22.07. 2012 - 22.07. 2012
Maison&objet
Festivaly a veletrhy
Lednová pařížská výstava Maison&objet (dům a objekt) je předmětem dlouhodobého zájmu pro všechny, kdo mají něco společného nejen s výrobou, prodejem a nákupem nábytku. Jak slibuje její název, zahrnuje objekty do domácnosti v celé šíři kromě elektrospotřebičů, celoplošných podlahových materiálů a keramických povrchů do koupelen a kuchyní.
Megalomanská akce
K vidění tu je téměř vše ostatní: nábytek, komplexní sortiment bytových textilií, tapety, nádobí, sklo, keramika, příbory, dekorace všeho druhu, umělé i živé květiny včetně kvetoucích stromů, květináčů, vánočních ozdob a vonných svíček. Na ty navazuje kosmetika, dětské oblečení, hračky, ale i umělecké objekty, fontánky a řada dalších komodit nutných pro komplexní řešení bytových interiérů všech věkových skupin.
Účast 3000 firem z 56 zemí světa dělá z výstavy Maison&objet skutečně megalomanskou akcí a není tedy divu, že si její návštěvu nenechalo ujít cca 86 000 osob ze 137 zemí. Význam výstavy je skutečně světový a neutuchající zájem si vynutil její konání 2x ročně. Návštěva nábytkových sekcí výstavy je užitečná i pro ty, kteří neviděli předchozí Miláno. Inovace z Milána jsou převážně součástí kolekcí dominujících francouzských a italských firem, a to už ne jako prototypy, ale jako životaschopné osvědčené modely, zářijové konání zase předvádí aktuální milánskou kolekci.
Výstava je atraktivní nejen pro obchodníky, kteří zde nakupují do svých showroomů, ale i pro designéry vyhledávající současné trendy, novináře, kteří o nových trendech informují prostřednictvím medií odbornou a laickou veřejnost a v neposlední řadě i návštěvníky. Ti mohou u mnohých firem exponáty poslední den odkoupit a této možnosti využívají zejména obyvatelé pařížské aglomerace, kteří výstavu považují za velkou kulturní událost. Pořadatel je z centra Paříže na vzdálené výstaviště vozí zadarmo autobusem.
Návštěvníkům se v plné parádě předvádějí především francouzské firmy, kterým co do počtu šlape na paty Itálie (251 firem), Belgie (179), SRN (139), ale třeba i Japonsko s účastí 75 firem. Po jedné firmě jsou zastoupeny vzdálenější či exotické země jako Afganistan, Alžír, Austrálie, Chile, Chorvatsko, Estonsko, Irsko, Kuvajt, Mali, Peru, Filipíny, Rumunsko, San Marino, Srí Lanka, Ukrajina a dokonce i Vietnam. Relativně nízké zastoupení mají Čína (9) a Jižní Korea (10). Česká republika se prezentuje již třetí rok kolektivním stánkem Czechselection (nábytek, svítidla) a firmou Artěl (broušené sklo).
Megalomanská akce probíhá na výstavišti ve Villepinte, to muselo být navzdory krizi rozšířeno o další halu. Areál i tak doslova praská ve švech. Výstava je rozdělena do několika sekcí. Nejnovější je „Meuble Paris", kam postupně přešly převážně francouzské firmy z dnes již neexistujícího „Salon du meuble". Nábytkovou sekci NOW! s dominující účastí italských firem (včetně mnohých, které nebyly v Kolíně nad Rýnem) lze označit jako „malé Miláno"a již tradičně tvoří základní jádro výstavy Maison&objet, které ji tímto výrazně odlišuje od italské a německé konkurence. Je to sekce „Éditeurs" zaměřená na výrobce bytových textilií a doplňků v kontextu nábytku a sekce „Scènes d´intérieur" obsahující dokonalé interiérové scénky zařízené s důrazem na nábytek a bytové textilie. Z dalších významných sekcí nelze pominout „Décoration" a „Etnic".
Navzdory tomuto dělení se jednotlivé komodity prolínají a lze je najít prakticky všude. Nezbývá než vytvořit časový harmonogram, jinak se návštěvník doslova „utopí" v první hale. Vystavovatelé totiž po odeznění krize nabírají nový dech a do boje o nového zákazníka vyrážejí prostřednictvím opulentních expozic. Zaměření na dekorace a bytové doplňky se v době krize ukázalo jako strategické. Dekorace a fragmenty interiérového vybavení zpravidla častěji obměňují ve srovnání s komplexnějším řešením interiéru, které může vyžadovat i dílčí stavební úpravy. Koncem posledního dne lze potkat množství spokojených zákazníků, kteří si z výstavy odvážejí „úlovek" pro zkrášlení svého domova.
Silné emoce
Aranžmá výstavy vyvolává silné emoce. Nabízí komplexnost, dokonalost, inovace a kreativitu dotyčných oborů v kontextu s technologickým, sociálním a stylistickým vývojem společnosti. Maximálně se zde odráží specifikum francouzské mentality: velká záliba pro vlastní historickou nábytkovou tvorbu jako nekonečný zdroj inspirace. To se projevuje zejména v sekcích „Scènes d´intérieur", „Décoration" a ,„Éditeurs" jako retro („vintage"). Sekce „Etnic" zase vyživuje stále silnou oblibu exotiky vyplývající z koloniální historie země podpořenou multikulturní francouzskou společností.
Všude platí heslo: vše je dovoleno a čím víc, tím lépe. Tradiční nepřeberná nabídka komplexního zařízení interiéru útočí na emoce v duchu trendů barevnosti pevných povrchů i textilií. Barvy kopírují letošní frankfurtské trendy. Hlavním heslem je optimistická barevnost. Žádná barva není dominantní. Žlutá existuje vedle zelené a oranžové, znova se vynořila fialová v odstínech až po růžovou, z neutrálních barev převládá šedá, bílá a také béžová. Tvůrci aranžmá dokazují obrovský cit pro kombinaci stylů a slohů, barev a dezénů. Bezpočetné doplňky všeho druhu, ať už to jsou textilie, dokončení stěn, nádobí nebo knihy vytvářejí dokonalou iluzi zabydlených interiérů. Vše doslova „přetéká", přitom vše působí měkce a nenásilně.
Po absolvování výstavy člověk dojmy dlouho vstřebává a klade si mimoděk otázku, zda je možné, aby ho v budoucnu tato akce ještě něčím novým překvapila. Dosáhnout větší dokonalosti na výstavě s jepičím životem 5 dnů snad už ani nelze. Bohužel, nebo spíše bohudík vím, že se mám narok zase na co těšit.
Ludvika Kanická
Foto: autorka
Převzato z časopisu Dřevařský magazín 3/2012
www.drevmag.com