Design Cabinet CZ

13.07. 2010 - 13.07. 2010

Konec letního semestru na FAVU v Brně

Výstavy

S koncem školního roku proběhly již tradičně také v Brně na FaVU obhajoby klauzurních, bakalářských i diplomových prací. Studenti ateliérů grafického a produktového designu představili své práce při veřejné prezentaci klauzur 19. a 20. června 2010 v budově školy v Rybářské ulici. Samotné obhajoby prací probíhaly v průběhu předcházejících tří týdnů.

Hlavním tématem klauzur pro produktový design bylo kromě volné tvorby téma „Židle" (obr. 1) nebo „Hudební nástroj", druhým tématem byla „Soutěž". Ze soutěží si studenti převážně vybírali návrh pro svítidlo. Při realizaci tvůrci vycházeli často z přírodních motivů, uvažovali i nad umístěním do konkrétního prostoru, nechyběl ani žert a nadsázka (obr. 2 - 5). Při tvorbě hudebních nástrojů se snažili objevovat nové zvuky a vytvořit tak zcela nový originální kus (obr. 6a, b, 7). Mezi bakalářskými pracemi jsme mohli vidět prvky městského mobiliáře od Michaela Tomalíka (obr. 8) nebo zahradního mobiliáře Miroslava Vaňka (obr. 9). Lucia Muranicová vytvořila kosmetickou kazetu pro profesionální maskérky s názvem Make up handy (obr. 10a, b).

Studenti ateliéru grafického designu (obr. 11, 12) se věnovali tématům „Já a moji předkové" (libovolné zpracování), „Kompletní grafické zpracování knihy" a „Autorské písmo" (od návrhu po digitalizaci fontu). Jakub Rafael jako svou bakalářskou práci netradičně zpracoval pohádku O perníkové chaloupce. Součástí prezentace byla mimo jiné instalace - skutečná chaloupka z perníku, která celou místnost, kde byla klauzurní díla vystavena, krásně provoněla. Tato hříčka byla graficky domyšlena do posledního detailu - přes perníčky, ilustrace až po popisky nebo prodejní pult se suvenýry (obr. 13a, b, c).

Výstava diplomantů FaVU probíhá od 26. června 2010 na pěti místech. Koncepce byla vytvořena tak, aby rozdílné ateliéry v jednom prostoru nevytvářely chaos. S průmyslovým designem se můžeme potkat v Galerii Aula v budově FaVU v Údolní ulici. Díla jsou zde bohužel prezentována pouze na plakátech. Peter Harach představil svou vizi klasického velorexu určeného pro 21. století (obr. 14). Matěj Říčný se věnoval tvorbě prvků městského mobiliáře (obr. 15, 16).

V netradičních negalerijních prostorech galerie Umakart představil svou magisterskou práci ateliéru grafického designu Vojtěch Buchta (obr. 17a, b, c, d). Jeho projekt Memento mori představuje nový přístup k designu v oblasti pohřebnictví u nás. V Umakartu jsou vystaveny jen zmenšené modely rakví, ale autor doufá, že své návrhy prosadí ve výrobě a že brzy nalezne nadšené odběratele originálních rakví nebo náhrobních kamenů.

Olga Havlíková

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu