09.12. 2020
Karolína (Čaplová) Nováková
rozhovory
Co tě nejlépe vystihuje jako osobnost?
Brýle, smích, veliká rodina, Vespral Gran Reserva a šílený tanec.
Jak se tvůj život proměnil, když do něj vstoupil grafický design?
Vlastně od základu, šla jsem z gymplu s všeobecným zaměřením rovnou na Sutnarku do ateliéru doc. akad. mal. Ditty Jiřičkové. Dostal mě tam asi potenciál, rozhodně ne grafické schopnosti. Takže začala velká dřina. Typografická pravidla, boj s grafickými programy, tiskem. Naštěstí jsem potkala spoustu skvělých učitelů a hlavně spolužáky, teď parťáky v boji s grafickým designem. V současné době jsem v tomhle světě přes čtyři roky a teprve letos jsem si dovolila o sobě říct, že jsem grafický designér. :D
Do soutěže jsi přihlásila Prahou - výtvorník a výletník. Jak je kniha koncipována?
Je to průvodce Prahou pro děti a jejich rodiče. Je rozdělený na 10 pražských částí a každé části jsem věnovala dvě dvojstrany s úkoly a tipy na výlety. Některé úkoly se dají dělat doma od stolu, za jinými je třeba vyrazit ven. Výletník rozvíjí jak vlastivědný znalosti, tak i dialog mezi rodičem a dítětem. Nahrazuje telefon v ruce za pastelky a batůžek.
Tvoříš v rámci grafického designu nejraději pro děti?
Asi ne nejraději, ale ráda. Baví mě, jak obrovské jsou možnosti dětské fantazie. Četla jsem nedávno, že právě s dětskou fantazií je to v současné době docela na štíru. Tak jsem ráda, že touhle prací přispívám svou trošku do mlýna, aby děti o svoji fantazii nepřišly. Hodně mě zajímá vzdělávání, učení se o světě i sám o sobě. Takže tenhle projekt i karty proti Úzkosti, které jsem do NCSD přihlásila spolu s Výletníkem, jdou v takovém didakticko-objevném duchu. Dětství je čas učení a taky bezbřehý čas fantazie, bez požadavků na vysoký design. To mě baví. Ráda bych se podobným projektům věnovala i dál.
Odkud jsi čerpala inspiraci?
Jsem ve své grafické práci dost intuitivní, takže inspirace byla spíš podvědomá.Doc. Kristina Fišerová, pod níž Výletník vzniknul, ho připodobňovala k pracím Michaely Kukovičové. Abych ale byla upřímná, i když je to trapas, její práce jsem viděla poprvé, až potom, co se o ní p. Fišerová zmínila... Určitě na mě měly vliv knížky z dětství, hlavně Daisy Mrázková. A koncept tvořivý sešit – výtvorník jsem si přivezla z Krakowa, kde jsem strávila semestr v rámci Erasmu. V Kazimerzi jsem narazila na skvělý knihkupectví, kde jsem pro nejmladšího bráchu koupila právě takový tvořivý sešit o ekologii – Wytwórnik ekologiczny od Baobaby Studio. Ten nápad, vzdělávat děti skrz tvoření, mě nadchnul.
Co ti zapojení do soutěže a zpracování projektu přineslo? Získala jsi nové dovednosti?
To bezesporu. Dalo mi to víc drajvu do tvorby a taky radost, že má moje práce odezvu. Byla to pro mě příležitost vytáhnout svoji práci na světlo boží. Díky NCSD se o mých projektech dozvěděli i moji kamarádi z „normálního světa“.
Na jaké práci zrovna teď pracuješ a co plánuješ do budoucna?
Je toho hodně. V současné době jsem na magisterském studiu u prof. Vaňka a doc. Kristiny Fišerové, tam se tenhle semestr potýkáme s redesignem Českého lva. A k tomu pracuju jako grafik v plzeňské studijní a vědecké knihovně, pro kterou právě dokončuju výstavu k 70. letům od založení. Pomalu taky začínám přemýšlet nad diplomkou, a k tomu s manželem rekonstruujeme kuchyň. Takže projektů je až nad hlavu.
Děkuji za rozhovor.
Andrea Vaňourková