Design Cabinet CZ

19.06. 2013 - 21.07. 2013

Kolem aneb Unosto v Leporelu+

Výstavy

Osm členů skupiny Unosto a jejich tři hosté se sešli nad zdánlivě prostým úkolem vytvořit náhrdelník. Nebyli omezeni materiálem ani formou a jediným záměrem proto bylo navrhnout a vyrobit šperk, který lze nosit kolem krku. Na výstavě příznačně nazvané Kolem se můžete přesvědčit, že náhrdelník má nekonečně mnoho podob a že se snadno také stane osobním uměleckým dílem.

Sdružení Unosto vzniklo v roce 2011 jako platforma pro propagaci českého šperku a talentovaných šperkařů. Zakládajícími členy jsou autoři šperků Markéta Richterová, Klára Šípková, Kateřina Řezáčová, Lucie Houdková, Karla Olšáková, Kateřina Matěchová, Alena Hesounová, Martin Verner a kurátorka Tereza Volná. Cílem skupiny je oživení debaty o současném šperku v domácím i zahraničním kontextu, a to zejména prostřednictvím výstav, workshopů a spolupráce s českými zahraničními designéry nejen z oblasti šperku.

Vystavující

Dvojice Dechberoucí (Kateřina Matěchová a Karla Olšáková) ve svém náhrdelníku Rozkrývání zdůrazňuje charakter použitého materiálu, v tomto případě cedrového dřeva, a jeho vlastnosti povyšuje na hlavní dekorativní prvek.
Martin Verner v projektu Zase bubliny přiznává svou fascinaci optickými efekty. Čočky, které vyhloubil do plexiskla, se vzájemně multiplikují a vytvářejí tak pozoruhodnou vizuální iluzi.
Stříbrný náhrdelník Holeganic Aleny Hesounové kombinuje precizní kulové tvary, jejichž povrch je však narušován zdánlivě nahodilými otvory.
Oproti tomu série Bondáž Lucie Houdkové se snaží sugestivně zachytit organickou hmotu, která pod autorčinýma rukama bují a roste, ale zároveň je omezována a deformována.
Náhrdelníky Pith Markéty Richterové jsou inspirované přírodními skelety. Struktura stříbrných tyčinek a vláken působí jemně, ale je zároveň pevná a dokazuje, že i tradiční šperkařský materiál, jako je stříbro, může být použitý invenčním způsobem.
Klára Šípková náhrdelníkem 40xF40 navazuje na své předchozí kolekce a pokračuje ve vytváření trojdimenzionálních tvarů pomocí ohýbání nerezové plochy. Subtilní kovové prvky za sebou ale tentokrát velkoryse řetězí.
Kateřina Řezáčová ve svém pojetí náhrdelníku rozkládá hmotu na pohyblivé vrstvy. Díky tomu se její šperky ze série Layva se vlní s každým pohybem toho, kdo náhrdelník nosí.
Anna Steinerová se prostřednictvím svého náhrdelníku vyjadřuje ke své roli matky. Šperk je tvořený barevným řetězem odlitků ručiček od panenek, který symbolizuje mateřství jako nekonečný koloběh pestrých okamžiků, ale také povinností a stereotypu.
Šperk autorky Terezy Houdkové hravým způsobem pracuje s názvem skupiny Unosto, je totiž vytvořený z hracích karet pro hru Uno. Šperkařka tak překvapivý a zdánlivě neušlechtilý materiál proměňuje ve vtipný konceptuální umělecký počin.
Ježatý náhrdelník Marcely Steffanové reflektuje její osobní vztah k Praze, odkud se autorka nedávno odstěhovala. Jeho prostřednictvím se vyrovnává s městem, které je stejně jako její šperk pichlavé a nebezpečné, a proto si zde člověk musí pracně vytvářet svůj vnitřní vstřícný a úhledný svět.

Dům umění města Brna, Malinovského nám. 2, Brno.
Vice informací v přílohách a na www.leporeloplus.cz

Připojené obrázky

Připojené soubory

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu