Design Cabinet CZ

25.08. 2013

Hraje vám páteř? Představujeme protetické hudební nástroje

Novinky

Vědci vyvinuli řadu nositelných interaktivních hudebních nástrojů, které reagují na pohyby těla.

Sledujeme-li hudebníky v akci, často se nám může zdát, že jejich nástroje jsou přirozeným prodloužením jejich těl - jakoby housle vyrostly z jejich klíční kosti.


Tým výzkumníků z McGill University zabývající se vstupními zařízeními spolu s Laboratoří hudební Interakce posunuli tuto myšlenku o krok dále a vyvíjí řadu protetických hudebních nástrojů, které „vyrůstají" z těl umělců jako futuristické nové končetiny.

„Myslíme si, že nástroje jsou méně o objektech samotných, než o tělesných gestech, které podněcují", říká Ian PhD Hattwick, který poslední tři roky pracuje na projektu se svým kolegou Josefem Mallochem. Bereme tuto myšlenku doslovně a vytváříme nástroje, které jsou doslova veškerým pohybem umělce.

Zářící přízračné bílé světlo, průsvitná páteř se prořezává zády umělkyně, vlní se s jejími svíjivými pohyby na podlaze ovlivňujícími tajuplný syntetizovaný zvuk. Další umělec vytrhává páteř z jejích zad a začíná ji hladit, jako by se mazlil s hadem, čímž proměňuje tak zvukovou stopu, jako by z jiného světa, zatímco umělčiny prsty tančí podél obratlů páteře.

„Chtěli jsme zastřít hranici, kdy je hudební nástroj předmětem, a kdy je částí těla," říká Malloch.
Pro nošení těchto objektů se umělci musí naučit nové pohyby a přizpůsobit podle nich i svá vlastní gesta. Kdybyste měli externí páteř, také byste se pohybovali velmi odlišně."

Za použití digitální výrobní technologie, včetně řezání laserem a 3D-tisku, vyvinul tým páteře, hrudní koše a hledí, z nichž každé reagují na pohyb jiným způsobem. Tvořeny zakřivenými plochami transparentního akrylátu, žebra a hledí obsahují inerciální měřící jednotky a jsou po celé své délce citlivé na dotyk, což umožňuje umělci nastavení zvuku ručně i prostřednictvím pohybu. Vybaveny bezdrátovými datovými převodníky, nástroje vysílají signály do open-source P2P softwarového systému, který mění gesta na zvuky. (Pozn.: P2P -„peer to peer" - druh počítačových sítí.)

Páteře umožňují přirozené ohýbání a kroucení a obsahují série tří měřících přístrojů rozmístěných do určitých bodů. Jsou vybaveny kombinací akcelometrů (ty mazané věcičky v mobilních telefonech, které nám překlápí obraz), gyroskopu, který snímá úhlovou rychlost a magnetometru, který měří sílu magnetického pole. Při srovnávání výsledků těchto senzorů v místech páteře mohou konstruktéři vytvořit obrázek její orientace a tvaru, který je pak použit k určení zvuku, který bude vyroben.

„Chtěli jsme, aby hudební náčiní měla jednoduchost dobře vyrobeného nástroje, a to i v případě, že účel tohoto nástroje může být záhadný," říká Halloch. Vysvětluje, jak jsou jednotlivé kusy vyráběny bez šroubků a hřebíků, plastové obratle prostě drží pohromadě pomocí tření - opět napodobují kostru.

„Nechtěli jsme, aby vypadaly jako ručně vyráběné, ale aby vypadaly jako vyrobené imaginárním futuristickým strojem."
Mohou vypadat takhle, ale technologie určené k nošení se stávají více a více dostupnými, s příchodem Google brýlí a technologií plošných spojů může performativní protetika najít publikum i mimo jeviště.

 

Více informací na http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=7g04OKbuJCs

Převzato a přeloženo z http://www.theguardian.com/

Květa Čulejová

 

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu