Design Cabinet CZ

05.06. 2009 - 03.07. 2009

Heinz Art - Budoucnost designu inspirovaná tradicí

Soutěže

Galerie Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.

Potravinářská společnost Heinz a Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze představují výstavu „Heinz Art“. Jde o výsledek soutěže na téma „Budoucnost designu inspirovaná tradicí.“, kterou ke svému 140. výročí vyhlásila pro studenty VŠUP společnost Heinz.Touto soutěží odstartovala první ročník projektu „Heinz Art“, který si klade za cíl podporovat mladé tvůrce z různých uměleckých profesí. Pro první ročník si společnost vybrala obor design. Do soutěže byly zapojeny na čtyři desítky studentů designu z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Porota udělila první cenu Ondřeji Červenému, který tak získává finanční dar v hodnotě 20.000,- Kč, druhé místo obsadila Yveta Kroupová, což představuje zájezd do Londýna na výstavu 100% Design pro dvě osoby a třetí cena - 140 lahví kečupu Heinz, jako odkaz na letošní 140. výročí společnosti Heinz – připadla Anar Davaasanbuu. O společnosti Heinz Svým netradičním marketingovým a produktovým přístupem oslovoval Heinz i v minulosti tvůrce a umělce všech generací. Ikonická kečupová láhev Heinz inspirovala například slavného pop-artového umělce Andyho Warhola, který v roce 1964 vystavil v newyorské Stable Gallery netradiční „sousoší“, jež se skládalo ze stovek tvarově identických a na sebe poskládaných obalových krabic tehdejších nejdůležitějších potravinových značek včetně Heinz. Irská umělkyně Orla Walsh se v roce 2007 inspirovala lahví od kečupu Heinz pro své pop-artové obrazy. Kolekce obrazů jejího netradičního pojetí kečupových lahví je vystavena v centrále společnosti v Pittsburghu. Nadčasovost a inovativnost se pojí s Heinzem již po mnoho desetiletí. Průkopnické prvenství drží Heinz i v otázkách designu obalové techniky. Vše začalo v roce 1869, kdy teprve 25letý Henry J. Heinz založil se svým sousedem L. Clarencem Noblem na okraji amerického města Pittsburgh společnost Heinz Noble and Company. Mladičký Henry záhy pochopil, že obal je pro produkt stejně důležitý jako jeho obsah, a zatímco jeho konkurenti prodávali své výrobky v tmavých sklenicích, aby skryli nedostatky, Heinz balil svůj ručně strouhaný křen do průzračných sklenic, aby demonstroval jeho čistotu. Etiketa, která je dodnes nedílnou součástí každého obalu produktu Heinz a svým tvarem představuje symbol Pensylvánie, rodné země zakladatele společnosti, získala již koncem 19. století ikonický status. Vedle etikety dosáhla světového věhlasu i zmíněná láhev od kečupu Heinz. Stal se z ní spotřebitelský artefakt, který zaplňuje lednice konzumentů po celém světě. Láhev byla patentována již v roce 1882 a od té doby pouze sedmkrát změnila svůj tvar. V roce 2003 představil Heinz významnou inovaci – otočil plastovou láhev dnem vzhůru - a určil tak způsob, jakým je dnes servírován kečup po celém světě. Náměstí Jana Palacha 80, Praha 1 Otevřeno: denně / 10 - 18 hod Vstup zdarma

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu