osobně ale vnímám snahu institucí o zapojení obou způsobů komunikace do běžné praxe.

Tomáš Fassati: Společnost i technologie se rychle vyvíjejí a kladou na vzdělávání, včetně toho nabízeného galeriemi umění nové požadavky. Seznamování návštěvníků se samotným fenoménem umění už nestačí. K důležité problematice vzdělávání patří dnes podpora rozvoje čtenářské gramotnosti, o které se hovoří jako o obranném systému člověka proti populistické manipulaci politiky a obchodním marketinkem. Média připomínají, že se úroveň této gramotnosti přes všechno školní úsilí stále nezvyšuje. Čtenářská gramotnost představuje vyšší typ slovní gramotnosti, jakému v obrazové komunikaci odpovídá vyšší typ vizuální gramotnosti. To je schopnost interpretovat druhotný obsah vizuální tvorby, kterou se galerijní edukace běžně zabývá. Tady je velmi užitečné vzájemně se podporující propojení výuky vyšší vizuální gramotnosti v galeriích a výuky čtenářské gramotnosti ve školách, ale bohužel k němu nedochází. Co si o tom myslíte?

Ondřej Horák: Obecně se domnívám, že by propojení mezi školami a galeriemi mělo být vyšší. V tomto směru postrádám snahu o vznik dlouhodobé koncepce podporující kreativní vzdělávání a mezioborovou spolupráci mezi školami a kulturními institucemi.

Tomáš Fassati: Výuka gramatiky je v galeriích potřebná i v základní jednoduché rovině 2. gramotnosti, která se týká skladebných postupů, psychologie barev a řeči mezinárodních grafických symbolů. Je to dobrý základ pro porozumění náročnější komunikace vizuálního umění. International Institute for Information Design k tomu připravil pro Českou republiku řadu učebnic a slovníků, odborná tuzemská média o tom pravidelně informují, Centrum pro další vzdělávání pedagogů zaškolilo první učitele základních škol, ale do galerijní pedagogiky, která je dost zahleděná stále do sebe, se to stále nepromítá. Co by se s tím mohlo dělat?

Ondřej Horák: Ověření zájmu u veřejnosti ze strany galerijních a vzdělávacích institucí.

Tomáš Fassati: Galerie rády prezentují tzv. „nová média“, která už mezitím dávno nejsou nová, ale klasická historie umění si stále dost neosvojila znalost jejich technologií na úrovni, s jakou se pracuje s tradičním uměleckým řemeslem. Z toho vyplývá i to, že se v galerijní edukaci málokdy setkáme s workshopy, které by pořádně probíraly fotografické techniky klasické nebo elektronické. Jde přitom o mimořádně atraktivní prostor, který se dá propojit jak s tradiční magickou fotografickou „alchymií“ i s počítači. Není při tom nutné za každou cenu vytvářet naučné miniateliéry nebo minilaboratoře, existují také interaktivní exponáty, které tvůrčí fotografický proces přiblíží. Setkali jste se někde s takovýmto typem opravdu promyšlené práce?

Ondřej Horák: Ano - existuje řada edukačních programů zaměřených na tyto technologie. Věřím, že do budoucna se tato situace ještě zlepší.

Tomáš Fassati: Velmi důležitým problémem je edukace v oblasti užité tvorby. Pro ni je na rozdíl od volného umění hlasitá kolektivní animace velmi přínosná, ale škodí jí umělá izolace vizuálního a hmatového prožitku, který je zde zásadní. Přesto, že některé galerie byly schopny připravit tzv. hmatové výstavy sochařské tvorby, zdá se, že podobné výstavy designu jsou z úředních i praktických důvodů problém. Účelem sochařské tvorby přitom není ohmatávání, ale k poslání užitého umění hmatový kontakt zcela nezbytně patří. Řešením je metodika spojená se vzdělávacími laboratořemi, prezentovaná v odborných médiích. Galerie však konzervativně setrvávají pouze na konvenční izolované vizuální prezentaci. Jak je podnítit ke změně? 

Ondřej Horák: Nesetkal jsem se s tím, že by toto téma byl problém. V současné době vzniká celá řada programů zaměřených na interakci s nejrůznějšími materiály, objekty, předměty. Vnímám, že se tato situace stále zlepšuje jak v nabídce, tak v její kvalitě.

Tomáš Fassati: U designu není třeba seznamovat tak s procesem jeho tvorby, jako především s procesem mnohdy skrytého fungování a užití. Jedinou výjimku asi tvoří oděvní tvorba, na jejíž užití je veřejnost dostatečně soustředěna. Proto se například oddělení uměleckého řemes pařížského Louvre před účastníky exkurse pracovníků českých galerií v 90. létech pochlubilo dvacítkou šicích strojů, s nimiž připravují pro návštěvníky tvůrčí dílny. Myslíte, že si z toho nějaká česká instituce dodnes vzala příklad?

Ondřej Horák: Vybavuji si několik obdobných workshopů nebo i menších organizací zaměřených tímto směrem. O větší instituci nevím. Určitě je možné tento stav zlepšit.

Tomáš Fassati: Mimořádný prostor pro aktivní edukaci vytváří knižní grafika, typografie a celý grafický design. Jsou důležité proto, že většina lidí dnes na počítačích používá textové editory spojené s možnostmi grafické úpravy, ale nemá pro to ze škol žádnou kvalifikaci. Přitom, je-li člověk vizuálně citlivý, těch pár pravidel práce s písmem a základy skladby tiskoviny, může galerie naučit poměrně rychle. Mohly by k tomu být vytvořeny jednoduché učební programy (software), ale nezastupitelné jsou i konkrétní fyzické interaktivní pomůcky popsané v odborné literatuře, které se vztahují např. k řešení rozpalů mezi písmovými znaky, vlastnostem písmové rodiny, kombinaci různých typů písma, vztahu textu a obrazu atd. Setkali jste se s edukací v typografii někde?

Ondřej Horák: Ano – v rámci výtvarných dílen a nejrůznějších takto zaměřených workshopů. Obecně vnímám toto téma jako zajímavé, obdobně jako ta zmíněná výše. Na druhou stranu mám pocit, že jejich pokrytí na naší umělecké scéně odpovídá zájmu o ně. Samozřejmě je možné situaci nadále zlepšovat, jistě je možné chtít větší zapojení velkých institucí.

Tomáš Fassati: V galeriích, až na naprosté výjimky, se také stále neobjevují nejen moderní technologie použitelné k podpoře vnímání umění, ale ani doporučené klasické postupy. Psychologie umění třeba dobře připomíná, jaký velký rozdíl ve vnímání má uspěchaný návštěvník, který přiběhl na výstavu rovnou z ruchu města a jiný, který si nejprve klidně vydechl v galerijní kavárně a ještě si k tomu dal kávu nebo víno. Při ceně dnešních vstupenek je režijní cena kávy nebo čaje tak zanedbatelná, že by ji galerie mohly nabízet na přivítanou zdarma. Ze soudobých technologií vede k maximálnímu uvolnění stresu před setkáním s uměním třeba všeobecně známý psychowalkman, který může být součástí audiovizuálních programů nabízených k prohlídce návštěvníkům do jejich mobilních telefonů. Proč nemají české galerie až na vzácné výjimky k takovým přístupům vztah?

Ondřej Horák: Audio průvodce je již poměrně častou nabídkou větších i menších galerií. Myslím, že rychlý rozvoj technologií zmíněný záměr podporuje, zároveň je za mne otázkou, zda opravdu pomáhá k uvolnění stresu návštěvníků.

Tomáš Fasssati: Jak vnímáte benešovské Muzeum umění a designu, založené roku 1990, které v době svých začátků bez velké sbírky se soustředilo především na propracování edukačních metod. V 90. létech před rozšířením počítačů zpřístupnilo veřejnosti pracoviště pro zkoušení digitální tvorby, před nástupem internetu nabízelo návštěvníkům software, kde si prostřednictvím letového simulátoru mohli doletět např. do pařížského Louvre, a tam si na interaktivním CD-rom prohlédnout expozice, nebo shromáždilo videotéku s desítkami filmů o umění, založilo jednu z prvních našich sbírek videoartu a dosud jedinou sbírku holografie? A později s rozvíjející se velkou sbírkou designu budovalo souběžné vzdělávací laboratoře barvy, vizuální komunikace nebo ergonomie designu a architektury?

Ondřej Horák: Domnívám se, že zmíněné muzeum ve své době reprezentovalo zajímavé snahy o komunikaci s návštěvníky a představovalo progresivní snahy v rozvoji galerijní edukace. Zároveň ale také odhalovalo její limity.

Tomáš Fassati: Protože vzdělávací poslání díky vývoji společnosti začíná přesahovat tradiční zaměření na samotné umění, je třeba koncipovat celkový vzdělávací program poněkud šířeji. Na jednom českém diskusním fóru padl podnětný názor, že celkovou dramaturgii aktivit galerie by měli určovat spíše pedagogové a andragogové a historici umění ji pak prakticky naplňovat. Je to poměrně nezvyklá, pro mnohé možná odvážná idea, ale doba je v lecčem převratná, takže se jí nelze vůbec divit. Dovedete si ji představit v praxi?

Ondřej Horák: Dovedu si tuto myšlenku velmi dobře představit v praxi. Myslím, že toto je cesta, kam se v budoucnu budou galerie a muzea ubírat.

Děkuji za rozhovor.

 

Tomáš Fassati

 

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu