28.09. 2020
Kristýna Londinová_Rozhovor k Národní ceně za studentský design 2020
rozhovory
Co tě nejlépe vystihuje jako osobnost?
KL Asi bych řekla: přímočarost, tvrdohlavost, samostatnost…
Jak se tvůj život proměnil, když do něj vstoupil grafický design?
KL Grafice jsem se „věnovala“ od útlého věku, tehdy jsem zjistila co je to počítač, malování,
blogy a úprava fotek. Stejně tak mě v podstatě doprovázela od základní školy skrze
výtvarnou výchovu, přes střední uměleckou školu, až po vysokou. Nelze říct, že si pamatuji
přesný moment, kdy jsem grafickému designu propadla, spíše jsem nezažila období v životě,
kterého by nebyl součástí.
Do soutěže jsi přihlásila sérii plakátů doplněné o animace ve formě videa, které se
dotýkají společenských a politických událostí v současnosti. Co tě přivedlo k této
tématice? Je ti blízké?
KL O aktuální dění se zajímám dlouhodobě, i když nejsem nijak aktivní, spíše vše pasivně
sleduji… Především to byl předmět ve škole, Společnost a média, kde jsme každý týden
probírali aktuální události a vedli o nich diskuzi. To mi vnuklo nápad si je zaznamenávat.
Také neustále zvyšující se tlak informací v dnešní době byl spouštěčem, se kterým jsem
chtěla pracovat. Absence politických nebo společenských témat u studentů byla také jedním
z důvodů.
Ve své práci narážíš na nadměrný tok informací kolem nás. Jak se těmto tlakům v
podobě informačního chaosu bráníš a lze to vůbec?
KL Mohli bychom vyzkoušet různé offline detoxy, kdy se vypneme z online prostředí, ale to
nám moc dlouho nevydrží. Snažím se čerpat informace z ověřených zdrojů, nesnažit se
porozumět všemu, je potřeba si najít danou oblast, která vás zajímá a které se chcete
věnovat. Zároveň by měl mít člověk aspoň nějaký přehled o světovém či domácím dění. Je
zde velmi tenká hranice mezi tím, čemu věnovat svou pozornost a čemu už ne. Pokud cítíte,
že je vám z informací zle, mění vaše nálady, způsobují úzkosti apod., nastavila bych si
pravidlo, že zprávy budu číst například deset minut denně apod. Snažit se vědomě regulovat
míru informací, které na nás dopadají a ovlivňují.
Co bylo podle tebe nejtěžší při tvorbě a zanimování plakátů?
KL Asi pohotovost, mapovala jsem 12 měsíců a dopředu jsem nevěděla, co se stane. Také
mě tlačil termín odevzdání diplomové práce, takže do poslední chvíle jsem nevěděla některé
motivy plakátů, a když se ze dne na den něco událo, musela jsem ihned reagovat.
Co ti zapojení do soutěže a zpracování projektu přineslo? Získala jsi nové
dovednosti?
KL Soutěž mi přinesla, kromě nominace, které si velice cením, také přehled o aktuální
grafické studentské scéně. Je dobré mít přehled. U projektu jsem především poznala, co je
to autorsky svobodně tvořit. Neměla jsem žádná omezení, žádná pravidla grafického
designu. Celkový pohotový proces samotné tvorby mi byl největším přínosem, zkušeností a
výzvou zároveň.
Na jakém práci zrovna teď pracuješ a co plánuješ do budoucna?
KL Momentálně chci pokračovat v doktorském studiu a této problematice se věnovat nadále,
celkově trochu zvýšit povědomí o kritickém designu. Také teď nově sdílím coworking, kde
pracuji na svých grafických zakázkách. V projektu Graphitical chci určitě pokračovat a rozšířit
jeho možnosti ve formě jiných výstupů. S projektem se samozřejmě nabízí mnoho soutěží,
kde je hlavním tématem plakát, takže se určitě do dalších chystám zapojit.
https://www.studentskydesign.cz/cs-cz/detail/176/
Děkuji za rozhovor.
Andrea Vaňourková