Design Cabinet CZ

26.10. 2022

Grethe Meyer: Královna dánského designu (2022): významné ženy v historii designu a architektury

Historie a osobnosti

Obvykle upozorňujeme na architekty a designéry, kteří zásadně ovlivnili vývoj těchto oborů. Po jejich boku však často stály ženy, které svojí prací výrazně přispěly k rozvoji architektury a designu a jejich projekty získaly velké uznání a ocenění. Především se ale zasloužily o budoucí profesní rovnoprávnost. Připomeňme si jejich význam, úsilí a odkazy, které stále rezonují i v současnosti.

Letošní festival Film a architektura na plátna našich kin přinesl nový fascinující snímek o královně dánského designu Grethe Meyer. (Grethe Meyer: Královna dánského designu — Festival Film a architektura (filmarchitektura.cz) Hraný dokument využívající dochovaných obrazových materiálů a rozhovorů s přáteli divákům nechal nahlédnout do života a tvorby dánské designérky a architektky, mimo jiných oceněných držitelky dánské Ceny za design (1997) a pokud ji dosud neznáte? Nevadí – je velmi pravděpodobné, že jste potkali některý z jejich návrhů. Film Vám můžeme jen doporučit, po hodinovém snímku Vám jméno Grethe Meyer jistě zůstane v paměti a pokud by Vás film minul, můžete se níže seznámit s touto slavnou průkopnicí moderního severského designu. Grethe Meyer byla  inspirací pro ženy  v odvětví architektury a designu a otevřela dveře genderové rovnosti v designovém průmyslu.

 

Grethe Meyerová

Architektka a designérka Grethe Meyer (1918-2008) vyniká jako jedinečná ženská síla v procesu utváření světově proslulého konceptu dánského designu. Talentovaná a neúnavná, svobodný a nekompromisní duch a vizionářka s rozhodně praktickým přístupem. Návrhy Grethy Meyerové byly už během jejího života vysoce uznávány a její úspěchy dokládají udělená nejprestižnější ocenění.  Její návrhy jsou zastoupeny ve sbírkách předních muzeí designu po celém světě. Kariéra Grethe Meyerové, která trvala více než 50 let, vedla k vynálezům, které kombinují kvalitu, osobnost a respekt ke spotřebiteli; svěřuje nám esteticky jednoduché, funkční a nadčasové vzory, které se staly každodenní klasikou v moderní domácnosti.

"Navrhování pro lidi je to, na čem opravdu záleží. Cítím, že je to moje povinnost. Je to také nejhlubší z lidských vztahů: být schopen předat svou lásku ostatním prostřednictvím předmětů, které jsem navrhla."

 

Funkčnost

Návrhy Grethe Meyer jsou praktické a slouží vždy několika účelům. Jsou výsledkem dlouholetého vytrvalého úsilí, pečlivého zvažování a důkladného testování – to vše za účelem dosažení nejlepších postupů pro každodenní použití v kuchyních a u stolu.

 

Příběh Grethe Meyerové

 

Grethe Meyerová – celým jménem  Grethe Henriette Kjældgaard Meyer  (8. dubna 1918 – 25. června 2008) se narodila v roce 1918 v dánském lodním městě Svendborg na ostrově Fyn jako dcera režiséra Petera Christiana Meyera a klavíristky Meta Kirstine Kjældgaard. Díky zděděným technickým i uměleckým vlastnostem po rodičích studovala architekturu na Královské akademii výtvarných umění v Kodani, kde v roce 1947 absolvovala jako jediná žena ve třídě. Před založením vlastní firmy začínala jako výzkumná pracovnice v roce 1944 na  Statens Byggeforskningsinstitut (Dánský institut pro stavební výzkum) a již na škole se věnovala Bykkebogenu (knize o vývoji architektonických stylů a dekorů) - pozorování, měření a znalostí o dánských stavebních technikách a domácí výzdobě té doby.

Tento výzkum a výsledná publikace se staly základem výuky na Královské dánské akademii výtvarných umění po celá desetiletí. Grethe Meyer pokračovala ve své práci na Byggebogenu až do roku 1955. Poté pracovala pět let pro Dánský institut pro stavební výzkum. Zde se věnovala průzkumu a analýze věcí, které lidé potřebovali ve svém každodenním životě – nábytku, bytovému textilu, osobnímu oděvu a prádlu, knihám, kufrům atd. Základní myšlenkou je, že i ve velmi skromném bytě s jednou ložnicí může rodina žít pohodlný život.

Tato důkladná zkoumání se nakonec promítla do úložného systému Boligens Byggeskabe, který vznikl ve spolupráci s architektem Børgem Mogensenem. Byl koncipován tak, aby splňoval  všechny aspekty ukládání a skladování v domácnost a byl vnímán jako řešení úložný prostor všech dob. Grethe Meyer založila v roce 1960 vlastní designové studio Grethe Meyer Design. Její jméno je úzce spjato s designy, které s velkým úspěchem vyráběly mimo jiné světově známé firmy Royal Copenhagen a Georg Jensen. Jedinečné je zejména Blåkant (fajánsové nádobí), Hvidpot (porcelánové nádobí), Ildpot (kameninová série) a Kodaň (ocelové příbory).

 

Moderní mysl

Grethe Meyer měla jedinou dceru Dorthe. Jejím otcem byl kolega architekt Bent Salicath. Grethe Meyer se rozhodla, že si ho za manžela nevezme – ani žádného jiného nápadníka. Odmítla to, co bylo v té době považováno za ženskou povinnost.  Zasvětila svůj život kariéře a neustálému hledání funkčních a esteticky jednoduchých návrhů. Zcela moderní ve svém pojetí rodinného života a své vlastní role ženy ve světě designu, kterému většinou vládnou muži, žila Grethe Meyer sama se svou dcerou. V důsledku toho byla nucena pracovat ještě tvrději, aby se jí podařilo do života zaměstnané architektky začlenit osobní ambice a získat nezávislost jako designérka.

Život v práci

Grethe Meyer byla energická perfekcionistka,její práce byla všepohlcující. V rozhovoru pro dánské noviny Politiken v roce 2011 její dcera Dorthe Salicath vzpomínala: "Moje matka vždy pracovala, byl to její život. Když jsem byla dítě, brala mě s sebou na přednášky na Akademii výtvarných umění. Přes den seděla ve studiu a večer, když mě uložili do postele, pokračovala na různých designových soutěžích  dlouho do noci. Peněz bylo málo, ale ona měla představivost, aby z okolností něco získala a sama si věci vytvořila. Bydleli jsme v malém bytě, kde jedna místnost sloužila jak jako obývací pokoj, ložnice mé matky a jako její pracovna. Druhá místnost byla moje a myslím, že tato omezení jí opravdu pomohla rozvinout myšlenku, že věci by měly zabírat co nejméně místa." 

Zdá se zřejmé, že omezení a výzvy jejího každodenního života zásadně formovaly a inspirovaly designové myšlení Grethe Meyer - a její trvání na jednoduchosti, kvalitě, stohovatelnosti a multifunkčnosti.

Nádobí a dobré životní podmínky

Po těchto formativních letech se zdá přirozené, že stůl a kuchyň se stanou ústředními body pro její vlastní, nezávislou praxi. Vzdorovala odporu a skepsi z mnoha stran. Pět let pracovala na Blåkantu na své první kolekci pro Royal Copenhagen. Toto fajánsové nádobí zachytilo samotného ducha doby, znamenalo její průlom a stalo se ikonou roku 1960 a vzkvétajících let výstavby, optimismu a budování dánského sociálního státu. Nová prosperita umožnila mnoha rodinám nastěhovat se do svých vlastních nově postavených domů a vybavit je dánským designem.                                                                                                         

Jak ženy vstupovaly na trh práce, příprava a podávání jídel se staly spíše rodinnou záležitostí. Zrodil se koncept jídelní kuchyně, který vedl k nové poptávce po praktickém a funkčním nádobí, se kterým by bylo možné snadno manipulovat, skladovat ho, dát ho do myčky atd. Udržování speciálního nádobí určeného pro slavnostní příležitosti vyšlo z módy.

Jednoduché a přímočaré návrhy Grethe Meyer dokonale splňovaly tyto nové potřeby a společenské hodnoty. Elegantní a nenáročné byly stejně vhodné jak pro každodenní použití,  tak pro zábavu hostů. Grethe Meyerová by řekla: "Člověk nesmí mít příliš mnoho předmětů – rafinované věci patří do muzea."

Design by doing & dinning

Grethe Meyerová, která kombinovala humanistické myšlení s téměř vědeckou metodologií, promítala svůj přístup do všech svých návrhů; práce, přepracování, testování. Byla to úžasná kuchařka a velkorysá hostitelka. Její kuchyně a stůl fungovaly jako laboratoř, kde mohla své návrhy otestovat v praxi. Byla to kontrola jejich schopností a funkčnosti, experimentovala s tím, jak vařit a jak jídlo prezentovat.

Nikdy nebyla zcela spokojená, vždy měřila – zkoumala a zaměřovala se na každý jednotlivý detail, který by pomohl zlepšit každodenní život, uspokojit potřeby a hodnoty rychle se měnící společnosti. Zkoumala každý aspekt výroby i prezentace svých návrhů: způsob, jakým byly popsány a fotografovány, katalogy a obaly, vitríny,  prezentace obchodů a výstavy.

Nekomplikovaná krása

Když se Grethe Meyer v roce 1997 přebírala dánskou cenu za design, ohlížela se a zamýšlela nad svou kariérou, ocenila její úzké spojení s tradicí, hrdým dědictvím dánského řemesla a konceptem užitého umění pro každodenní použití: "Většinou se setkávám s novými úkoly tím, že se snažím stavět na dřívějších inspiracích a ideálech, zlepšovat je a tam, kde je to potřeba, aktualizovat jejich kvality při zachování toho, co považuji za důležité; konkrétně, že design musí být nekomplikovaný a výrobek snadno a pohodlně použitelný. Tímto způsobem si myslím, že se krása představí - krása, která dává lidem, kteří používají produkt, přirozené potěšení, potěšení, které pokud možno roste tím silněji, čím více je produkt používán. " 

Několik měsíců po tomto projevu Grethe Meyerová – v pravém souladu se svou postavou – oslavila své 80. narozeniny představením něčeho nového: 4 All Seasons, zcela nového konceptu stolu navrženého pro Royal Copenhagen.

Získání kreditu a jeho sdílení

Práce Grethy Meyer byla během jejího života skutečně uznána a oceněna. V soukromí byla velmi uzavřená, a to je pravděpodobně důvod, proč veřejnost znala velmi dobře její návrhy, ale ne tolik tvůrce za nimi. V Dánsku a v severských zemích získala  všechna možná významná ocenění a vyznamenání za design. V souladu se svou vírou ve společné úsilí – ducha spolupráce na samém základu dánského sociálního systému – nezapomněla se nikdy o tato vyznamenání podělit. Při přebírání dánské ceny za design v roce 1997 uvedla: "Protože nejsem malíř ani sochař... Nepřekládám své záměry do fyzických vzorků nebo jedinečných kousků. Proto se o cenu dělím se všemi řemeslníky, stříbrníky, chemiky, techniky a dalšími odborníky, kteří pochopili mé myšlenky a kresby a proměnili je v hotové výrobky." 

Grethe Meyerová, vždy ochotná uznat ostatní, byla si však také vědoma svých vlastních úspěchů a nikdy se nestyděla prosazovat to, v co věřila. Její energická síla, vytrvalost a odhodlání byly brzy uznány a zmíněny již v roce 1965, kdy obdržela prestižní ocenění Inaugurační cenu dánského průmyslového designu. "Považuji za velmi důležité, aby každý z nás vložil své plné úsilí do práce, kterou děláme, a abychom my tvořiví jedinci vytrvali, dokud nedosáhneme jádra, podstaty, duše hmoty."

https://www.grethemeyerdesign.dk/

Květa Čulejová

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu