13.12. 2010
Interieur 2010 v belgickém Kortrijku
Recenze
22. ročník Interieur 2010 veřejnost opět nezklamal. Platforma par excellence pro více než 250 mezinárodních vystavovatelů, mladých designérů a rostoucích talentů; neodmyslitelná součást pro každého, kdo chce držet krok se světem současného designu. Výběr toho nejlepšího designu se nabízel po deset říjnových dní návštěvníkům na bienále v belgickém Kortrijku. Letos výstavu navštívilo 92 138 návštěvníků!
Hlavním tématem Interieur 2010 byl 'nový svět'
„Design má hlavní roli v 'novém světě', protože je to stále více mezioborová disciplína. Design je všude, od jednoduchých a základních tvarů věcí každodenního užití až po produkt, který se rozhodneme koupit. Reálná funkce současného designu se zakládá na zvyšování životního standartu uživatelů, vytvářením potřebných objektů, které jsou zároveň krásné".
Giulio Cappellini (IT), Cerative director Cappellini & member, porotce INTERIEUR 2010 Design Competition
Téma 'nový svět' navrhl japonský architekt Junya Ishigami (°1974), který byl čestným hostem Design bienále Interieur 2010. Prezentoval se tu projektem 'PICNIC' vyrobeným firmou Living Divani (IT). Bílý opar zosobněných kovových židliček, které jsou starostlivě vybaveny čepkami, šálami a ponožkami, schází snad už jen promluvit. Instalace sama za sebe tak zodpověděla otázku, proč je Junya Ishigami nazýván „zázračným dítětem současné architektury". Na benátském Bienále získal Zlatého lva za instalaci "Architektura jako vzduch: studie pro zámek La Coste", ve kterém zkoumá novou formu průhlednosti a lehkost materiálu, což jsou klíčové prvky stylu tohoto mladého japonského architekta. Výběr čestného hosta nebyl náhodný. Poprvé ve své historii bienále zastal tuto čestnou povinnost host z Asie a ne z Evropy. Nic naplat, Japonsko zůstává zdrojem kreativního a inovativního myšlení a orientace designu směrem na východ můžeme dnes brát jako světový trend.
Lidé, hosté, myšlenky...
Je zvykem, že uniformy personálu a hostesek vždy navrhuje belgický návrhář. V minulých ročnících to byli zejména Walter Van Beirendonck, Kaat Tilley a Xavier Delcour. Letošní tón v barvách Pantone udával belgický návrhář Black Balloon. Kreativními mozky grafického stylu Interieur 2010 se stali Cleo Baele a Sarah; držitelé prestižního ocenění "Ginger a Fred".
Ústřední fórum celé výstavy (které nešlo minout i díky opravdu velkému a růžovému psiku „z lega") poskytlo prostor pro rozsáhlý program přednášek, workshopů, diskusí a prezentací. Jména jako Dan Formosa (USA) - zakladatel Smart Design, Agnete Enga (SE) - hnací síla Femme Den nebo designér Tom Dixon, netřeba představovat.Svými multikulturní projekty upoutali pozornost mezinárodních výrobců, (jako je například Moroso), návrhářské duo Doshi Lieven (IND / UK). Profesor Andrea Branziho (IT) přednášel na téma 'věci, doteky a území', a představil svoji zbrusu novou knihu 'Vyrobeno v Belgii'. Designer Piero Lissoni (IT) hovořil o spolupráci s italským nábytkářským výrobcem Living Divani. Potkat jste se mohli také s designérem James Irvinem (UK) a s mnoha dalšími osobnostmi.
Také letošní porota se skládala z opravdových špiček světového designu. Nechyběli mezi nimi projektanti a kapitáni průmyslu, jako Giulio Cappellini (IT), Nipa Doshi (IND), Marcus veletrhy (UK), Pierre Keller (CH) a Lowie Vermeersche (BE).
Kdo je Bram Boo
Belgičan Bram Boo (°1971) byl porotou zvolen designérem roku 2010. Podle jeho slov: „úložný a pracovní prostor, stejně tak jako místo pro volný čas nesmí být v rozporu ani se navzájem vylučovat". Designér, který porušuje pravidla, aby je přepsal podle svých vlastních zákonů. Své nábytkové objekty vyvíjel ve své dílně, kde vzniklo mnoho prototypů. Promyšlený humor svého designu vtisknul řadě belgických a mezinárodních výrobců a značek. Svoji práci nabízí ve sbírkách Indera (BE), Feld (BE) a Drisag (BE) nebo školní nábytek z Vannerum (BE).
Design při práci
V roce 2009 vyhlásila Nadace zbrusu novou disciplínu 'Design při práci', se zaměřením na inovaci, vývoj produktů a design. Kategorie soutěže jako jsou péče, komunikace, domácnost, volný čas, mobilita a práce, měly okamžitý úspěch a uvidíme, zda se disciplína stane stálou součástí bienále i v příštích letech.
Vize, koncept, propagace
Novinář Brigid Grauman napsal v roce 2008 ve Financial Times: 'Interieur stále vyčnívá mezi nepřeberným množstvím designových veletrhů na celém světě."
Založení nadace Interieur se datuje od roku 1967 a reaguje na ideály francouzských studentů a rebelů z konce 60. let, které zasáhly a šířily se po Evropě i USA. Na rozdíl od jiných nábytkových výstav, které nabízejí směs starého, nového, kýče i designu, Inadace Interieur chtěla vždy svoje bienále orientovat pouze k podpoře nejnovějších současných forem a integraci v interiéru, vnuknout moderní design a vnitřní inovaci užitným věcem,a to nejen pro komerční účely. Iniciátoři nestavěli čistě na estetické nebo obchodní propagaci; konečným cílem bylo podnítit veřejnost k diskusi, která by mohla vést k návrhu, jak přispívat k lepšímu světu. Na rozdíl od jiných organizátorů veletrhu, přijala tehdy nadace Interieur status neziskové instituce, takže masová komerce naštěstí neměla šanci.
Jedinečnost konceptu dosáhla mezinárodního významu, obrat, počet návštěvníků, počet vystavovatelů a světově proslulých designových značek, články v tisku...ukazují to, že tento inovativní model prospívá designu jak po kulturní, tak po komerční stránce. Interieur jednoznačně usiluje o symbiózu kultury a komerce, protože design je disciplína, kde se obchodní nabídky a poptávky spojují s nejnovějším vývojem v celé řadě odvětví. Většina z nich zakoření v oblasti kultury - umění, architektury, ekologického plánování, filozofie, sociologie a psychologie, médií, marketingu, hudby a módy. Interieur se konal poprvé v roce 1968 a letos oslavil 22. Narozeniny!
Celosvětové uznání
Výstavní prostor Kortrijk Xpo se v průběhu let rozrostl z jedné haly (4.000 m²) do šesti výstavních hal (40.000 m²). Ani tato plocha však nepojme stále se zvyšující poptávku po stánku. Právě proto, že Interieur bienále nikdy nebude schopen uspokojit neustále rostoucí poptávku po výstavním místě, byly předloženy mimořádně přísné požadavky na konstrukci stánků a jejich konceptů. Proti všem pravidlům hry je uspořádání výstavy a veškeré grafické práce obměňovány pro každé bienále! Každé bienále bylo svěřeno jiným architektům a koordinátorům designu, mezi které patří například Jan Pieter-Ballegeer, Moniek E. Bucquoy, Marc Dubois, Max Borkai, Farida O Seery, Dieter Van Den Storm Jejich úkolem bylo usilovat o synergii v rámci různorodé směsice obchodních a kulturních zájmů. Navíc skutečnost, že to nejlepší z designu nábytku se shromážďuje na relativně malém, příjemném místě, kde si návštěvník může dovolit ten luxus pohodlně a v jednom dni na sebe nechat působit a promlouvat expozice, zůstává nejdůležitějším tajemstvím obecného úspěchu Interieur. Přesto, že se nadace rozrostla, nechce změnit svůj postoj: růst pomalu, ale jistě, pečovat o své zákazníky, definovat design den po dni, skloubit ekonomiku a kulturu, a tak pochopit trh.
Interieur bienále získal v roce 1994 cenu za design Evropského hospodářského společenství a cenu DME Design Management v roce 2008, čímž si zasloužil celosvětové uznání.
K prestiži, noblese a odbornosti přispívá zejména široký výběr na slovo vzatých odborníků z celého světa, kteří se svoji přítomností a mnohdy i volnými diskusemi či přednáškami zasloužili o kreativně nabitou atmosféru a dali volné pole působnosti představám návštěvníků.
Čestní hosté Interieur bienále od samého počátku
1968 Simon Mari Pruys (NL)
1970 Raymond Loewy (US)
1972 Gio Ponti (IT)
1974 Verner Panton (DK/CH)
1976 Gillo Dorfles (IT)
1978 Philip Rosenthal (DE)
1980 Jean Prouvé (FR)
1982 Alessandro Mendini (IT)
1984 Herman Liebaers (BE)
1986 Philippe Starck (FR)
1988 Geert Bekaert (BE)
1990 Andrea Branzi (IT)
1992 Dieter Rams (DE)
1994 Japser Morrison (UK)
1996 Jean Nouvel (FR)
1998 Rolf Fehlbaum (CH)
2000 Konstantin Grcic (DE)
2002 Michael Young (UK)
2004 James Irvine (UK) & Kirsti Paakkanen (FI)
2006 Alfredo Häberli (CH/ARG)
2008 Jaime Hayon (ES)
Na závěr přikládám ještě pár fotek města, protože až se v Belgii nabažíte designu, malebná městečka, horká čokoláda, malinové pivo a cyklisté v oblecích i dámy na podpatcích vás jistě přesvědčí, že návštěva bienále splnila svůj účel; spokojení, namlsaní a příjemně unavení se můžete uvelebit na sedadle českého autobusu.
Tereza Svobodová