08.02. 2009
Fenomén Interieur v belgickém Kortrijku
Média
Odpovědnost, vytrvalost a věrnost cíli vytčenému a vyřčenému před jeden a čtyřiceti léty došla ocenění. Odborná mezinárodní porota Design Management Europe Award (DME Award) udělila Nadaci Interieur první cenu v kategorii neziskových organizací, a to za nejlepší „politiku v oblasti designu“. Stalo se tak v pondělí 13. října ve Wales Millenium Centre u příležitosti svátku designu, jakým je Cardiff Design Festival, tedy krátce před zahájením 21. bienále Interieur 08 (viz www.designmanagementeurope.com).
Letošní bienále, jak uvedl José Carlier, president Nadace Interieur, proběhlo „v období pochybování a tázání o stavu ducha moderního designu a jeho směřování - již poslední milánský salon nabízel vedle extravagantních budoárů odklon od formy a směřování k funkčnosti. A kdo dnes nemá plná ústa ekologie - ale kde ji skutečně najdeme? Ohlašuje se konec minimalismu nebo jen jeho oslabení?" Pan Carlier dále cituje architekta Willema Jana Neutelingse... „nástroje jsou staré jako svět, ale mohou stále sloužit. Nepředstavují žádná omezení - ta jsou pouze v hlavě uživatele/tvůrce... Konec minimalismu a (zaručeného) dobrého vkusu neznamená, že se nebudeme ptát Kde je komfort a kde radost? Maximalismus nic nikomu nevnucuje, nerozlišuje mezi dobrým/špatným. Vkus je osobní věcí, může být utržený z řetězu jako pankáč nebo nudný jako bankéř." Podle Dietera Van Den Storma, koordinátora projektu Interieur 08, pořadatelé bienále hledali rovnováhu mezi přitažlivou obchodní základnou a svůdnou kulturní scénou, přičemž stále dodržují přísný výběr vystavujících, zohledněný optikou inovací, experimentů a přemýšlivosti, který obohacují o řadu doprovodných programů, přednášek, soutěží. Ostatně příkladem rozprostraněného směřování je letošní Čestný host, Jaime Hayon ze Španělska se svým jižním maximalismem plným barev, protikladů, hravosti a dráždivosti.
Kortrijské bienále přesahuje úzké hranice krátkodobých trendů a módy, začarovaného kruhu spotřeby a výroby. Mapuje rozmanitost, nevyhýbá se kontroverzním námětům. Jeho smyslem je podnítit každého vystavujícího, přednášejícího i návštěvníka, aby si sám pokládal otázky a nacházel odpovědi, jakkoliv pojmy estetika a design jsou z rodu (po)divných ptáků, a dobrý vkus vyvolává hádky na nože. Má být design všeobecně přijatelný nebo si má hlídat výlučnost? Je unikátní design výrazem úpadku a dekadence přelomového tisíciletí nebo patří mezi umělecká díla? Jedná se dnes o design maximální či minimální? Musí být vše více než neobyčejné nebo naopak jednoduše normální? A nemá být design především funkční? Představa, že bienále může být jakýmsi spouštěčem soukolí nejen myšlenek a nápadů, kde je vše v pohybu, v neustálém porovnávání a přijímání, je lákavá a podnětná. Každý by měl v tomto smyslu chápat je jako událost, která spojuje dnešek se zítřkem. Ten ostatně ukáže cesty slepé, dnes vyzdvihované či naopak povýší ty opovrhované.
Dovolte, abych odbočila, nicméně k věci. 3. listopadu 2008 byl udělen Čestný doktorát VŠUP historikovi umění, znalci a vykladači díla Josipa Plečnika a emeritnímu velvyslanci Slovinské republiky, panu Damjanu Prelovšekovi. Ve své přednášce zmínil ostré výpady proti architektu Plečnikovi, nejen z řad malých českých nacionalistů a ochránců jimi uctívaných tradic, ale i osobností, jakou byl například Karel Teige. Navzdory jim Plečnikovo dílo stále oslovuje silou svého tvůrčího potenciálu, krásou a humanistickým poselstvím. Přistupujme ke svým soudům, úsudkům a odsudkům s obezřetností, s citem a rozumem. Máme-li pocit, že jsme v koncích, ptejme se sami sebe, proč?
Jaime Hayon
Vraťme se však na půdu bienále Interieur 08. V říjnovém čísle Stolařského magazínu jste mohli vidět dvě ukázky z kolekce stolů a židlí letošního (v historii bienále nejmladšího a prvního španělského) čestného hosta, Jaime Hayona. Představovaly, řekněme, střízlivou stránku jeho tvorby, neboť je vším jiným než pouhým návrhářem nábytku. Madridský rodák (1974) tam vystudoval obor průmyslového designu na Istituto Europeo di Design, aby pokračoval na pařížské Ecole nationale supérieure des arts décoratifs. V roce 1997 nastupuje jako badatel v komunikativní laboratoři Fabrica firmy Benetton v italském městě Treviso. Po roce stojí v čele oddělení tvorby. Zabývá se interiéry obchodů a restaurací, výstavami, ale také knižními a časopiseckým úpravami a návrhy log. V roce 2004 zahajuje svou samostatnou kariéru, která zahrnuje i hromadu eklektických projektů - od nábytku, interiérového designu, volných instalací a kultovních hraček. Vždy však hledá rovnováhu mezi uměním a průmyslovou tvorbou, aniž by se vzdal svého stylu. Pracuje pro takové výrazné subjekty jako např. ArtQuitect, Bernhardt Design, BD Ediciones, Bisazza, Bosa, Established&Sons, Liadro a další, včetně firmy Swarovski. Jeho plastová venkovní křesla, vzdáleně navazující na plážové (kryté) košatiny, z kolekce Showtime pro BD, si vzhledem k akustické ochraně odpočívajícího našla uplatnění v hotelových i jiných halách. Jaime Hayon si z nás někdy možná trochu utahuje, především však sám ze sebe, jak byste mohli vidět na jeho vlastní, podle mého mínění mile ironické a veselé montáži „napůl beránek, napůl vlk", i když připouští, že v každém z nás je trochu pana Hydea a trochu dr. Jekylla. Montáž byla reprodukována v říjnovém časopise Weekend Le Vif/L´Express vydaném u příležitosti bienále.
Monografie nazvaná 4Jaime Hayon Works vychází v edici Gestalten Verlag (více na www.hayonstudio.com).
Nové a neškodné materiály na bienále Interieur 08
Nové materiály a nové technologie nejen otevírají brány fantazie architektům, designérům, umělcům, ale mohou přispívat i k šetrnějšímu využívání zdrojů, které nám dosud planeta poskytuje.
Elodie Ternaux z MateriO Paris se věnovala ve své přednášce na bienále Interieur 08 v Kortrijku nejnovějším hlavním materiálovým inovacím. K nim patří například PPLAK (z něhož představila misku na potraviny z bramborové škroboviny, tedy z přírodě neškodícího a stoprocentně odbouratelného materiálu), ale i další textilní, izolační a jiné na rostlinné, živočišné či anorganické bázi (mořské chaluhy, řepa, kukuřice či skořápky mořských živočichů, kompozity...).
Vzrůstající počet nových materiálů, informační hlad a možnost představit výsledky výzkumné činnosti našla zázemí v materiotékách - institucích poskytujících přehled o materiálech a jejich vlastnostech a možném využití.
Belgická (MateriO Belgium) oslavila na počátku října první výročí od svého založení. Virtuální sekce nabízí nepřetržité služby po Internetu, fyzická (tj. včetně vzorkovny) ve všední dny. K tomu se přiřazují doprovodné akce (semináře atp). Výrobci či distributoři mohou zaslat své novinky v podobě pěti (skutečných) vzorků a s vysvětlujícím komentářem k posouzení. V Belgii se tak děje podle řady stanovených kritérií právě ve spolupráci s MateriO Paris. Prověřená novinka je pak neprodleně zaslána do podobných institucí. Belgičané v tiskové zprávě uvádějí např. Barcelonu a Prahu (avšak bez udání konkrétní instituce)*. Kancelář najdete v Bruselu, showroom v Antverpách. Bližší informace na www.materio.com
Snad bych zakončila tím, že Interieur 08 přinesl lehkost, přehlednost, příjemnost a potěchu duše; ostatně doufám, že se ještě budete moci seznámit s dalšími „aktéry" letošního ročníku na stránkách Stolařského magazínu. Mým favoritem je jízdní kolo Smog a Homekitchenaid - dřez s myčkou pod odklopnou odkapávací plochou, což nejspíš vyjadřuje mou poněkud přízemní orientaci...
Ivana Čapková
Převzato ze Stolařského magazínu 12/2008
Více informací na www.stolmag.com
*Poznámka Design Cabinetu CZ: V České republice se pokouší založit knihovnu materiálu společnost Happy Materials, která je ve spojení s belgickou MateriO Belgium. Společně se zrušeným Design centrem ČR pořádala v létech 2006 a 2007 workshopy a odborné semináře o nových materiálech, technologiích a možnostech využití v designu a architektuře. V letošním roce chce v tomto typu vzdělávání pokračovat s Design Cabinetem CZ.