Design Cabinet CZ

26.07. 2010 - 20.08. 2010

Mezinárodní sympozium keramiky Bechyně

Výstavy

Takřka půl století, od roku 1966, se pozornost odborníků i zasvěcených laiků obrací k jihočeskému městu Bechyně. Zde se každé dva roky koná Mezinárodní sympozium keramiky. Vzniklo po vzoru sympozia v rakouském Gmundu a bylo jedním z prvních ve světovém kontextu. Podnět prvnímu uspořádání dal Lubor Těhlík spolupracující se skupinou dalších nadšených keramiků, z nichž sochaři Pravoslav Rada, Bohumil Dobiáš a Václav Šerák zasedli v organizačním výboru.

Období po úspěchu českého pavilonu na EXPO 58 v Bruselu se stalo na dlouhá léta časem rozkvětu řady řemesel: sklářství, textilní tvorbě, krajkářství a také keramice. Po letech úpadku se zde o i v době socialistického plánování otevíraly možnosti uplatnění kvalitního řemesla i volné tvorby. Možnosti keramiky jako samostatného vyjadřovacího prostředku umělců, především keramiků a sochařů mapuje právě historie bechyňského sympozia. I v období nesvobody, kdy kontakty s uměleckým děním ve světě nebyly jednoduché, se v tehdejším Československu setkávali tvůrci z celé Evropy i zámoří. Vznikaly tak kulturní i osobní vazby napříč uměleckým děním i v obou částech tehdy rozděleného světa. Jen v prvních ročnících od roku 1966 - 70, kdy se sympozium konalo každoročně, byly kromě tehdejšího Československa zastoupeny země jako Belgie, Itálie, Nizozemsko, Rumunsko, Švýcarsko, Polsko, Rakousko, SNR (Spolková republika Německo), NDR (Německá demokratická republika), SSSR (Svaz sovětských socialistických republik), Velká Británie, Maďarsko, Dánsko, Turecko, Jugoslávie a USA. Po tomto výčtu netřeba již dále rozvádět dopad na dění v oboru minimálně v rámci evropského kontinentu.

Reakcí byl vznik dalších sympozií s různou délkou trvání i zaměření na konkrétní keramickou hmotu nebo tradiční výrobu či tvar. Z nichž některá ve své tradici pokračují i nadále. Mimo jiné maďarská sympozia v Kecskemét, Silos, na Slovensku například v Lučenci.
V průběhu dalších desetiletí s účast rozšiřovala na další účastnické země a měnila se i místo konání sympozií v dalších místech Čech a Moravy s bohatou keramickou tradicí: V roce 1971 se konala sympozia dokonce na dvou místech: v Uherském Hradišti a v Karlových Varech, následovala města Kunštát na Moravě, Kostelec nad Černými Lesy, Dalovice, Louny a od roku 1996 již tradičně Bechyně.
Výsledky těchto aktivit podnítily vznik Mezinárodního muzea keramiky, zřizovaného Alšovou jihočeskou galerií, unikátnímu muzeu, kde s návštěvník může setkat v každoročních obměnách s bohatým sbírkovým a archivním fondem i aktuálními autorskými výstavami. Část výsledků sympozia se stává součástí sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze, které je partnerem těchto aktivit.

Nejen volná plastika, ale i design
Aby se nezdálo, že dění na sympoziích přináší jen volné tvůrčí aktivity, je třeba zmínit dvě sympozia vzdálená od sebe takřka 30. let. V roce 1973 bylo sympozium zaměřené na tehdy velmi aktuální část keramické tvorby, jako součást architektury v podobě keramických obkladů. Tento fenomén, tehdy velmi aktuální v architektuře veřejných budov, je zatím málo známým a takřka nezpracovaným fenoménem socialistické výstavby. V současnosti jsou tyto realizace často odstraňovány bez širšího zdokumentování a určení autorství. O to je vzácnější se jeví krátký vhled do tohoto specifického odvětví keramické tvorby ze sbírky bechyňského muzea v jeho současné expozici. Jmenujme alespoň na sympoziu zastoupené domácí autory: Antonín Bartoš, Marie Rychlíková, Helena Samohelová, Karolína Šimčíková a Ludmila Pecková - Severová.
Sympozium z roku 2002 se opět obrátilo k designu, a to k sanitární keramice, přesněji umyvadel. Přes utilitárním zadání se podařilo vytvořit několik nezapomenutelných originálních tvarů. Polštář od Evy Polachové, barel od Joshikazu Ikedy - i tak může vypadat umyvadlo.

V devadesátých letech se organizování Mezinárodního sympozia keramiky ujala stejnojmenná obecně prospěšná společnost. Lidé, kteří z touto aktivitou stojí, ovšem nejsou bezejmenní: profesor Václav Šerák, Milouš Růžička, Jiří Hlušička a Petr Macek. V posledním období by se také samotný průběh sympozia neobešel bez technické asistence SUPŠ Bechyně a jejího ředitele Jiřího Novotného. Bez těchto osobností by sympozia nemohla pokračovat v úspěšné dlouholeté tradici a propagaci keramiky jako samostatného, svébytného tvůrčího oboru.
Výsledky zatím posledního sympozia z roku 2008 od výtvarníků Alex Hibbit - USA, Jiřího Hlušičky - ČR, Lenky Holíkové - ČR, Ray Chena - USA, Gabriely Luptákové - Slovensko, Edyty Orlińske - Polsko a Jany Trubačíkové -ČR jsou právě vystaveny v Mezinárodním muzeu keramiky.

Od 26. července do 20. srpna 2010 v Bechyni vznikají nová díla od osmy autorů, účastníků již 24. Mezinárodního sympozia keramiky.

 

Dita Hálová

 

http://www.sympozium-bechyne.com
http://www.designcabinet.cz/doporucujeme/mezinarodni-muzeum-keramiky-v-bechyni
http://www.designcabinet.cz/doporucujeme/mezinarodni-sympozium-keramiky-bechyne
Sympozium Lučenec
http://www.nmg.sk/foto2008/KS2008/ks.html
Sympozium Kecskemét
http://www.icshu.org

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu