Design Cabinet CZ

01.10. 2008

Krajka a porcelán Kateřiny Jiroutové

Recenze

Současní mladí autoři nemají - na rozdíl od předchozích generací ovlivněných funkcionalismem a minimalismem - žádný výrazný problém s přístupem a aplikací ornamentu. Hledají jeho novou tvář, možnosti i cesty ze slepých uliček, a tím jej aktualizují.

Tento směr se objevuje i v klauzurních pracích studentky Kateřiny Jiroutové z druhého ročníku ateliéru Design keramiky Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem.

Aňa Muffí

Čtvercový porcelánový tác a dva druhy formiček na servírování muffí má příznačný název - Aňa Muffí. Odráží praktické myšlenky na přípravu a pečení tohoto typu pečiva i na způsob jejich podávání. Kateřina Jiroutová navrhla proto tvarově stejné, ale barevně odlišné formičky, v nichž lze péct, servírovat i konzumovat.

Klade důraz na variabilnost a estetiku dětských slavností, domácích oslav i společenských akcí. S dětským světem korespondují především modré a růžové formičky. Tácy nabízejí tři varianty dekorování v barvě i reliéfu, v němž vyšla z běžné hry s prolínáním různě velkých kružnic (za pomoci „obyčejného" kružítka). Reliéf a barvy jsou domyšleny do detailu. Poté, co se obsah formičky sní, může se porcelánová formička obrátit a vrátit na tác, jehož reliéf vybízí k další hře. V případě rozvinutí tohoto konceptu by bylo vhodné tvarování dalších forem například pro rozlišení sladkého a slaného pokušení.

Svítidla Lace/krajka

Pokusy s dekorováním porcelánových kónických světelných objektů LACE přivedly autorku od pokusů otisků proutí, textilií či kuličkových ložisek k otiskům paličkovaných krajek své babičky. Při těchto experimentech se vrátila, asi ne zcela vědomě, k principu techniky litofanie, která byla na stínítkách svítidel populární na počátku 19. století. Reminiscence „slávy zašlých časů" a poetiky interiérů, kdy porcelán, litofanie, krajka i pečení bylo součástí rodinného poklidu a idyly.

Pro aplikaci dekoru krajek zvolila Kateřina Jiroutová vizuálně jednoduchý tvar zavinutého porcelánového plátu. Realizace však jednoduchá zdaleka nebyla. Nejvíce technických obtíží přineslo ohýbání porcelánové hmoty a zpracování prvotních otisků. Ty bylo nutné prohlubovat vrtáním drobných otvorů. Finální řešení nabízí dva typy povrchu. Jednou je vrchní část plátu neglazovaná, světlo jim lépe prostupuje a krása otisku krajky vyzní především v tmavém prostředí. V případě, že je objekt glazován i na vnější straně, zůstávají průsvitné otvory v transparentní glazuře. Tento citlivý přístup autorky k dekorování porcelánu byl oceněn v kategorii progresivní design cenou GRAND PRIX na jarním brněnském veletrhu MOBITEX 2008.

Téma ornamentu - preference nebo popření - je otázkou širší diskuse praktiků, teoretiků a neposlední řadě výrobců a konzumentů výrobků. Akceptace různých trendů v oblasti designerské tvorby dává možnost formování individuálních názorů. Tvorba studentů by měla být lakmusovým papírkem proměny. Nastoupená cesta tvorby Kateřiny Jiroutové je ukázkou citlivého přístupu k tradici, materiálu a neokázalé inovace .

Dita Hálová

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu