26.08. 2024
Kampaň kolem „Zírání“ je zavádějící
Design v souvislostech
Grafičtí designéři sociální reklamy dostali v posledním období výraznou finanční podporu. Ve spolupráci s pražskými dopravci se rozjela kampaň „Zírání“, která vzhledem ke své kvalitě samozřejmě budí i zpochybňující reakce. Nejvíce proto, že mnohem většímu problému – nepřístupnosti vyhrazených sedadel pro zdravotně postižené ve veřejné dopravě, se nikdo nevěnuje a některá média se jej snaží i bagatelizovat. Je dobré si také všimnout, že organizátoři se snaží kampani přidat na váze informacemi o závažných sexuálních přestupcích, jejichž spojování je s pohledy na zajímavé muže a ženy těžko zdůvodnitelné. Naznačují tím, že grafické provedení kampaně se minulo s podstatným cílem a mělo vypadat značně jinak.
Sociální reklama si nevšímá ani dalších významných jevů, jako třeba nefunkčních debat o veřejných tématech na internetu. Lidé jimi ztratí spoustu času, ale také negativně přispívají k rozhádanosti společnosti a izolaci sociálních skupin.
Přinášíme ukázky, jak na to reagují další produkty sociální reklamy, které oplývají uvážlivostí a odstupem. Bude je schopen internet tak atraktivně šířit, jako ty málo funkční a méně důležité?
Bohuslava Nekolná
Líbí se vám článek? Můžete ho sdílet.