Design Cabinet CZ

27.05. 2016

Letošní Kolín tak trochu jinak

Design v souvislostech

Moudré knihy často píší, že design (případně v historii sloh) reflektuje dobovou situaci v politice, hospodářství i kultuře. Vždy jsem podobné myšlenky považovala za nic neříkající teorie. Při návštěvě IMM 2016 jsem pochopila, že na tom zřejmě něco bude.

 

Od osudové evropské krize z roku 2007 se mnoho změnilo a v současné době si i německý trh pochvaluje stabilizované tempo růstu nábytkářského průmyslu, jehož zrcadlem právě výstava IMM vzhledem k masivnímu zastoupení tuzemského průmyslu je. K pozitivním číslům bohužel přispěl bezpochyby i další fenomén, a tím je stále větší riziko teroristických útoků, před kterými neexistují žádné hranice. Vstoupili jsme nedobrovolně do nové éry, kdy osud jednotlivce může zcela zákeřně a nahodile ovlivnit cizí element. Tato situace mimovolně budí hrůzu, před kterou snad jediným útočištěm může být vlastní domov. Je to velká výzva pro všechny výrobní a obchodní subjekty, jejichž produkty mohou pozitivně ovlivnit bytovou kulturu a podle mého názoru je tento nedobrovolný fenomén další velkou přídavnou hodnotou nejen výstavy IMM v Kolíně nad Rýnem.

V nabídce veletrhu vedle prezentace nových materiálů, technologií a nových funkcí nábytkových produktů hraje podstatnou roli i barevnost, která má v interiéru vyvolat příslušnou náladu. I tato stránka výstavy IMM 2016 si letos zasluhuje pozornost.

Chápu, že moje úvahy nezní moc optimisticky, protože tak trochu zavánějí šířením poplašných zpráv. Proč bychom si měli domov spojovat s něčím nepříjemným, byť by nás před ním měl chránit. Lze je však číst mezi řádky i v oficiálním hesle IMM 2016, jež zní: megatrendy.

 

Megatrendy

 

Tím nejvýznamnějším megatrendem je urbanizace. Při pohledu na zeměkouli z velké výšky jsou v noci zřetelná osvětlená místa velkoměst. Ta se postupně zvětšují s přesídlováním lidí z venkova do městských aglomerací, potažmo až na jiné kontinenty. Zvýšená hustota obyvatel v městech s sebou nese zvýšené nájemné. Z toho logicky vyplývá zvýšený požadavek na menší nábytkové produkty a systémy, případně na jejich variabilitu. Reakce na toto zadání nábytkového trhu bylo čitelné v mnohých expozicích. Mezi dalšími megatrendy, které procházejí celou výstavou, lze zdůraznit zdraví, individualizaci, mobilitu, komunikativnost nebo novou ekologii.

Dalším významným fenoménem je barevnost. Je to atraktivní téma i pro novináře, obzvlášť když se oproti minulému roku nějak významněji odlišuje. Letošní výstava působila skutečně dost optimisticky, ale těžko by se hledala barva dominantní. Vedle teplé části barevného kruhu v oblasti žlutá, oranžová, červená až růžová nechyběla ani fialová, modrá či zelená a jejich příslušné odstíny, jako kdyby si měl každý vybrat podle toho, ke které barvě má blíže, jakési vyjádření svobodné volby ve světě, který naši svobodu začíná omezovat. Dezén byl k vidění spíše sporadicky, a to na detailech jako polštáře a dekorace stěn, přehozy na lůžku atd. Rozhodně ubylo pesimistické černé i neutrální bílé, a to nejen na čalouněném nábytku.

V oblasti úložného nábytku jsem zaznamenala oproti minulosti poměrně větší podíl tmavého provedení a typickým rysem byly kombinace materiálů, například vysoký lesk v pastelové barvě + dřevo. Často byla vidět snaha o vědomé narušení skladebných celků vložením nějakého atypického akcentu.

Dalším fenoménem je neustálá přítomnost informačních technologií, které se v procesu bydlení dostávají do další polohy, jako komunikace s ohroženým seniorem v jeho bytě, přepočítávání pohybů na židli na spálené kilokalorie či pouštění oblíbené hudby rovnou z křesla nebo z vany. Obecně lze říct, že vše, co zvětšuje pohodlí člověka, je vítáno a chytrý telefon začíná být neodmyslitelnou domácí pomůckou.

 

Co se týče samotné struktury výstavy, tak i v této oblasti je cítit změnu. Vedle klasického uspořádání, kdy se ob rok střídá specializovaná výstava kuchyní s výstavou interiéru Living Interiors, se mění nenápadně vlastní obsah jednotlivých hal IMM. Designové hale č. 11 vyrůstá konkurence zejména v hale č. 2 – tzv. Pure sektor. Zde se znova usídlila řada zvučných italských firem, které v minulosti Kolín opustily (například Cappellini, B+B , a na jejich místě v hale č. 11 dnes už sídlí firmy jiné, třeba i z ČR (např. TON, nebo Todus).Tato změna svědčí o zvýšeném zájmu o kvalitní bydlení a je jistě chvályhodná.

 

Závěrem se vrátím na začátek. Zřejmě skutečně žijeme v novém světě. Přesvědčily mne o tom tři vlastní poznatky. Poprvé v životě jsem na výstavním bulváru (spojující koridor mezi halami) uprostřed mraveniště návštěvníků a vystavovatelů zaznamenala dva muže neevropského vzezření, jak se vedle spěchajícího davu s koleny na mramorové dlažbě zcela klidně oddávali modlitbě. Další „challenge“ pro mne představoval projev designéra Sebastiena Herknera, který při prezentaci svého projektu „Haus 2016“ zdůraznil potřebu komunikace s novými sousedy – uprchlíky, které podřídil (mimo jiné) prostorové řešení domu. Tím třetím a pro mne nejsilnějším zážitkem byla policejní patrola, která návštěvníky překrásné výstavy našlapané úžasným designem hlídala se psy. Myslím, že význam harmonického domova přestává být v současnosti klišé.

Podrobnému rozboru letošního imm cologne se budou věnovat příspěvky v příštích číslech Dřevařského magazínu.

 

Ludvika Kanická

Foto: autorka

 

Dřevařský magazín 1-2/2016

www.drevmag.com

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu