29.03. 2023
Etika až na prvním místě: dětské omalovánky za pět set?
Design v souvislostech
Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze připravilo inspirativní výstavu dětských hraček. Mají stylizované tvary a podněcují obrazotvornost nejmenších. Výstava nese název „Tititi“, což je značka, kterou založila v roce 2019 Tereza Talichová, která se od té doby stihla prosadit v oblasti současného českého designu pro děti.
Její autorské malované dřevěné figurky zosobňují individuální formou množství různých typů lidí, umělců či dramatických postav z divadelních nebo literárních děl. Komentář výstavy přiznává, že figurky mohou být spíše dekorativním artefaktem pro dospělé. Odpovídá tomu cena i skutečnost, že autorka netvoří „limitované edice“, ale jen originální kusy. Pokud dá některé své návrhy k dispozici průmyslové výrobě, nabydou formu nahraditelných hraček a jejich cena jistě nepřesáhne stokorunu.
Výstavu však provází kromě katalogu také sešit omalovánek. V nich děti mohou vybarvovat figurky podle autorčiny předlohy nebo vlastní fantazie. Omalovánky pro děti jsou však nabízeny za cenu téměř pěti set korun! A tady jsme ve slepé uličce. Sešit není originální autorské dílo a sériová výroba má cenu snižovat na úroveň dostupnosti nemajetných mladých rodin. To, že si určitá skupina lidí fungující v oblasti designu zvykla, že tato tvorba je především věcí luxusu, představuje degeneraci sociálního myšlení, které je s designem od jeho počátků svázáno.
Inteligentní lidé se samozřejmě smějí výmluvám na zvyšující se ceny tiskáren i tomu, že současní Češi jsou bohatí a rádi kupují svým dětem luxusní dárky. Je-li tiskárna drahá, přizpůsobím technologii například tím, že omalovánky budou jen černobílé a barevné předlohy si dítě najde na internetu. Anebo je samozřejmou manažerskou povinností zajištění sponzora, který cenu srazí na dostupnou úroveň.
Teoretici designu rádi operují slovními spojeními „kritické myšlení“ nebo „kritická muzea“. Měli by se však vlastnoručně snažit je prosazovat do každodenní praxe. Nebo se z nich stanou formální klišé vhodná akorát tak na podporu osobní kariéry v recenzovaných odborných časopisech.
Ale hlavně si nehrajme na to, že luxus je normální. A že smyslem života je se v něm předhánět.
Tomáš Fassati