17.04. 2024 - 15.06. 2024
Eva Eisler | Vrstvy času
Výstavy
host Jiří Příhoda
Do 15. června 2024 uvádí pražská Galerie Kvalitář výstavní projekt Evy Eisler s názvem Vrstvy času. Představují se v něm abstraktní objekty z přírodních materiálů, které evokují monumentální stavby z daleké prehistorie, katapultované do budoucnosti. Hostem výstavy je Jiří Příhoda, jenž se vůbec poprvé veřejnosti představí v roli fotografa. Jeho dosud nevystavené snímky dokumentují části dnes již zaniklého „sochařského parku“, který anonymně vytvořil v nespoutaném pralese pod hradem Roštejn v letech 1985 až 1988.
Vědomí relativní minulosti je pro tvorbu Evy Eisler zásadní a hraje dominantní roli také v případě výstavy Vrstvy času. Setkáváme-li se s autorčiným dlouholetým dílem, působí na nás jisté aspekty tvorby nehledě na to, s jakým konkrétním médiem jsme v kontaktu – jedná se totiž o široký a komplexní záběr různých druhů uměleckých disciplín, které se překrývají.
Na rozdíl od své dřívější tvorby, jež se vyznačovala formální čistotou, zakotvenou v minimalismu a matematickém řádu, sleduje současná práce Evy Eisler proces pomalé a tiché transformace. Tento tvůrčí proces je promyšlený, přesto dává prostor pro improvizaci, adaptaci a podřizuje se kontemplativní disciplíně. Záměrný low-tech přístup naznačuje vzdor vůči kvapnému pokroku. Nic do sebe nikde dokonale nezapadá, exaktní linky jsou nahrazené přirozeným tvarem použitých materiálů – lámaného kamene a odřezků dřeva. Geometrie se v sochařském provedení mění pod úhlem divákova pohledu, je předmětem reinterpretace.
Eva Eisler si pro svoji výstavu vybrala speciálního hosta – Jiřího Příhodu, který je známý zejména pro své náročné architektonické a sochařské projekty. V tomto případě však vůbec poprvé představuje jeden ze svých nejranějších počinů, dosud nevystavenou fotografickou dokumentaci svých intervencí do veřejného prostoru pralesa pod hradem Roštejn mezi Třeští a Telčí z druhé poloviny osmdesátých let. Jedná se o cyklus fotografií, představující “sochařský park”, v němž Jiří Příhoda specifickým způsobem dočasně přetransformoval bývalou hradní oboru tak, že v jakékoliv její části bylo možné vždy vidět jeden z jeho objektů/intervencí. Tento celek nezvyklého veřejného prostoru proměnil, ovlivněn “divokými” osmdesátými léty, a téměř až implicitně vrátil do hluboké, možná až tribální minulosti našeho pokolení. Operuje totiž nejen s proměnou samotných přirozených tvarů stromů nebo skalních útvarů, ale hojně také využívá síly přírodních živlů, zejména větru a ohně.
Kombinace tvorby Evy Eisler a Jiřího Příhody divákovi poskytuje jedinečnou kontemplativní syntézu umožňující pohybovat se nad, mezi nebo pod jednotlivými vrstvami času.
Eva Eisler
působí v oblasti architektury, volného umění a designu a věnuje se kurátorské a výstavní činnosti. Její tvorbu charakterizuje formální čistota, ukotvená v minimalismu a matematickém řádu. V letech 1983–2006 žila v New Yorku, kde dlouhodobě přednášela na New York University a Parsons School of Design. Od roku 2007 do roku 2023 vedla ateliér K.O.V. na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.
Zastoupení ve stálých sbírkách (výběr):
Brooklyn Museum of Art, Cooper Hewitt Design Museum, Museum of Arts and Design & Metropolitan Museum of Art v New Yorku, Renwick Gallery – Smithsonian American Art Museum ve Washingtonu, D.C, Museum of Fine Arts v Montrealu, Bostonu a Houstonu, Pinakothek der Moderne v Mnichově , Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Moravská galerie v Brně
Ocenění (výběr):
1993 – Rezidence, Rockefellerovo vědecké centrum, Bellagio, Itálie
1993 – Artist Fellowship, New York Foundation for the Arts, NY
2003 – FORM, za “mono cimetric”, Bundesverband Kunsthandwerk, Německo
2015 – Edida, ELLE Decoration, Praha
2013 – Šperkař roku, Czech Grand Design, Praha
2019 – Udělení profesorského titulu, Praha
Jiří Příhoda
žije střídavě na dvou kontinentech, v USA v Novém Mexiku a v České republice, kde se průběžně věnuje zkoumání prostoru, objemu, hmoty a prázdnoty – formou akcí, monumentálních soch, kreseb, výstavních instalací, architektury, videoartu a grafického designu. V letech 1990–1996 studoval na AVU u prof. Stanislava Kolíbala a prof. Aleše Veselého, kde v období 2005–2015 působil jako vedoucí pedagog v ateliéru monumentálního sochařství. Od letošního roku se vrací k pedagogické činnosti na FaVU VUT v Brně.
Od roku 1992 aktivně vystavuje v České republice a zahraničí, například v Pekingu, Paříži, Baden-Badenu a Štrasburku, v České republice pak v Trojském zámku, Moravské galerii, Hunt Kastner a Galerii Václava Špály. V Galerii Rudolfinum se představil výstavami Void (2022) a Nave (2023), kterou připravil ve spolupráci s Brianem Enem. V roce 2019 realizoval první monumentální objekt ve veřejném prostoru hlavního města Prahy. Vista Mars – „Vyhlídka na Mars“ je multimediální otáčející se objekt, který je dominantou nového prostranství mezi administrativním komplexem Rustonka.
Společně s nakladatelstvím Kant vydal soubornou dvoudílnou publikaci Jiří Příhoda 25/25. V roce 2021 historik architektury a profesor na Texaské univerzitě v Austinu Christopher Long publikoval o autorovi další knihu – Jiří Příhoda: 2021/11 Austin, Texas. V roce 2022 u příležitosti výstavy Void vydala Galerie Rudolfinum katalog Jiří Příhoda, Void.
Galerie Kvalitář
Senovážné nám. 17, 110 00 Praha
út–ne 13–18 h
www.kvalitar.cz / Instagram / Facebook / Youtube