Design Cabinet CZ

02.03. 2010

Emoce! Emoce!! Emoce!!!

Recenze

To bylo letošní stylotvorné Ambiente 2010.

Ambiente je nejvýznamnější světový veletrh spotřebního zboží na světě. Probíhá každoročně na výstavišti ve Frankfurtu nad Mohanem. Nabízí tři nosné světové výstavy – Dining, Giving a Living , které určují trendy v oblasti stolování, kuchyňských a domácích potřeb, dárkových předmětů a dekorací a bytových doplňků.

Procházíte-li haly, které mají více než 180 00 m2, nejste schopni vnímat miliony krásných věcí a účelných produktů i sladkobolných kýčů, které se zde prezentují. Jejich barvy, tvary, množství a způsob prezentace útočí na váš zrak a zbavují vás schopnosti racionálního uvažování. Snadno a rádi se necháte unášet na vlně emocí. A o emoce vystavovatelům jde. V době, kdy ekonomická krize zasahuje všechna průmyslová odvětví včetně spotřebního zboží, a kdy zákazníci pečlivě volí, co si mohou dovolit pořídit a koupit, je potřeba zaútočit na city. Ovšem, nejde o žádnou válku, ale o snahu zaujmout zákazníkovo oko, hmat a sluch. Spotřebitel musí opustit rozhodnutí „to nepotřebuji“ směrem k „to chci“, „to nutně musím mít“. Návštěvník veletrhu si ve Frankfurtu nad Mohanem měl představované předměty „vychutnat“ a kochat se jimi. A protože jde o veletrh určený odborníkům a obchodníkům, měl je tento návštěvník objednat a koupit.

Jak na to?

Marketingoví mágové vsadili na romantiku, nostalgii, vzpomínky, „retro“ historické dekory a technologie zpracování. Všude zazářilo zlato či stříbro, nechyběla fialová barva ve všech odstínech. Pro jaro volily vůdčí firmy svěží zelenou a „kuřátkově“ žlutou. Opuštěny nebyly samozřejmě elegantní bílá a černá barva. Studio bora.herke stilbüro, které pro veletrh Ambiente sestavuje stylotvorné trendy, je pro rok 2010 rozdělilo na 4 skupiny:

  • genuine + sincere (nefalšované, pravé + upřímné)
  • present + everlasting (současné + věčné, trvalé, nadčasové)
  • progressive + sensitive (progresivní + citlivé, jemné)
  • crafted + original (řemeslné + originální)
Trendům na Ambiente budeme na www.designcabinet.cz věnovat zvláštní příspěvek v části ČLÁNKY.

Obecně bylo možno vnímat, že vystavovatelé sázeli ještě více na kvalitu představovaných produktů a jejich dokonalou prezentaci. Stánky sice nebyly tak okázalé a velké jako v minulosti, ale dobře, a často s nadhledem až humorem prezentovaly to, co bylo třeba. K těm se letos přiřadily i české firmy (Moravské sklárny Květná, Moser, Tescoma,Verreum, Vetro, Thun). Mnohdy se i zahraniční firmy sdružovaly do stánků s vybranými a speciálně zaměřenými produkty.

Doprovodné programy

Na Ambiente probíhá vedle veletrhu řada dalších zajímavých akcí a výstav. Uděluje se zde například německá státní cena za design Rat für Formgebung (ta se v České republice v současnosti neuděluje), o níž přineseme zprávu na www.designcabinet v sekci ČLÁNKY A SOUTĚŽE, uděluje se zde plagiátorská „anticena“ Plagiarus (o níž se rovněž dočtete na našem webu www.designcabinet.cz). Na letošním Ambiente probíhala specializovaná výstava Innovation*Design*Funktionalität mapující výrobky z nových materiálů nebo zpracované novými technologiemi (také o ní přineseme informace). Velmi zajímavá byla také výstava Kitchen Innovation of the Year 2010 (pro článek sháníme podklady) a výstava Porcellanikon, která mapuje tři sta let produkce porcelánu v Evropě (také o ní se dovíte více na našem webu). Soutěž DesignPlus přinesla úspěch moravské firmě Tescoma (viz Design Plus Award pro podložku Online firmy Tescoma). Také o této soutěži přineseme postupně informace.

Talents a mladý design

Každým rokem se těší návštěvníci na prezentaci mladých adeptů designu a studentů Talents. Letos se do její atraktivní formy zapojily designérské školy, což přineslo na již tak atraktivní Ambiente další osvěžení. Velmi zajímavé byly výsledky soutěže Industrial Design Competitions 2009 (podklady sháníme). Kromě části věnované interiérovému designu a osobním doplňkům byla poprvé vyčleněna část stolní a kuchyňské sekce se zaměřením na začínající mladé designéry a studenty posledních ročníků vysokých škol. Program „Next", orientovaný na podporu začínajících společností měl přidělen prostor v oddělení „Loft", „Kids World" a „Carat". Designové nápady byly nově představeny i v sekci „A Mano". Program se zaměřil na mladá designérská studia, která se snaží prorazit na mezinárodní scéně a představit své rukodělné a malosériové výrobky.

Pro zájemce – materiály v Design Cabinetu CZ

Katalogy, DVD a CD významných firem jsou k nahlédnutí v Design Cabinetu CZ! S vybranými výrobky vás budeme seznamovat na našem webu v sekci DOPORUČUJEME/PRODUKTY.

Lenka Žižková
Doprovodná foto: archivy firem

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu