Design Cabinet CZ

05.05. 2009

Fake It Easy

Recenze

Úspěšná výstava pražského studia Koncern v Miláně

Ti, kdo byli v letošním roce zklamáni oficiální státní českou reprezentací Czech Selection v rámci Design Week Milan na Zóně Tortona si mohli spravit náladu pár kroků od ní. Na téže ulici Savona v čísle 55 se v prostoru automobilové dílny (po dobu týdnu designu vystěhované) představilo pražské studio Koncern s vtipnou myšlenkou i instalací Fake It Easy.

Studio Koncern (Jiří Přibyl, Martin Imrich) je známé originálními a často provokativními názory a realizacemi. Umí však také dobře navrhovat průmyslové produkty, o čemž svědčí ocenění red dot design award v roce 2009 za poslední návrhy dětské bezpečnostní autosedačky Aton pro hongkongskou firmu Cybex. Její předchozí model Solution X získal vedle ocenění „red dot design award honourable mention 2008“ dvě ceny „Innovation Award“ na mezinárodním veletrhu Kind+Jungen v Kolíně nad Rýnem.

Projektem Fake It Easy reaguje studio na fenomén plagiátorství značek a kopírování designu ve všech oborech. Skleněné objekty – vázy, mísy, poháry aj. jsou „doplněny“ směsí cizorodých prvků – rukojeťmi nožů, automobilovými řadicími pákami a zrcátky, automobilovými nebo cyklistickými zadními barevnými odrazkami, rukojeťmi kuchyňského náčiní či velkými čínskými znaky volajícím ke kopírování. Kombinace kvality sklářského řemesla slovenských skláren Slovglass, surovosti jeho pojetí, humoru a nadsázky přinesly ojedinělé objekty, které se jistě stanou předmětem sběratelských vášní.

Studio Koncern se domnívá, že dnešní západní společnost urputně bojuje proti jakémukoliv plagiátorství, ačkoliv celá západní civilizace je složena ze znaků, vzorů a vynálezů jiných civilizací, které byly Evropany pracně kopírovány od středověku. Dokazuje to na příkladu porcelánu, který se dodnes v angličtině nazývá china či například na předmětech užitého umění 19. století, kdy se kompletně přebíraly arabské vzory.

Proto přišel Koncern s konceptem kolekce určené přímo ke kopírování. Vzhledem k tomu, že jejich návrhy pro průmyslovou výrobu byly již mnohokrát kopírovány – „fejknuty“ zjistili jejich autoři na vlastním příkladu, že při kopírovaní se ztrácí původní účel a smysl mnoha věcí. Na to navazuje celá kolekce „Fake It Easy“ – sama je již „fejknutá“, kdy je význam věcí již od počátku „posunutý“.

Po pořízení originálu této kolekce je pravděpodobné, že jí někdo zkopíruje. Na kolekci jsou čínské znaky a anglické nápisy „Fake of Koncern“, a tak studio předpokládá, že i na kopiích tento nápis bude.

Třetí milánská prezentace přinesla Koncernu opět úspěch. Do tmy ponořené automobilové dílny, v nichž se projekt prezentoval, byly umístěny naproti výstavě „Milano Design Village“, na níž byly seskupeny nejdůležitějším italské značky. Dobrou polohu studiu potvrdily i dvě světově významné návštěvy, které si ho samy našly (protože prezentace nebyla uveřejněna v katalogu ani přehledech) – Gijs Bakker (z firmy Droog Design) a Marcel Wanders (z firmy Moooi).

Během veletrhu navštívilo expozici 12 000 návštěvníků, tiskové materiály si odneslo 150 novinářů.
Koncern byl vyzván pořadateli 100% Designu Shanghai k účasti na jejich veletrhu, kterým právě toto téma připadalo správné a dostalo i několik dalších seriózních nabídek na zastoupení kolekce v zahraničí. Den po návratu z výstavy zaskočil oba designéry fakt četnosti odkazů hesla „Fake It Easy Koncern“ na Googlu a především přejímání tiskových materiálů čínskými a taiwanskými servery. „Fejkování po koncernovsku“ se rozjelo celosvětově.

Lenka Žižková
Více informací na www.koncern.cz
Ateliérová foto Filip Šlapal, foto z expozice studio Koncern

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu