14.03. 2024 - 31.05. 2024
Kresba v prostoru drátem
Výstavy
V Design studiu slovenského ÚĽUV je do 31. května k vidění výstava děl tvůrců, které spojuje hledání výtvarných poloh drátu.
Objekty, plastiky, užitkové předměty či šperky jsou průřezem třemi desetiletími jejich práce. Výstava je předvojem Roku drátenictví, kterým bude v ÚĽUV rok 2026. Poukazem na výtvarné možnosti tohoto materiálu si slovenský ÚĽUV dává za cíl inspirovat během nastávajících dvou let novou tvorbu.
Drátenické řemeslo proslavili ve světě zejména Slováci. Pátrání po počátcích jeho výtvarného potenciálu nás dovede k drátenickým mistrům Josefovi Holánkovi-Bakeľovi z Dlouhého Pole (v roce 1911 získal Grand Prix na Světové výstavě v Římě) či později Josefu Kerákovi z Velkého Rovného, jehož figurální plastiky položily v roce 1942 základ dnešního Považského muzea.
Politický a hospodářský vývoj po první světové válce přinesl drátenickému řemeslu postupný úpadek. Až ve druhé polovině 60. let minulého století nabídl Osvětový ústav v Bratislavě amatérským výtvarníkům možnost navštěvovat dlouhodobé odborné kurzy. Setkala se na nich trojice Remigie Biskupské, Štefana Mlicha a Ladislava Jurovatého st., která nabyté všeobecné znalosti a dovednosti následně využila při konkrétní tvorbě z drátu. R. Biskupskou oslovily šperky, Š. Mlicha hledání možností oplétání drobných předmětů a L. Jurovatý st. objevoval výtvarný potenciál drátu přes muzejní sbírky a návštěvy drátenických mistrů Jakuba Šeríka v Dlouhém Poli a Alexandra Hozáka ve Velkém Rovném.
V ÚĽUV vytvořila začátkem 70. let drátenický výrobní program výtvarnice Janka Menkynová. První prototypy užitkového nádobí a interiérových doplňků ze železného a z černěného drátu vyrobil Anton Oboně, od roku 1975 pokračoval v jejich zhotovování Vendelín Kapusník. V roce 1990 přichází Š. Mlich s ideou zorganizování setkání drátenických mistrů. Jeho nápad zastřešil ředitel Považského muzea v Žilině Marián Mrva. Následně se u příležitosti 50. výročí vzniku muzea (1992) konla konference na téma Drátenictví jako řemeslo, umění a podnikatelská aktivita. Rok nato se na prvním setkání drátenických mistrů autoři konfrontují i v praktické tvorbě. V roce 1994 se na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě proběhla spolupráce studentů Ateliéru industriálního designu pod vedením Ferdinanda Chrenky s Ladislavem Jurovatým st. a v roce 1996 zase spolupráce oddělení textilního designu pod vedením Josefa Bajuse a Pavla Ruska s Ladislavem Jurovatým ml.
V této podnětné atmosféře pro rozvoj drátenictví se v roce 1995 konal v Povážském muzeu první ročník trienále Přeměny drátu. Toto tvůrčí sympozium spojené s výstavami lety vyformovalo aktivní komunitu dráteníků a výtvarníků, z nichž se většina se setkává i na aktuální výstavě Kresba v prostoru - Blanka Šperková, Blažena Kriváková, Maria Krajčová, Jaroslav Drotár, Ladislav Jurovatý ml., Peter Valach. Další vystavující - Tamara Kostovská, Martina Piatková, Jozef Šabo - jsou absolventy kurzů drátenictví, které od roku 2000 až do dnešních dnů pořádá Škola řemesel ÚĽUV. Michal Hanula, Šimon Mišurda, Slavomír Pecuch a Tibor Uhrín obohacují výstavu o další polohy drátu a plechu, které tkví v designérském minimalismu. Od roku 2019 je drátenictví zapsáno ve Světovém seznamu nehmotného kulturního dědictví lidstva UNESCO. Poukázáním na jeho výtvarné podoby chce ÚĽUV směrem k Roku drátenictví 2026 podnítit mezi řemeslníky, výtvarníky, designéry i studenty dialog o možnostech nové tvorby.
Více informací na www.uluv.sk a https://uluv.sk/podujatia/kresba-v-priestore/
Design studio ÚĽUV, Dobrovičova 13, Bratislava
Otevřeno: úterý, středa, pátek 12:00 - 18:00, čtvrtek 12:00 - 19:00
Trvání výstavy: 14. 3. – 31. 5. 2024