22.07. 2012
Kontroverzní Moooi
Recenze
Kdybychom měli vyjmenovat evropské metropole, které jsou významným způsobem spjaty s designem nábytku, neměl by vedle měst hostujících megalomanské nábytkové salóny (Paříž, Kolín nad Rýnem a Miláno) chybět ani Amsterodam. Právě sem mne vítr zavál během loňského studeného léta. Moc jsem se těšila. Konečně navštívím líheň nápadů, která nepřestává udivovat až šokovat odbornou i laickou veřejnost od poloviny devadesátých let minulého století. Po zhlédnutí butiku Droog Design byla na řadě návštěva firmy moooi.
Sortiment firmy moooi je již léta známý z evropských výstav. Její amsterodamský showroom se nachází v ulici Westerstraat 187 v přízemí čtyřpodlažního objektu, kterému typicky holandské neomítnuté cihly a velká okna dodávají téměř industriální charakter. Součástí showroomu je vedle výstavního prostoru i poměrně velká konferenční místnost sloužící pro firemní prezentace a speciálním estetickým zážitkem je i tak banální záležitost, jako je návštěva toalety. Pozornost, věnovaná tomuto zařízení je vždy jasným dokladem kultury příslušné firmy. Tělesná pohoda související s jeho návštěvou je totiž nutná pro optimální koncentraci pozornosti na nabízené zboží. V tomto ohledu by si mnohé firmy mohly z moooi vzít příklad. Vedle sterilní čistoty a dokonalých sanitárních předmětů, které svým designem nijak nepokulhávají za nabízeným zbožím, může i zde návštěvník spočinout okem na zajímavých firemních produktech.
Obchodní společnost moooi je spojena s osobností designéra Marcela Wanderse. Ten ji založil v roce 2001 společně s Casperem Vissersem. Název moooi vychází z holandského slova hezký - mooi, další „o" dodává tomuto významu větší důraz. Marcel Wanders určuje image firmy jako její umělecký ředitel. Firemní produkce vyjadřuje porozumění pro současnou kulturu a lidské potřeby. Je inovativní až šokující a neváhá využít i nové technické poznatky, případně spojit řemeslo s moderními technologiemi, což je pro dnešní dobu jedním z trendů vývoje designu.
Vedle nábytkových objektů jsou nedílnou součástí sortimentu svítidla, zrcadla, koberce a tapety i nádobí. Kromě běžného výběru potahových látek si může u některých čalouněných produktů zákazník vybrat i z různých typů nožiček, ozdobných polštářů a dalších drobností, které jeho produkt odliší od ostatních a „ušijí" na míru.
Dlouho jsem přemýšlela, proč je typickým rysem mnohých produktů předimenzovanost. Obří svítidla i dekorace stěn obrazy v rámech na sebe strhávaly pozornost už před léty na evropských salónech. Možná je to dáno právě úctyhodnými tělesnými rozměry Marcela Wanderse, ten je totiž v designérském světě velikánem do slova a do písmene. Vždyť je Holanďan a ti patří k nejvyšším světovým populacím.
Na druhé straně moooi měřítko striktně dodržuje. Lampy ve tvaru koně, zajíce nebo odkládací stolek tvaru prasete jsou překvapivě vyrobeny v měřítku 1:1. Tím se ovšem poněkud zmenšuje firemní cílová skupina, protože na koně a prase je v obýváku třeba vyčlenit adekvátní místo. Firemní sortiment prolíná doslova celým prodejním zařízením. Vedle již zmíněného WC mne pobavila právě integrace prasete přímo do prodejního pultu.
Zdá se ale, že zvláštní zacházení s měřítkem není to jediné, co produkty moooi odlišuje od jiných firem. V jejich showroomu totiž ani neplatí tak úplně zemská přitažlivost. Skříně jsou instalovány našikmo, některé až pod stropem, židle stojí vzhůru nohama, na velkoplošném obraze se ve vzduchu na trapéze vznáší akrobatka a všude „plují" spousty svítidel.
Neméně zajímavé je zacházení s bytovými doplňky. Místo běžných květin, váz a knih zde návštěvník narazí na polonahé figuríny v pohybu a nechybí ani oblíbené vozítko pro invalidy, obdoba českého hadraplánu, který je v Amsterodamu vyhledávaným dopravním prostředkem pro mladé díky jeho minimálním rozměrům umožňujícím lehce projíždět grachty a lépe parkovat. Aranžmá interiéru působí dojmem, jako kdyby byl nábytek firmy moooi určen mladým dynamickým zákazníkům.
Firma si vybudovala prestiž i díky spolupráci s renomovanými osobnostmi designérského nebe, ke kterým patří třeba Jurgen Bey, Piet Boon, Maarten Baas, ale i zahraniční celebrity jako Jasper Morrison, Ross Lovegrove a další.
Vyznavači filosofie moooi tvrdí, že si člověk tyto produkty zamiluje na první pohled, nebo ho bude až do konce života nenávidět.
Ludvika Kanická
Foto: autorka
Převzato z časopisu Dřevařský magazín 12/2011
www.drevmag.com