08.02. 2009
Mise Electrolux aneb Cesta do Nového světa s pračkou v notebooku
Historie a osobnosti
V roce 2004 získali v mezinárodním finále soutěže Electrolux Design Laboratory druhé místo čeští designéři Jan Čapek a Kryštof Nosál, tehdy studenti VŠUP v Praze. Připomeňme si jejich cestu za ocenění článkem napsaným před pěti léty.
Let nad Atlantickým oceánem byl klidný. Neklidná byla mysl čtyř Čechů – Jana Čapka, Kryštofa Nosála, Lenky Žižkové a Věry Tůmové , kteří mířili do New Yorku na celosvětové klání a finále soutěže Electrolux Design Laboratory 2004.
Zatímco v Česku bylo pošmourno, chladno a mžilo, New York nás v polovině listopadu přivítal podzimním sluníčkem, které se, nízko nad obzorem, odráželo od statisíců skleněných ploch a oken manhatanských mrakodrapů. V jednom z nich jsme byli ubytováni - Electrolux vybral stylově hotel W, který se řadí do sítě tzv. designových hotelů. Štíhlý mrakodrap W se k nebi vypínal na rohu Time Square a Brodway. V jeho růžově nasvětlené recepci a v přilehlém baru v 7. podlaží probíhala každý večer nějaká party, oslava, vernisáž (asi tří obrazů a jednoho artefaktu) a pro unavené a ospalé cestovatele z Evropy to bylo první večer něco jako skutečné zjevení Nového světa. Naše pokoje umístěné od 26. do 50. podlaží nabízely fantastický pohled na Brodway s desítkami muzikálových scén, ale klidnému spánku ta výška v prvních dnech nijak nepřispívala.
Porota a účastníci soutěže
Těžko se dalo nějak utlumit vzrušené očekávání finále před mezinárodní porotou, v níž zasedal i u nás dobře známý britský designér Ross Lovegrove, dále Suzanne Trocmé (editorka a publicistka pro časopisy a noviny Wallpaper, New York Times, Architectural Digest a autorka řady knih o architektuře, interiéru a designu), Chee Pearlman (ředitelka společnosti Chee Company zabývající se poradenstvím v oblasti designu, bývalá šéfredaktorka I.D. Magazine, publicistka pro Nesweek, Popular Science ad.), Florence Perchuk (specialistka na design kuchyní a koupelen, mluvčí řady významných amerických firem, publicistka pro Interiér design, House Beautiful, House & Garden, Town & Country, Better Homes & Gardens), Brad Tribble (prezident společnosti Electrolux Home Products pro Jihovýchodní Asii s bohatou profesní kariérou) a Henrik Otto (šéfdesignér společnosti Electrolux spolupracující s 200 designéry v šesti design centrech ve světě, v minulosti prezident designu Volvo Car Corporation).
Ve finále se utkaly studentské týmy z Austrálie (University of New South Wales - UNSW, myčka nádobí bez použití vody Rockpool), Brazílie (Escola Superior de Desenho Industrial - ESDI, víceúčelový spotřebič John), Číny (Design School of Southern Yangtze University, spotřebič k přípravě pokrmů a komunikaci s hosty Hot-Pot Party), USA (University of Notre Dame, skladebný systém malých víceúčelových prvků určených do malých prostorů), Evropu zastupovaly ČR a SR (VŠUP, pračka a sušička pro muže Washman), Portugalsko (Escola Superior de Artes e Design - ESAD, modulový chladicí systém N-Fridge), Švédsko (Umea Institute of Design, chladicí a skladovací mísa na ovoce a zeleninu FooZoo) a Velká Británie (Central Sain Martins College, víceúčelový stůl, který slouží jako varná deska, jídelní a pracovní stůl - projekt 2015).
Soutěž a následná výstava neprobíhaly, jak by se očekávalo například v Evropě, v parteru některého z mrakodrapů v okolí, ale v penthausu 30. patra budovy Reuters přímo na Time Square. Nabízela se zde zajímavá přehlídka modelů v měřítku 1:1, které profesionálně vyrobila podle studentských návrhů společnost Electrolux. Většina projektů reagovala na potřeby rozdílných sociokulturních a zeměpisných oblastí, čímž se plnil jeden z podstatných úkolů projektu. Studentské týmy měly samy terénním sociologickým a marketingovým průzkumem najít zákaznický segment, pro který daný produkt navrhovaly, musely ho pak obhájit jak před mezinárodními porotami v jednotlivých národních kolech, tak na celosvětovém finále v New Yorku.
Porota jistě neměla lehký úkol rozhodovat mezi tolika odlišnými koncepty, což bylo zřejmé i při prvním zběžném/letmém pohledu na návrhy jednotlivých škol. Jistě si to uvědomovali i všichni účastníci soutěže, protože při vyhlašování se točila hlava snad všem, a to nejen z neznámého pocitu pohledu na Manhattan z výšky 30. patra. Druhé místo Jana Čapka a Kryštofa Nosála z VŠUP v Praze bylo nejen mezinárodním uznáním v celosvětovém kontextu, ale také signálem pro svět designu - skončili jsme za Australany, za námi se umístili i Britové a další evropské i mimoevropské země.
Na úspěchu se podíleli samozřejmě především tvůrci konceptu pračky a sušičky pro muže Washman, která si jistě získala porotu (především její ženskou část) nadhledem, vtipem a humorným prvkem v podobě fénu na sušení ponožek, ale také zásluhou škol, jimiž prošli. Velkou měrou se na tomto umístění podílelo české zastoupení společnosti Electrolux. Její generální ředitel Ing. Petr Novotný Janu Čapkovi, který obhajoval v New Yorku projekt samozřejmě anglicky, zajistil školení v agentuře Mercury International, kde mu poskytli také trénink v „umění" dokonalé prezentace projektu. Postaral se také o to, aby náš reprezentant vypadal ve finále elegantně, i když studentsky ležérně. První momenty radosti sdílené nad umístěním byly proto zaslány do Prahy především jemu. Electrolux ČR platil také letenky a náklady spojené s touto soutěží.
Srovnání
Cílem projektu bylo mimojité najít na současném trhu zákaznický segment, který nebyl zachycen v žádném sociologickém nebo marketingovém průzkumu. Zkoumat se tedy měly konkrétní potřeby spotřebitelů. Vítězný projekt se pak měl vyrábět v horizontu deseti let. Tím, že vyhrál australský projekt myčky bez použití vody (k čištění nádobí by se používala technologie s oxidem uhličitým) je zřejmé, že se navržený produkt vyrábět v nejbližším čase nebude. Navíc na konci osmdesátých let minulého století se Italové pokoušeli podobnou myčku navrhnout k čištění nádobí prostřednictvím iontů. Z technologických důvodů a zatím nepřipravené legislativy v oblasti hygieny se projekt neuskutečnil a dále nevyvíjel. Projekt Rockpool měl v sobě vedle ekologického poselství i jistou míru emotivity a magie, protože ovládacím prvkem byl místo displeje krásný „omletý" kamínek.
Třetí místo získané Brity s projektem 2015 byl na první pohled velmi přitažlivý, nebyl však originální. Na počátku devadesátých let minulého století se podobný produkt objevil v projektu Culinary Art firmy Philips, který byl četně publikován v odborných a populárních časopisech. Loni se podobná myšlenka zrodila na VŠVU v Bratislavě a byla prezentována v dubnu 2004 na V. přehlídce zahraničního designu v Národní galerii V Praze.
Ve finále Electrolux Design Laboratory v roce 2004 bylo zřetelné, že se studenti zaměřovali jak na multifunkčnost a variabilitu elektrospotřebičů (USA, Velká Británie, Brazílie, Čína, Portugalsko), tak na spotřebiče určené do menších prostor (USA, Brazílie, Portugalsko) nebo pro možnost použití při různorodých společenských setkáních (Čína, Brazílie). Chlazení se věnovaly projekty ze Švédska. USA, Brazílie a Portugalska, vaření zkoumaly projekty z Brazílie, Číny a Velké Británie, praní řešil projekt z ČR, čištění nádobí se věnoval projekt z Austrálie. Ekologické aspekty řešil především projekt australský.
Česká pračka a sušička pro muže (jistě by ji rády používaly i ženy) Washman byla rovněž multifunkční. Jejím cílem bylo vyloučit z procesu praní přenášení špinavého, a poté vypraného prádla k sušení. Obsahovala proto dělený třídicí koš se scanerem, který by zachytil špatné rozdělení prádla podle typu a určoval by cyklus a teplotu praní. Po naplnění určité přihrádky v třídicím koši by prádlo propadlo do bubnu, v němž by se vypralo, a poté vysušilo. Dalším prvkem Washmana jsou dna fény, které vysuší pohotovostní pár mokrých pánských ponožek (většinou narychlo po ránu v ruce vypraných). Její tvar a optimistická barevnost signalizují přátelskost vůči uživateli. Jistě by si s ní po ránu či večer prohodili pár slov jak mladí muži, tak ženy, které se doposud, bůh ví, proč, musejí učit komplikované příkazy a ovládání současných praček.
Zakódovaný humor jistě přispěl k tomu, že se Washman dostal na druhé místo. To mi ostatně potvrdila porotkyně Suzanne Trocmé, když jsem jí byla poděkovat za plamenný a stejně humorný proslov při předávání cen. Podotkla, že to byla jediná práce, která zakomponovala do designu běžného elektrospotřebiče vtip. A humorný pohled je třeba všude na světě, je nadnárodní a nadkontinentální.
Lenka Žižková
Porotkyně a předsedkyně mezinárodní poroty česko-slovenského kola Electrolux Design Laboratory 2004