Design Cabinet CZ

11.02. 2020

IMM – mezinárodní veletrh nábytku v Kolín nad Rýnem 2020

Recenze

Označení letošního roku 2020 je hezky baculaté. Numerologové by jistě předpověděli, co tato čísla přinesou celé společnosti. Ještě hezčí číslice nás čekají například v roce 2222, ale to už tu zřejmě nebudeme.

Musíme však doufat, že tu bude naše zeměkoule. Konečně nastala doba, kdy i v nábytkovém prostředí zcela vážně a intenzivně rezonují hlasy, abychom ji začali šetřit i pro nastávající generace. Je to vidět především na významných evropských nábytkových výstavách, kde je obrovská koncentrace těch, kteří mají s touto problematikou něco společného, ať už jsou to výrobci, prodejci, designérské skupiny nebo finančníci. Předmětem jejich úsilí je nabídka kvalitního bytového vybavení vzniklého šetrnými procesy pro koncové zákazníky na všech úrovních cenového vějíře. Hesla jako udržitelnost a upcycling jsou už nedílnou součástí firemní prezentace.

Naše budoucnost a záruka kvalitního bytového vybavení je v rukou dnešní odborné mladé generace a ta by k tomuto tématu rozhodně neměla být lhostejná. Její angažovanost je ale ovlivněna úrovní pedagogů. Pravidelná návštěva nábytkových výstav jako výkladních skříní různých názorů na bydlení a přehlídka inovací by měla být samozřejmostí pro studenty nábytkových oborů na všech úrovních studia.

Lednová výstava v Kolíně nad Rýnem je příjemně načasovaná hned po Vánocích a všichni se na ni těší plni očekávání, co nového přinese. Jakkoliv působí název imm cologne 2020 učesaně, samotný provoz ve výstavním areálu je poněkud zmatený. Za plného provozu se totiž dokončuje jeho přestavba. Cílem je přesunout část návštěvníků do středního (východního) vstupu a odlehčit tak vstup severní, který nemá odpovídající parkovací zázemí, ani přímou vazbu na hromadnou dopravu. Velkorysý veletržní bulvár se najednou jeví jako poněkud předimenzovaný a hledání nového umístění některých expozic tak trochu komplikuje pobyt těm, kteří bojují s nedostatkem času.

Logické členění jednotlivých expozic dle sortimentu je dávno passé. S dlouhodobým trendem obytných kuchyní přichází tendence nabídnout zákazníkům komplexní bytové zařízení, a tím si je udržet. Příkladem může být rakouská firma Team 7, která vedle nekonečných variant řešení společenského prostoru, pracovny či ložnice nabízí i sofistikované kuchyně a spoustu různých solitérů. Společným jmenovatelem je materiál – masivní dřevo. Další příčinou zdánlivého chaosu v umístění firem v halách je přirozený vývoj. Nová firma si musí lepší pozici tzv. zasloužit, a to kvalitou svých produktů a dlouhodobou účastí. Z tohoto pohledu je třeba vyzvednout firmu TON, která už dnes obhájila skvělou lokaci. Od loňska si polepšila i další česká firma Todus.

 

Základní motto – individualizace

Současný nábytkový segment připomíná jakýsi obrovský hrnec namíchaný tak trochu jako dort pejska a kočičky. V zásadě je vše povoleno. Těžko lze vysledovat nějaká na první pohled čitelná pravidla, preferované materiály, barvy, styly či trendy. Vedle ekologického podtextu je základním mottem individualizace a od toho se odvíjí naprosto všechno.

Vystavovatelé se snaží všemi způsoby podpořit touhu spotřebitelů po lepším bytovém zařízení. Jedním z efektních nástrojů bývá zpravidla barevnost. Ta se běžně projevuje napříč celým sortimentním spektrem a v jisté míře odráží právě společenskou náladu. Letošní barvou měla být modrá, ale nijak masívně se to neprojevilo. Je to totiž barva z hlediska jejího psychologického působení spíše komplikovaná, a tak je její použití v interiéru značně omezené.

Na druhé straně se objevují tendence hledat v rámci udržitelnosti místo trendových barev barvy stálé, které mají nejméně 10 let tvořit základ pro tvorbu různých stylových řešení. Paleta tzv. stálých barev je každoročně doplňována. Příkladem této koncepce je Kolínský projekt – Colornetwork@. První z palety tzv. sustained colors je přírodní odstín „be rotted“. Do interiéru vnáší pohodu, klid a pevné zakotvení v podobě tzv. přírodního, italského nebo skandinávského bydlení.

Individualizace se projevuje i v použitých materiálech. V expozicích lze potkat třeba stůl z vykartáčovaného masivního dřeva doplněný plyšovými židlemi s mosaznou konstrukcí, protipólem je množství nafukovacího nábytku včetně svítidel, ostatně právě osvětlení věnuje v poslední době imm cologne mimořádnou pozornost, ať už jde o svítidla jako exponáty nebo svítidla jako bytové doplňky. V expozicích lze potkat i ikonické produkty 60. let, např. lampy, které navrhl  Achille Castiglioni.

Úložný nábytek se jeví jako objemově zlehčený, v oblasti velkého úložného prostoru lze narazit na skříně s různou hloubkou nebo úsporné minišatny, a to i v oblasti úložného nábytku pro děti. Stále se vyskytující zvýšené plochy dvojlůžek hledají cestu, jak odbourat „bednovitost“ např. umístěním na lehkou kovovou podnož. V matracích stále dominují pružiny.

Úložné systémy do obytných prostor jsou spíše úsporné, samozřejmostí je ale množství doplňujících solitérů včetně domácích kanceláří, miniprostorů pro duševní činnost nebo drobných úložných prvků často uzavřených svislou roletou. Velkým tématem jsou nejrůznější květinové stolky a další prvky umožňující doslovnou invazi květin do interiérů.

Odpočivný nábytek pokračuje ve dvou velikostních řadách: velkorysé sestavy i kompaktní řešení. První řešení je typické pro Itálii, druhé spíše pro skandinávské firmy. Je to reakce na pokračující megatrend urbanizace. Příliv obyvatel do velkých měst generuje zvyšování nájemného a potřebu malých bytů. Prostorově úsporná nábytková řešení ale nutně nemusejí být levná. Jedním z příkladů může být alabastrový stolek Full moon firmy Edra. Tento způsob zařizování se jmenuje luxusní minimalismus a na imm cologne 2020 má svoje četné zástupce. Dokonalost zpracování je samozřejmostí. Dominují jednobarevné textilie. Dezény se vyskytují na různých doplňcích, případně na outdoorovém nábytku.

Dětské expozice jsou zaměřeny na všechny fáze růstu. Podmanivá barevnost i design neopomíjející ergonomii. Nechybí řezy matracemi a potěšující je i množství edukativních hraček jako divadélko, obchůdek, pošta nebo kuchyňka.

Das Haus

Pro lepší orientaci návštěvníků předkládá imm cologne různé koncepty, modely a vize. Jedním z projektů je tzv. Das Haus – konceptuální řešení bydlení, které bývá svěřeno oborové celebritě a funguje od roku 2012. Letos se této cti dostalo dvojici španělských designérů skupiny MUT design. Tím se zařadili mezi takové osobnosti, jako Sebastian Herkner, Todd Brache, Luca Nichetto a další.

Španělé předvedli působivé řešení vycházející z jižní mentality a klimatických podmínek. Nosnou myšlenou jejich vize bylo téma outdoor, které už delší dobu patří mezi megatrendy prosazující kvalitnější trávení volného času v exteriéru. I na letošním imm cologne se mnohé firmy k tomuto proudu přiklonily, a to i zarputilý zástupce klasického bydlení – firma Cassina. V duchu tohoto megatrendu byly mnohé instalace doplněny bezdrátovými svítidly dobíjenými přes USB.

Univerzální design

Nábytek je od nepaměti výrazem společenského klimatu. Evropská společnost je multikulturní. Designéři při své tvorbě proto musejí myslet na to, aby jejich řešení splňovala různé požadavky. Vzniká tak vlastně univerzální design, jak zmínil italský designér Luca Nichetto během prezentace své nové kolekce odpočivných prvků pro německou firmu Rolf Benz. Přitom neopomenul zdůraznit, že část svého života strávil ve Skandinávii.

Stejně působivá byla prezentace bosensko-hercegovinské firmy Zanat, která ke spolupráci přizvala takové osobnosti, jako Jean-Marie Massaud nebo Sebastian Herkner. Jeden Francouz, druhý Němec, oba museli pochopit firemní filozofii, která vycházejíc z místních tradic generuje produkty s výrazným uplatněním ruční práce. Tím předává kulturní dědictví své země dalším generacím. To jsou zcela odlišné pohledy na designérskou činnost.

Smart bydlení

Informační technologie nenápadně pronikají do všech oblastí lidské činnosti včetně bydlení. Tento fenomén sleduje už několik let projekt Smart home, který se v důsledku svého vývoje přejmenoval na Smart village. Je zacílen na mladé uživatele, kteří s touto technikou vyrostli, ale myslí i na seniory a handicapované.

Ovládání různých funkcí pomocí gestikulace nebo hlasem, sledování videí nebo TV přes zobrazovací fólie na přední ploše nábytku nebo informace o předpovědi počasí rovnou v předsíňovém zrcadle jsou už běžnou součástí Smart bydlení. Letos přibyly ložnice s integrovanou saunou. Dalším komfortem jsou vyklápěcí lůžka pro lepší uléhání a vstávání. Případný pád na zem aktivuje čidlo, které přivolá pomoc a rozsvítí před domem pro lepší orientaci sanitky.

Mezi letošní „vychytávky“ patří i pracovní deska, kterou lze výškově polohovat a dle potřeby přemístit až ke stropu nebo ovládání teploty vody ve sprše či umývadle pomocí dotykového panelu. Smart prvky najdeme u vstupních dveří, v garáži, úklidové místnosti, prostě kdekoliv.

A jaké je poselství imm cologne?

Oficiální prohlídka areálu po stopách trendů, kterou každoročně organizuje imm cologne, zahrnula mezi 12 navštívených firem i český TON. Domnívám se, že je to pro nás velká čest a troufám si tvrdit, že to mohlo být ovlivněno i úspěšným projektem domu Das Haus 2018, k jehož vytvoření byla přizvána dnes již mezinárodně uznávaná česká designérka Lucie Koldová. Ta totiž ve svém domě použila i produkty navržené pro TON.

imm cologne nabízí tisíce pohledů a řešení, které nelze za dva dny obsáhnout při zachování zdravého rozumu. Kdyby se potkali dva, tři nebo deset návštěvníků, tak by se zřejmě shodli na tom, že každý z nich viděl něco jiného. I když imm cologne 2020 nepřinesl žádné revoluční a převratné změny, je rozhodně výpovědí o našem životním stylu a snahách o naplnění tužeb každého člověka po harmonickém, funkčním a zdravém bydlení v kontextu výroby šetrné k našemu životnímu prostředí. Je dobré být u toho.

Ludvika Kanická
Foto: autorka

Převzato z časopisu Dřevařský magazín 1-2/2020

www.drevmag.com

 

 

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu