12.12. 2016
Michelle Condenárová_Rozhovor v rámci Národní ceny za studentský design 2016
rozhovory
Michelle Condenárová z Fakulty multimediálních komunikací UTB ve Zlíně získala ocenění Dobrý design a Cenu novinářů za interaktivní učebnici Black box pod vedení pedagoga Bohuslava Stránského.
Michelle, můžeš nám přiblížit Tvůj Black box?
Black box je řešením zadání „Interaktivní učebnice“, které jsem si vybrala pro svou bakalářskou práci. Pohybuje se na hranici mezi knihou a výtvarným objektem, jehož hlavním účelem je zábavnou formou předat čtenáři ty nejdůležitější informace o vesmíru a astrofyzice. Součástí tohoto projektu byla i tvorba aplikace, která umožňovala knihu obohatit o AR (rozšířenou realitu) – díky ní nabývá naprosto jiného rozměru.
Spojení astrofyziky a interaktivity nabývá vědeckého dojmu. V obou případech se jedná o témata zaběhlá do „mimozemských“ sfér. Co očekáváš, že učebnice předá čtenáři?
Primárně mi šlo o to, abych vzbudila zájem o téma „člověk a vesmír“ a předala informace, o kterých si myslím, že by měl každý vědět. Chtěla jsem popsat procesy, které ovlivňují náš každodenní život, aniž bychom si to uvědomovali. Jsme součástí neuvěřitelně krásného a složitého systému, na který můj rozum často prostě nestačí, a přesto o něm obecně víme tak málo!
Kniha ale není přeplněná textem, naopak je psána stručně ale věcně. Je plná ilustrací a piktogramů, které často slova nahrazují – čtenáře nechci zahltit a odradit. I celková barevnost je omezená na minimum. Spoustě lidem může vzhled připadat tajemný, a ne zcela zřejmý na první pohled, což byl přesně můj záměr. Kniha má vzbudit zvědavost a pokud čtenář použije aplikaci, uvidí digitální obsah, který tentokrát již hraje barvami všemi, doplňuje tištěné ilustrace a zodpoví spoustu čtenářových otázek. Kniha poskytuje i nahrávky například z mise Apollo 11 nebo obsah Zlaté desky na Voyagerech. Osobně si myslím, že pokud čtenář interaguje s knihou tímto způsobem, je i mnohem pravděpodobnější, že si informace zapamatuje, a že ho to bude bavit.
Fascinuje Tě vesmír?
Naprosto.
Studuješ ateliér Digitálního designu Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Co Tě na práci designéra nejvíc baví?
Momentálně studentem nejsem – po úspěšných státnicích se mi naskytlo pár dobrých příležitostí a rozhodla jsem se se prozatím neucházet o magisterské studium a spíše se právě naplno věnovat práci designéra. Během studia jsem po celou dobu dost pracovala (vždy v oboru), což mi přišlo nakonec jako nejlepší možnost se naučit co nejvíce, a tak to pro mě byl přirozený krok kupředu. Škola je skvělá, studentovi poskytne pevný základ do budoucna, znalosti, dovednosti a kontakty, které by bez ní získával o dost hůř. Přesto ale věřím, že to nejdůležitější je motivace, chuť se učit a nezaseknout se, protože zrovna digitální design se vyvíjí neuvěřitelně rychle. To je asi i to co mě na téhle práci nejvíc baví – pořád je se v čem zlepšovat. Dnes je v designu strašně velké množství směrů, kterými se jde vydat, takže i volnost. Není to práce jednoduchá, ale neumím si už představit jinou.
Jaké kroky plánuješ ve své tvorbě po získání ocenění Dobrý design v rámci Národní ceny za studentský design 2016?
Stále se snažit a tvořit věci, které mě baví .
Děkuji za rozhovor.
Kateřina Kostková
Více informací na: http://www.studentskydesign.cz/cs/2016/winner#995