08.02. 2009
K rozhovoru s Giugiarem Giorgettem
rozhovory
V rozhovoru s významným italským designérem Giuiarem Giorgettim, který byl na konci šedesátých let minulého století mj. spolutvůrcem modelů Škoda 720 a 760 jsme slíbili, že se k tomuto námětu vrátíme. Žádný z těchto vozů, v té době inovativních a srovnatelných se světovou produkcí se na našich silnicích neobjevil Proč?
V historii AZNP asi neexistuje větší nerealizovaný projekt nežli Škoda 720. Vývoj Škody 720 byl započat kolem července 1967 a trval zhruba do roku 1971, kdy byl více méně definitivně ukončen. Škoda 720 byl vůz klasické koncepce na poměrně vysoké technické úrovni, některé ohlasy jej srovnávaly například s tehdejším BMW. Šlo o ucelenou modelovou řadu, ve které byly zastoupeny jak sedan, tak i kombi, hatchback a pro sportovní příznivce i kupé. Na tvorbě karoserií se podíleli jednak čeští designéři Žáček a Brokeš, jednak italský designér Giugiaro, pro kterého byla tehdy byla Škoda 720 jeho první velkou zakázkou.
Vůz byl vybaven v základní verzi motory o objemu 1250 a 1500 cm3 OHC. Motor byl řešen od počátku jako stavebnice, byl dostatečně robustní a velký, takže záhy vznikly jeho modifikace 1600, 1800 a 2000 cm3.
Vývoj modelu byl prakticky kompletně hotov, byly provedeny i životnostní zkoušky, avšak k realizaci sériové výroby nedošlo. Důvodů, proč se tak stalo, kolovalo mezi zasvěcenou veřejností mnoho, nejčastější byl, že si to údajně nepřál tehdejší SSSR. Skutečnost ale byla jen jiná.
SSSR žádnou výrobu nezakazoval, naopak. Vedení SSSR tlačilo na své bratrské státy, aby vyvíjely a vyráběly své vlastní automobily, neboť jeho závod LADA v Togliatti nestíhal výrobu ani pro domácí trh, natož pro bratrské země, navíc byly automobily vždy velmi dobrý vývozní artikl, za který se daly získat devizy. Pravdou však je, že příchod nového modelu byl nešťastně načasován do období normalizace, kdy se vyměnilo vedení prakticky na všech úrovních a sliby, které platily před prověrkami, neplatily po nich. Dále se investovaly velké peníze do industrializace Slovenska a na investice do české, moravské a slezské části již nezbylo.
Jako "památka" po Škodě 720 zůstal motor. Motor vynikajících parametrů, který si záhy rozebrali závodníci na všech úrovních a "roubovali" jej do svých závodních vozů. Motor se dočkal i dalšího vývoje, stoupl jeho výkon, dočkal se i přeplňované verze a čtyřventilového rozvodu. Bohužel však došlo brzy ke změně sportovních předpisů a vozy s těmito motory mohly startovat pouze v závodech do vrchu a autokrosu. Zde si však vedly velice dobře a některé z nich jezdí dodnes.
Více informací, technických detailů i obrázků najdete v publikaci Cedrych René Mario, Nachtmann Lukáš: Škoda – auta známá i neznámá, druhé upravené vydání, Grada, Praha 2007 (ISBN 978-80-247-1719-7).
O modelu Škoda 720 chystá v nejbližší době Česká televize samostatný díl v cyklu „Zašlapané projekty".
Více informací: EOH-4 - Archiv společnosti Škoda Auto;
tel: +420 326 8 31133 | +420 326 8 32040 | eFax: +420 326 8 40338
Lukas.Nachtmann@skoda-auto.cz | www.skoda-auto.cz | www.skoda-auto.com
Technické údaje pro zájemce
Verze | 1250 | 1500 |
Vrtání × zdvih | 80 × 61,5 | 80 × 74,5 |
Počet válců | 4 | 4 |
Zdvihový objem | 1236 ccm, OHC | 1498 ccm, OHC |
Maximální ýkon | 48.5 kW/5500 ot | 62.5 kW/5300 ot |
Kroutící moment | 98 Nm/4000 ot | 125 Nm/4000 ot |
Sportovní verze
Verze | 1600 | 1800 | 2000 | 1800 Turbo |
Vrtání × zdvih | 82 × 74.5 | 87 × 74,5 | 87 × 84 | 87 × 74,5 |
Počet válců | 4 | 4 | 4 | 4 |
Zdvihový objem | 1592 ccm, OHC | 1771 ccm, OHC | 1997 ccm, OHC | 1771 ccm, OHC |
Maximální ýkon | 106.7 kW/6250 ot | 113.3 kW/6250 ot | 119.8 kW/6000 ot | 175.2 kW/6000 ot |
Kroutící moment | ? | 183 Nm/5000 ot | 210 Nm/5000 ot | ? |